Statsligt it-center koster halv milliard

Skatteministeren vil skille "fagligt it" fra "administrativt it", men grænsen for hvad, der er hvad, er ikke klar. Og prisoverslaget tager ministeren store forbehold for.

Det nye statslige it-center, som kommer til at ligge under Skatteministeriet, er vurderet til foreløbigt at ville have kostet næsten en halv milliard, når projektet efter planen er færdigt om tre år. Pengene skal blandt andet bruges på servere og software.

It-centret skal håndtere de statslige institutioners it-administrative del, mens den it-faglige del fortsat skal ligge hos de enkelte institutioner.

»Hvis man kigger på processen, så regner vi med, at den vil tage ca. 3 år at gennemføre, der skal være den fornødne tid til at få opbygget en ny organisation. Og det skal ske i et tempo, så vi ikke risikerer at få driftsusikkerhed,« sagde skatteminister Kristian Jensen på et pressemøde i dag.

Prisen vil ændre sig

Skatteministeren gjorde sig ingen forestillinger om, at den foreløbige pris på en halv milliard også ville ende med at være den faktiske pris for it-centeret. Blandt andet fordi, indsatsområdet endnu ikke er fuldt defineret.

»Jeg vil også lige nu hejse det flag, at det skøn, der er over de nødvendige investeringer - som nævnt i rapporten fra finansministeriet - netop er et skøn. Og det betyder, at vi måske næsten med vished kan sige, at skønnet over nødvendige investeringer vil ændre sig i løbet af processen, når vi kommer klare ned på afgrænsningen mellem de forskellige dele af fagligt it og administrativt it,« sagde skatteministeren og tilføjede:

»Jeg siger det blot, fordi at folk uden den fornødne indsigt i it-projekter ellers kunne foranlediges til at tro, at vi nu er så dygtige, at vi allerede nu kan beregne investeringsbehovet helt præcist. På den anden side vil jeg gerne understrege, at det er vores klare vurdering, at det her er et velkvalificeret bud på det nødvendige investeringsniveau. Vi mener, vi har en stærk og en robust forretningsmodel, og at vi vil høste gevinster af investeringerne til gavn for hele den offentlige sektor.«

Det er forventningen, at det centrale it-center kan levere en besparelse på omkring 425 millioner kroner årligt, når alt er fuldt implementeret i 2011.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Troels Arvin

Jeg synes, det er klogt at holde "faglig it" ude af fusionen, i hvertfald for nu. Men det skulle undre mig, om der ikke var en del statslige virksomheder, som kunne gå sammen om at sam-drive en række fagsystemer, også. Og her kunne jeg foreslå at man skabte et incitament-system og et "server-dating"-site/messe, således at virksomhederne blev ansporede til at finde sammen om drift af systemer, hvor der kunne være potentiale for sam-drift. Dette vil dog nok kræve et "stats-net", altså en tættere sammenkobling af nogle netværk.

  • 0
  • 0
Rasmus Holm

Kære Troels...

Ja, jeg er helt enig i din betragtning. Men belastet af at have nærlæst rapporten, samt beslutningen regeringens økonomiudvalg har taget, må jeg desværre her kaste grus i maskinen, fordi...

Det er blevet besluttet at centret skal stå for ALT serverdrift, herunder den serverdrift der er relateret til fagapplikationerne...

Og sjovt skal det så sandeligt blive når en bruger har et problem med en ESDH integration fra eks. Outlook klienten... Det store center har ansvaret for applikationen Outlook, imens det lokale it har ansvar for ESDH applikationen... Men hvem har så ansvaret for integrationen - og hvem fortæller det til brugeren? :)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere