Kommuner advarer mod statsligt it-system til jobcentre

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Der venter jobcentrene en ubehagelig overraskelse, når et nyt nationalt planlægningssystem bliver rullet ud over det næste års tid.

Når arbejdsløse borgere fremover skal logge på Jobnet for at kommunikere med jobcentrene og booke møder med en sagsbehandler, vil det langtfra komme til at foregå så gnidningsfrit, som systemet ellers lægger op til.

Sådan lyder kritikken fra Kommunernes Landsforening (KL), der anklager staten for at pådutte kommunerne en it-løsning, som ikke tager højde for virkeligheden ude i jobcentrene.

»Systemet vil give rod i arbejdsgangene, medarbejderne kan ikke udnytte deres tid optimalt, og borgerne kan risikere at have færre tider at vælge imellem, når de skal booke et møde,« siger specialkonsulent hos KL Erik Hove til Version2.

To systemer, der ikke taler sammen

Kritikken går konkret på det fælles nationale planlægningssystem, Jobcenter Planner, som staten har pålagt kommunerne at bruge, men som ifølge KL ikke fungerer sammen med jobcentrenes egne it-systemer.

Problemerne opstår, når det statslige og det kommunale it-system skal begynde at tale sammen.

Når en borger eksempelvis skal booke et møde med sin sagsbehandler gennem Jobnet, vil aftalen blive lagt ind i kalenderen i Jobcenter Planner, som herefter sender aftalen over til jobcentrets eget kalendersystem.

Men her stopper samarbejdet mellem systemerne, for hvis der sker en ændring i sagsbehandlerens egen kalender, og han eksempelvis bliver indkaldt til et møde, så vil ændringen ikke blive opdateret i det centrale Jobcenter Planner-system.

Det betyder, at medarbejderne i jobcentrene konstant må sørge for, at de to kalendersystemer passer sammen for at undgå dobbeltbookinger.

»Så kan man jo risikere aflysninger, der ikke bliver meldt ud. Vi ved, at der altid vil være risiko for at gå kuk i den, når to kalendersystemer skal vedligeholdes manuelt, lige meget hvor snedig en arbejdsgang man har,« siger Erik Hove og uddyber:

»Det bliver bøvlet for sagsbehandlerne og vil give ekstra arbejde.«

Envejskommunikation skaber problemer

Problematikken kommer i kølvandet på kontanthjælpsreformen, der blandt andet kræver, at alle borgere i beskæftigelsessystemet skal kunne kommunikere med jobcentrene via siden Jobnet.dk.

Begrænsningen opstår ifølge KL, fordi Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har valgt at lukke af for snitfladen mellem statens eget planlægningssystem og kommunernes it-systemer og i stedet lancere et system, der populært sagt kun understøtter envejskommunikation.

»Man har lukket for det varme vand mellem Det Fælles Datagrundlag (DFDG) og de kommunale systemer, men man kunne lige så godt åbne det, så andre it-udviklere som KMD kunne slutte sig til, men det må de ikke i øjeblikket,« siger Erik Hove.

STAR afviser i en skriftlig kommentar til Version2 at åbne op for adgangen og oplyser, at det »er aftalt i flere reformer, at borgere skal have mulighed for at selvbooke aftaler med jobcentrene via en indgang, Jobnet«.

Den løsning udelukker dog ikke, at kommunerne får adgang til back end-systemet ifølge KL.

»Front enden Jobnet.dk kører fuldstændig uafhængigt af de bagvedliggende systemer,« siger Erik Hove.

Alligevel fastholder STAR sin position:

»STAR er opmærksom på, at der er tale om en stor implementeringsopgave for kommunerne og har derfor valgt en såkaldt envejskalenderintegration, da løsningen vurderes at være mest stabil og lettest at integrere. Løsningen vil sikre, at booking bliver lettere for borgere og mere effektiv for jobcentrene,« skriver STAR's presseansvarlige medarbejder, Morten Sørensen, i en mail til Version2.

It-leverandører lukket ude i kulden

It-udviklere som KMD og Edora, der blandt andet leverer it-systemer til jobcentrene, har tidligere begge forgæves anmodet STAR om at få adgang til DFDG, så de kan tilbyde it-løsninger, der kommunikerer begge veje og dermed løser problematikken.

»Jeg undrer mig over, at vi som leverandør ikke kan få lov til at sælge vores løsning. Det vil kun kræve en 15-20 timers arbejde at ordne det tekniske i at åbne op for adgangen,« siger Edoras direktør, Mads Hedegaard, og advarer mod den nuværende løsning:

»Når Jobcenter Planner bliver implementeret i sin nuværende form, vil der komme omkring 300.000 ledige, som skal booke et møde om måneden, og alle de her møder vil dumpe ind i mailboksen og skal så fordeles på de rigtige sagsbehandlere. Der er bare ikke nogen garanti for, at den sagsbehandler, der bliver valgt, er ledig,« siger han.

Jobcenter Planner bliver i øjeblikket rullet ud til omkring ti jobcentre om måneden indtil sommeren 2015, hvor alle landets 96 jobcentre skal benytte sig af løsningen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Larsen

Undskyld men hvor stort er problemet? Det kan være jeg er fuldstændig ignorant men det forekommer mig at det burde være undtagelsen snarere end reglen at jobcenter-medarbejderne går ind og laver om på aftaler som en borger har booket med dem. Lige som man bør være sikker på at når man har booket en tid hos læge, tandlæge eller til undersøgelse på et sygehus så bliver aftalen ikke lige pludselig lavet om efter en tilfældig medarbejders forgodtbefindende.

Når det således bør være undtagelsen snarere end reglen at jobcenter-medarbejderne laver om på aftaler som de har indgået med borgerne burde det så ikke være til at leve med at man skal ændre på aftalen i to systemer i de sjældne tilfælde hvor man partout ikke kan leve op til sin aftale med en borger?

Det forekommer mig at KL her er ude og melde om bål og brand - lidt i stil med sidst KL var ude og have en mening om offentlig it og hvor besværligt det var at indsætte indscannede udgaver af medarbejdernes underskrifter i deres afgørelsesskabeloner.

Asbjørn Jensen

Under kontakt med jobcenter klagede jeg over mængden af IT fejl
Jeg fik svaret:
"Det gør ikke noget, vi har systemer der virker"
Medarbejderne har pligt til at indberette fejl (men de giver op når fejl aldrig rettes)
Medarbejderne ser ikke resultatet (borger siden) af deres arbejde / on screen / on paper og kan ikke påvirke resultatet ( til noget brugbart)

Alt i alt ønsker man at leve i sit lille sneglehus

Jette Hartmann
Thomas Larsen

Uanset hvor mange aftaler man laver, kan der jo ske ting og sager som rykker på aftalerne. Sygdom f.eks. Men det er ikke i din verden et eksisterende problem?


Du trænger vist til at genlæse denne del af mit indlæg:

Når det således bør være undtagelsen snarere end reglen at jobcenter-medarbejderne laver om på aftaler som de har indgået med borgerne burde det så ikke være til at leve med at man skal ændre på aftalen i to systemer i de sjældne tilfælde hvor man partout ikke kan leve op til sin aftale med en borger?

Hvad er det for en verden du lever i?


Det er tydeligvis ikke den kommunale verden, for jeg har pinedød aldrig oplevet at min aftale med lægen, tandlægen, frisøren eller hospitalet er blevet udsat pga problemer på den anden side af skrivebordet.

Thomas Watts

@Thomas Larsen I taler forbi hinanden...

Problemet er ikke ombooking som sådan. Problemet er, at man tvangsindfører et system, som kan lave kalenderaftaler, men det er IKKE integreret i det almindelige kalendersystem. Det skyder aftaler afsted, uden at bekymre sig om, om det er muligt at booke.

Humlen er i det sidste citat i artiklen:

»Når Jobcenter Planner bliver implementeret i sin nuværende form, vil der komme omkring 300.000 ledige, som skal booke et møde om måneden, og alle de her møder vil dumpe ind i mailboksen og skal så fordeles på de rigtige sagsbehandlere. Der er bare ikke nogen garanti for, at den sagsbehandler, der bliver valgt, er ledig,«

og:

"Det betyder, at medarbejderne i jobcentrene konstant må sørge for, at de to kalendersystemer passer sammen for at undgå dobbeltbookinger."

Man risikerer altså, at der oprettes aftaler på personer, der reelt ikke har den tid åben, fordi systemet ikke taler sammen med resten af sagsbehandlernes IT-verden.

Der skal således manuelt bakses rundt for at få dette til at passe for hver aftale der oprettes (300.000 om måneden som der står), og sker der så ændringer - f.eks. p.g.a. sygdom - skal man igennem hele møllen igen.

Så ja, det er et stort problem, som vil medføre en stor administrativ byrde for i forvejen pressede folk, og samtidig vil der medfølge en mængde mulige fejlkilder til frustration for både borger og sagsbehandler.

Skal man tage Ja-hatten på, så lyder det for mig som noget, der absolut er til at ordne. At det kommer til at koste ekstra udviklingskroner er så en sørgelig udløber af, at der åbenlyst ikke er kravstillet korrekt til systemet.

Men her er vi i "sådan er det" -land. Der er jo ikke noget alternativ til at få brugt de penge på at rette op, da konsekvenserne for både borger og sagsbehandler er særdeles omfattende ellers.

Miki Andersen

Det giver vel færre ombookninger hvis den ledige selv fra start har valgt den tid der passer vedkommende selv. I forhold til hvis vedkommende bliver indkaldt til en mere eller mindre tilfældig tid.
Sagsbehandleren der opretter de tider der kan bookes på i det nye system sørger vel også for at oprette en aftale i det lokale kalendersystem således der ikke er andre der kan booke der.
Mon ikke der kommer en version 2 af systemet som giver mulighed for "2 vejs integration"

Camilla Bang

Jeg har også oplevet talrige hyppige IT-fejl/-problemer i forbindelse med kontakt med jobcenter. Jeg har ikke klaget over det.
Men det er tydeligt, at IT-problemer tager meget tid for sagsbehandlerne. Hvis medarbejderne også skal bruge tid på at indberette hver eneste gang der er IT-problemer, er der endnu mindre tid tilbage til borgerne.
Men ledelsen ser aldrig problemerne på den måde.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder