Statsforvaltning betalte 61.000 kroner for at fragte e-mails med lastbil

Statsforvaltningen Midtjylland brugte sidste år 61.000 kroner på at køre udprintede e-mails tværs over Jylland med lastbil. De penge kunne gøre godt andre steder, mener socialdemokraternes it-ordfører.

Statsforvaltningen Midtjyllands praksis med at printe e-mails på hovedkontoret i Ringkøbing for derefter at fragte dem 137 kilometer med lastbil til afdelingskontoret i Århus, kostede sidste år skatteborgerne 61.000 kroner i udgifter til vognmanden.

Det fremgår af et svar fra sundheds og indenrigsministeren til socialdemokraternes it-ordfører Yildiz Akdogan, der havde spurgt Bertel Haarder om de samlede omkostninger til på baggrund af Version2' afsløringer af den molbo-agtige sagshåndtering i Statsforvaltningen Midtjylland.

Bertel Haarders svar kun omfatter dog kun kørselsomkostningerne for Statsforvaltningen Midtjylland. Men da også Statsforvaltningerne Syddanmark og Sjælland har afdelingskontorer, der får fragtet sager med lastbil, er de samlede omkostninger ved den papirbundne sagsgang dog langt højere.

Dertil kommer de omkostninger og forsinkelser, papirbunden sagsgang har i forhold til elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH).

»Hvis man ganger op med de øvrige statsforvaltninger kommer vi hurtigt op på 300.000 kroner, og det er bestemt ikke noget lille beløb. De penge kunne bruges langt bedre andre steder,« siger Yildiz Akdogan til Version2.

Den socialdemokratiske it-ordfører vil nu endnu en gang spørge sundheds- og indenrigsminister Bertel Haarder om de samlede omkostninger, og om, hvad ministeren synes om det.

»Det er problematisk, at ministeren svarer udenom, og så er jeg spændt på, om han overhovedet skænker det en tanke, hvor dyrt det er,« siger Yildiz Akdogan.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Steffen Sørensen

Skoene passer meget godt. Jeg synes det er helt iorden der kommer fokus på de "små" udgifter. da dette eksempel viser jo at der fosser penge ud af kommunerne. og hvis der bare findes 100 af af disse bagatel sager, så løber det jo hurtigt op.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize