Statens spillemyndighed: Lootboxes kan være gambling

29. november 2017 kl. 14:523
Statens spillemyndighed: Lootboxes kan være gambling
Illustration: neturama/Bigstock.
Den danske spillemyndighed vurderer, at lootboxes i spil i visse tilfælde er gambling.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den danske spillemyndighed mener, at lootboxes i digitale spil i visse tilfælde er omfattet af den danske spillelov og derfor skal have tilladelse fra myndigheden for at blive spillet i Danmark.

»Loot boxes skal - ligesom andre former for spil - have en tilladelse, hvis følgende tre kriterier er opfyldt: Der skal være et indskud, der skal være et element af tilfældighed, og der skal være en gevinst,« skriver myndigheden i sin udtalelse.

Spillemyndigheden, der regulerer og kontrollerer gambling- og spiludbydere for Skat i Danmark, har fået en række henvendelser fra bekymrede forældre i forbindelse med spillet Star Wars Battlefront II, som Version2 tidligere har skrevet om, og udtalelsen kommer på baggrund af det.

Fiktive genstande skal have monetær værdi

En lootbox er en virtuel, fiktiv kasse, som sælges i spil som Overwatch, Counter-Strike og det nye Star Wars-spil. Kassen indeholder en række tilfældige genstande til brug i spillet såsom kraftfulde våben, fiktive guldmønter og andre digitale gaver, og genstandene kan have en højere relativ værdi end det beløb, man betalte for kassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prisen for kassen, og hvor ofte sjældne genstande fås deri, bestemmes af spiludbyderen, og tingene i kassen kan ikke købes individuelt. Så hvis man f.eks. vil have fat i et sjældent våben, skal man investere i flere kasser for at øge chancen for at få det.

Kritikken af, hvordan lootboxes var implementeret i det nye Star Wars-spil, åbnede folks øjne for fænomenet verden over, og det fik bl.a. Belgiens justitsminister til at bede sine kollegaer i Europa om at gøre kasserne ulovlige.

»Vi følger udviklingen på området; især fordi lootboxes og lignende typisk findes i spil, der i høj grad henvender sig til børn, og vi har en særlig forpligtelse til at beskytte blandt andet børn og unge,« siger Birgitte Sand, der er direktør i Spillemyndigheden, ifølge udtalelsen.

Star Wars ikke omfattet

Netop Star Wars-spillet er dog ikke omfattet den danske spillelov, fordi gevinsten i spillets kasser ikke kan byttes mellem spillere. Det er et krav, at fiktive genstande skal kunne omsættes til økonomiske midler, før det er omfattet af loven, og der er ikke mulighed for at omsætte indholdet af kasserne i Star Wars til noget andet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udbyderen af spillet, EA, behøver altså ikke tilladelse for at sælge spillet i Danmark.

»Den gevinst, man kan få i en lootbox i Star Wars Battlefront 2 kan, efter Spillemyndighedens oplysninger, ikke omsættes til økonomiske midler, da de fiktive genstande i lootboxen ikke kan sælges eller på anden vis omsættes til penge,« skriver de i deres udtalelse.

Snak med dine børn om spil

Myndigheden har længe haft det såkaldte skin-betting i fokus, som bestemt er omfattet spilleloven. Skin-betting er et fænomen i visse online-spil, som Counter-Strike og League of Legends, hvor man på hjemmesider, der ikke har noget med spiludvikleren at gøre, kan købe sig adgang til lotterier og vinde sjældne, eftertragtede skins.

Disse skins, der oftest er kosmetisk udklædning til våben og andre spilmodeller, kan sælges og byttes mellem spillere og har altså en monetær værdi, fordi en spiller kan bytte sit skin til kontanter eller andre ikke-fiktive værdier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Birgitte Sand har følgende opfordring til forældre:

»Jeg vil dog samtidig gerne understrege vigtigheden af, at man som forældre sætter sig ind i, hvilke spil ens børn spiller, og gerne får en snak om sund adfærd, når man spiller. På den måde kan man forhåbentlig undgå ulykkelige situationer, hvor mindreårige bruger penge, de ikke burde have brugt,« siger hun.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
1. december 2017 kl. 08:38

Dette er jo set i Magic The Gathering i forvejen og siden 2005. Man kan købe en boosterpack eller deck, hvor der kan være værdifulde kort i som kan byttes til kontanter eller andre kort mellem spillere / forretninger. Hvorfor er lootboxes anderledes på dette punkt?

Kortene i booster / decks er tilfældige.

2
30. november 2017 kl. 15:25

Noget andet der bør forbydes på internationalt plan er tvunget detaljeret spiloplysninger, spilleren skal selv have mulighed for bestemme hvem man vil dele hvilke detaljeret oplysninger med.

1
30. november 2017 kl. 15:23

Det bør forbydes på internationalt plan.

Det eneste egentlig formål er at malke penge.

Fint at købe virtuelle ting og sager, hvis man ved hvad man køber. Problemet er at man ikke engang ved hvad gevinsten er, selv ved lotto ved man hvad man kan vinde.