Statens IT gør op med virvar af outsourcing-kontrakter: »Vi får et overblik, der ikke eksisterer i dag«

Mens svenskerne raser over landets seneste outsourcing-bøf, er Statens IT ved at strømline kravene i de danske outsourcing-kontrakter.

Bedre styr på outsourcing skal forhindre svenske tilstande i Danmark.

Sveriges statsminister Stefan Löfven har måtte svare for sig, siden det mandag kom frem, at en outsourcing-kontrakt med IBM har betydet, at svenske persondata er havnet i hænderne på ikke-sikkerhedsgodkendte medarbejdere i en underafdeling i Tjekkiet.

Styringen med leverandøren var for svag, lød konklusionen fra Sveriges politi. Og den risiko er en af grundene til, at Statens IT er i færd med at overtage driftsansvaret for den statslige it – og strømline de utallige outsourcing-aftaler som danske myndigheder har med it-firmaer.

Læs også: IBM om svensk data-svipser: Vi har ikke tilsvarende problemer i Danmark

»Qua det, der foregår i Sverige, er det fornuftigt at samle den her opgave et sted,« indleder Søren Ulrich Vulff, der er vicedirektør i Statens IT.

»Vi har den styrke, at vi kan lægge noget faglighed ind i kriterierne. Vi har selv driftserfaringen, så vi kan stille krav til leverandørerne.«

Ikke best practice

I 2010 overtog det dengang nyoprettede Statens IT driftsansvaret i otte ministerier og en række styrelser. Frem mod 2021 skal resten af ministerierne og styrelserne følge trop. Kun blot Forsvaret, Rigspolitiet og Skat skal ikke ind under Statens IT, ifølge regeringens beslutning .

»Vi har ikke det fulde overblik over, hvor mange kontrakter vi kommer til at overtage, men der er formentlig tale om en fordobling i forhold til nu,« fortæller Søren Ulrich Vulff.

Læs også: Regeringen: Et større Statens It og flere it-samarbejder ønskes

De kontrakter, som Statens IT allerede har overtaget, har vist sig at være et virvar, fortæller vicedirektøren.

»De var vidt forskellige med helt forskellige krav og SLA’er. Der var aftaler, som ikke har levet op til best practice.«

150 millioner

I det omfang, det er nødvendigt, bliver de offentlige outsourcing-kontrakter genudsat.

»Vores kunder har sparet over 50 procent på outsourcing-kontrakterne efter vi har lavet genudbud,« fortæller Søren Ulrich Vulff.

I de kommende år forventer Statens IT at bruge 150 millioner på nye og genudsendte kontrakter som erstatning for de aftaler, som ministerierne har i dag, og organisationen er netop gået i udbud med en rammeaftale til formålet.

Læs også: Sophie Løhde: Fejl og mangler i den offentlige digitalisering skaber badwill hos befolkningen

»Et rammeudbud er langt mere effektivt, hvis man har de samme betingelser,« siger vicedirektøren og fortsætter:

»De 150 milioner er et kvalificeret bud på hvad vi kommer til at bruge, og det er penge, der i dag anvendes rundt omkring i staten. Det kommer til at give os et overblik over it-udgifterne, som ikke eksisterer i dag.«

Foruden at strømline outsourcing-kontrakterne har Statens IT siden 2010 samlet 26 serverrum i et datacenter, og skåret 86 desktop-standarder ned til én.

»Det giver en masse stordriftsfordele, og det gør det mere mere effektivt at give god support. Det er indlysende, at det er nemmere at håndtere,« slutter Søren Ulrich Vulff.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere