Statens digitaliseringsboss: Den digitale omstilling skal ind på topchefernes bord

Der var klø til folketingspolitikerne på Dansk IT's igangværende konference om offentlig digitalisering: Politikerne vil digitalisere håbløs lovgivning.

Digitaliseringen af den offentlige sektor skal i fremtiden ikke styres af en isoleret digital ledelse. Der er behov for at sløjfe ordet digital og rykke omstillingen helt op i topledelsen - for digitalisering er et forandringsprojekt.

Det slog direktør Lars Frelle-Petersen, Digitaliseringsstyrelsen, fast under åbningsdebatten over for knap 1.300 deltagere på Dansk IT's to-dages konference ’Offentlig digitalisering’, som åbnede i Musikhuset i Aarhus her til morgen.

»Vi skal have digitaliseringen sat ind i kernen af de offentlige topchefers agenda og gøre dem forpligtede. Men vi erkender, at det er en kæmpe omstilling,« sagde Lars Frelle-Petersen.

»Vi har haft et forfladiget syn på ledelse. Vi skal stoppe med alene at tale om digital ledelse og tale om ledelse,« tilføjede han.

Man sporede samtidig en frustration over, at landets politiske topledere - folketingspolitikerne - ikke altid er de nemmeste eller mest kompetente samarbejdspartnere, når det gælder om at digitalisere den offentlige sektor.

»Her er er jeg både optimist og lidt bekymret. Vi skal være superkonkrete, og vi skal lægge problemerne på bordet og fortælle politikerne, hvor problemerne er. Men her griber vi ind i parlamentariske processer. Vi får aldrig fjernet vores politikere – det skal vi jo hellere ikke,« sagde han til salens morskab.

Det mest lysende eksempel på, at det kan gå galt, er skandalen med Skats EFI-system, hvor man forsøgte at digitalisere en eksisterende lovgivning og forvaltningsmæssige processer i stedet for at etablere et forandringsprojekt.

»Man digitaliserede noget, der er udueligt – det skal vi ved gud lade være med,« sagde Lars Frelle-Petersen.

Han tilføjede dog, at der er en stigende erkendelse blandt politikerne om, at det ikke går, når man - som i tilfældet med EFI - vil digitalisere 400 fordringer, eller når man udvikler et rejsekort med tarifsystemer fra de gamle amter.

Udfordringen er samtidig ifølge ham, at i forhold til digitalisering er 'forventningerne eksploderet mellem hænderne på os', hvilket nogle gange kan føre til et pres på at implementere nye teknologier med en hastighed, hvor der tages for store risici.

»Jeg kan godt blive ved med at hælde opgaver ned over regionerne, men det er en enorm omstillingsproces. Det er også en ledelsesmæssig udfordring.«

Direktør Jane Wiis, Kommunernes Landsforening, advarede imod, at for meget risikovillighed kan have en pris, når man indfører nye løsninger f.eks. ude i kommunerne.

»Det er jo mennesker af kød og blod, vi har med at gøre, og dem kan man ikke risikere. Det er lidt smart sprogbrug at sige risikovillig, men der er jo ingen, der vil risikere borgernes liv og lemmer, fordi man vil være risikovillig,« sagde hun.

»Vi er voldsomt risikovillige, men ikke på borgernes bekostning.«

Hun medgav, at der er behov for at se på it-løsningerne i det offentlige med en business case, inden de rulles ud, altså om de rent faktisk kan betale sig. Men hun slog også fast, at 'økonomisk set er mange løsninger vanskelige at få til at hænge sammen', hvilket lagde op til et klassisk tovtrækkeri om, hvor hurtigt de økonomiske gevinster ved it skal høstes.

»Dem, der drømmer om, hvad teknologier skal, drømmer lidt i bakspejlet – det tager tid at få teknologierne rullet ind.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (2)

Anne-Marie Krogsbøll

"»Det er jo mennesker af kød og blod, vi har med at gøre, og dem kan man ikke risikere. Det er lidt smart sprogbrug at sige risikovillig, men der er jo ingen der vil risikere borgernes liv og lemmer, fordi man vil være risikovillig,« sagde hun."

Der er jeg så meget nysgerrig efter at få at vide, hvem der f.eks. har taget beslutningen om, at Watson Health nu tages i brug i dansk kræftbehandling. Der er, i samspil med de nye regler for kliniske forsøg med lægemidler, som var til 1. behandling i går, tale om et kæmpeskridt for samfundet, som bl.a. indebærer, at vores ret til privatliv og til at beskytte egne sundhedsdata, nu fuldstændigt undermineres.

Medicinalfirmaer her og i udlandet skal kunne gå direkte ind i vore journaler uden vores samtykke, og vore data skal deles med resten af Europa, ligeledes uden vores samtykke. Dette altså helt uden at udviklingen debatteres offentligt - det er bare lige pludseligt sket - uden debat.

Så hvem har besluttet det? Efter min mening er det ikke kun en sag for "topchefer" - mange af disse tiltag burde inddrage befolkningen i debatten - inden man har gennemført det, så det er for sent at protestere.

Se mine kommentarer i dag for uddybning af dette:
http://www.version2.dk/comment/329400#comment-329400

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer