Statens dårligste it-ledere lukker ørerne for gode råd

De myndigheder, der har dårligst styr på it-ledelse, nægter også at lytte til de anbefalinger, der er kommet for at sikre staten mod flere it-skandaler.

Man skulle tro, at en dårlig præstation ville betyde, at gode råd blev modtaget med kyshånd.

Men ikke hos it-ledere i staten. Her har de, der klarer sig dårligst, også meget lidt tiltro til den handlingsplan, som Finansministeriet i maj præsenterede som den bedste kur mod flere it-skandaler.

**Læs også **Staten opruster: Her er løsningen på de mange it-koks

Det afslører rapporten IT i Praksis, som Rambøll Management og Dansk IT står bag.

Her er statslige myndigheder blevet spurgt, hvad de synes om hvert enkelt af de mange initiativer, der skal gennemføres for at gøre it-arbejdet i staten mere professionelt. Og mange af forslagene, der ellers blev godt modtaget hos projekt-eksperter ved lanceringen i maj, får en nedadvendt tommelfinger.

At opbygge et fælles projektkontor for statens it-projekter, mener 6 procent vil have en god effekt, mens 40 procent mener, at det slet ikke vil virke. Tilsvarende synes 2 procent af myndighederne, at det er en god idé med central styring af projekter og resurser, mens 46 procent ikke tror på den.

Men ved at filtrere svarene efter, om en myndighed ligger i top eller bund på it-skalaen, viser der sig et tydeligt mønster: Det er primært dem, der ikke er for gode til it-styring, som afviser de nye forslag.

»Der er ikke meget opbakning. Og dem, der er dårligst, kan ikke lide medicinen,« sagde Ejvind Jørgensen, chef for markedsudvikling hos Rambøll Management, ved præsentationen af rapporten.

Han tilføjede, at det selvfølgeligt havde noget at gøre med, at myndighederne helst selv ville have hele styringen.

Væk med angsten

Initiativet med at etablere et centralt kontor for it-projekter i staten, som så vurderer alle it-projekter af en vis størrelse, fik stemplet 'slet ingen hjælp' hos 11 procent af de myndigheder, som klarer sig godt it-mæssigt, men hele 52 procent af myndighederne på B-holdet valgte det svar.

Samme tendens gælder de andre initiativer. Planen om at lave et 'rejsehold' af dygtige it-projektledere, som så kan sættes ind og hjælpe overalt i staten, mener 24 procent af de it-umodne myndigheder slet ikke vil hjælpe. Hos de dygtige er der slet ingen, som er så kritiske.

At dem, der har mest brug for hjælp, generelt hellere vil lukke ørene for gode råd og klare det hele selv, er selvfølgeligt ikke lovende for en forbedring af statens it-projekter fremover. Så udfordringen er nu at få rykket ved hele kulturen hos embedsmændene i staten, lød det fra Klaus Kvorning, formand for Dansk IT.

»Det er vigtigt, at vi får tilbageholdenhed og angst ud af systemet. Vi skal have en kultur, hvor det er acceptabelt at begå fejl, og hvor man kan tale om det. I private firmaer er man meget hurtigere til at lære af sine fejl,« påpegede formanden, der til daglig er it-direktør hos Pensam.

IT i Praksis er en årlig temperaturmåling for it både hos private firmaer, offentlige myndigheder og hos borgerne. 141 offentlige institutioner medvirkede i år i undersøgelsen.

**Læs også **Danskerne: Lad netbrugerne komme først i køen på kommunekontoret

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Erik Lindberg

Skyd ikke på Statens dårligste it-ledere. Det er politikerne, som har ansvaret. Demokratiet er i fare. Vi er på vej til at få et top-down diktatur uden en person at pege på som diktator. Politikerne på Christiansborg styrer hen over hovedet på de nye storkommuner, som i deres verden styrer hen over hovedet på borgerne.

  • 0
  • 0
#2 Stephen Aaskov

[quote]Man skulle tro, at en dårlig præstation ville betyde, at gode råd blev modtaget med kyshånd. [quote]

Vel egentlig ikke. En dårlig leder har vel den mangel, at han/hun ikke er selvkritisk. og et elelr andet niveau af selvkritik er påkrævet for at kunne lytte til gode råd.

  • 0
  • 0
#3 Peter Lind

Det er fuldstændig korrekt at de u-dygtige også er dårlige til at indse deres egne mangler. Før nogen andre gør det, vil jeg henvise til Dunning-Kruger-effekten, som den er blevet kaldt på baggrund af de to mænds artikel "Unskilled and Unaware of It" : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.64.2655&rep=rep...

Det går i det store hele ud på at når man er larmende inkompetent til en opgave, så er man også dårlig til at indse ens egen mangler - simpelthen fordi man ikke ved hvordan opgaven kan løses bedre. Og den eneste måde at blive bedre til at indse sine egne mangler, er at blive bedre til at løse opgaven. Desværre resulterer det altså i en "ond cirkel" ved de hersens projektledere - for hvis de ikke bliver tvunget til at gøre tingene anderledes, så vil de altid gøre "det bedste de har lært".

  • 0
  • 0
#4 Karsten Nyblad

Min erfaring er, at de dumme og uvidende holder sig tilbage med at spørge og bede om hjælp. De er bange for at blive opdaget, at blive taget i ikke at vide, hvordan en opgave skal løses. Det drejer altså mere om, at folk tror, de kan undgå at tabe ansigt, end at de ikke er klar over, at der er mangler i deres viden og kunnen.

Det skulle ikke undre mig, om mange af de ledere, der ikke ønsker hjælp, ganske enkelt er bange for at blive afsløret som dårlige ledere sådan helt generelt. Naturligvis er taktikken med ikke at spørge eller bede om hjælp at ligne med at tisse i bukserne en kold vinterdag.

  • 0
  • 0
#5 Thomas Ehler

hmmhmm

...så bliver der ikke bare koldt på toppen, men også hele vejen ned i skoene...?

Havde engang en afd. leder der blokerede et projekt i over et ½ år, simpelthen fordi hun ikke forstod hvad det gik ud på, eller i hverttilfælde ikke hvordan hun skulle gribe det an. Alle i afdelingen var rimeligt klar til at gå i krig med opgaven men der var hele tiden lige noget der ikke var på plads. Til sidst fik hun en endnu højere stilling hos konkurenten...

  • 0
  • 0
#7 Mogens la Cour

Det er måske meget naturligt, at det offentlige ikke kan styre projekterne. Da der ofte laves fejl giver det mega problemer, idet man som ansvarlig ikke kan lave fejl - for det koster altså i karakterbogen. Når nu man står sig ved admiralens vise: "Stå aldrig til søs - lad de andre stå - så ender du med kors og bånd og stjerner på" så må man forvente, at der begås fejl på fejl for at sikre, at projektet ikke realiseres.

Et vel tilrettelagt og gennemført projekt kan forandre arbvejdsgange og rationalisere funktioner, og det laver jo totalt om på magtfordelingen indenfor systemet. Derfor er det eksplosivt stof, der involverer faglige organisationer, chefer og politiske embedsmænd samt ofte også de egentlige politikere samt (og måske værst af alt) pressen. Får pressen først fat i fejelene, så bliver det rigtig vanskeligt at finde de politiske kompormisser, og så gives der naturligvis køb på både målsætning og ressourceforbrug.

Findes der en løsning på denne problematik?

Ja, men den er desværre ikke populær (for tiden). Man fjerner funktionsområdet fra offentlig forvaltning, således, at serviceydelserne leveres af virksomheder, der konkurrerer. Løsnigen er upopulær, da den begrænser politikere og pressens mulighed for at profilere sig, men den forhindrer på den anden side den fremadskridende lammelse af samfundet...

  • 0
  • 0
#9 Vagn Hansen

Det er vel de færreste rigtig dygtige IT-folk, som føler sig tiltrukket af en karriere i det offentlige. I det private får sådanne folk jo lønninger omkring millionen,samt virkelig spændende og udviklende opgaver, hvilket nok ikke er normalt i det offentlige. Først når man nærmer sig de 50 år, og konkurrancen fra de yngre folk melder sig, starter ønsket om en behageig retræte i det offentlige.

  • 0
  • 0
#10 Morten Rasmussen

Der er da ikke nogen grund til at tale om at de dårlige leder i Staten lukker ørerne for gode råd ! Det gælder da i lige så høj grad den private sektor.

Det er da helt tydeligt i debatten omkring NemID, hvor man totalt lukker ørerne for at det er helt hen i skoven det projekt man har sat i værk

men en dårlig leder har de samme dårlige kvaliteter uanset om han er ansat i det offentlige eller det private.

Det er i det hele tage en fantastik observation at man har lagt mærke til at dem der er dårlige faktiske er dårlige !!

  • 0
  • 0
#11 Anonym

Generelt er EDB-folk et mærkeligt folkefærd.

Man vil hellere prøve selv, fremfor at lytte til erfaringer.

Snakker vi staten, er kulturen gennemsyret af folk, der alene ønsker at få en 'ekstra stjerne', og går ikke så meget op i herlighedsværdien af et givet projekt.

Jeg har erfaring med adskillige statslige projekter, og kendetegnet var, at man ikke brugte vidensoverdragelse/deling.

Nej, det er sjovere at starte fra square-one, så man kan bevise, at man er en 'helvedes karl'.

(Ja, det samme sker i privaten, men der fyrer man 'lortet', der antager disse holdninger).

I staten tramper man bare videre, og tit og ofte udnævner man projekter til en 'politisk success', uagtet det er en økonomisk fiasko.

NB: Hvornår har vi sidst set en gennemarbejdet (national) økonomisk evaluering af diverse projekter?

PS: bemærk [b]national[/b]

  • 0
  • 0
#12 Erik Lindberg

I de gode gamle dage var det god skik at køre i parallel med det gamle system og det nye system, indtil man var sikker på, at det nye system kunne overtage det gamle system. Når politikerne presser på, for at få de nye systemer sat i sving, inden de er færdige, så skal det gå galt. Sidste eksempel var tinglysnings skandalen. Statens it-ledere kommer i klemme. De uvidende politikere har ansvaret.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere