Staten vil erstatte velfungerende it-system i gymnasierne

17. oktober 2014 kl. 06:2932
Et nyt offentligt it-system til eksamensaflevering i gymnasierne er nu på vej i udbud, selvom de fleste gymnasier allerede har en velfungerende løsning.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

De fleste gymnasieelever vil kunne genkende Lectio, som det it-system de blandt andet bruger til at aflevere de skriftlige opgaver i til eksamen i stedet for at skulle printe dem ud på papir.

Eksamenssystemet er ifølge Macom, der står bag Lectio, i dag udbredt til 80 pct. af landets gymnasier og »fungerer glimrende i praksis« ifølge Gymnasieskolernes Rektorforening. Alligevel er Staten nu ved at planlægge et alternativt nyt nationalt it-system, som gymnasierne skal bruge, når eleverne skal aflevere deres eksamensopgaver.

»Skolerne har allerede høstet de indtægter, de kunne ved at digitalisere eksamensafleveringen, så nu påfører man samfundet en unødvendig udgift,« siger Martin Holbøll, der er direktør for Macom, som står til at miste en sjettedel af omsætningen i virksomheden, hvis Statens it-system XIT-GYM ender med at blive indført.

Projektet er anslået til at koste Staten omkring 35 mio. kr. over de næste ti år, og skal gøre det lettere for myndighederne at kontrollere eksamensafleveringerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er en beslutning, vi har taget i Undervisningsministeriet for at få en central løsning. Det er et forretningskritisk område, og derfor vil vi gerne have en løsning, hvor vi har fuld styr på data,« siger vicedirektør for Styrelsen for It og Læring (STIL), Aino Olsen og fortsætter:

»Vi har ikke forholdt os til, at der er andre spillere med løsninger på markedet.«

Røde lamper hos Statens IT-projektråd

Det statslige eksamenssystem er blevet forsinket adskillige gange, siden forslaget første gang kom på banen i 2011. Her blev det i første omgang lukket ned af Statens IT-projektråd, fordi projektet var for risikabelt. Siden har STIL relanceret projektet, men styrelsen måtte igen tilbage til skrivebordet i foråret, hvor Statens IT-projektråd atter vendte tommelfingeren nedad.

I mandags kom så Rådets seneste vurdering, der igen lød på, at der er tale om et såkaldt højrisikoprojekt. Dette er dog ikke nogen hindring for at gå videre og sende projektet i udbud ifølge STIL:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er blevet vurderet som et højrisikoprojekt på grund af projektets natur. Det er et samfundskritisk it-system, hvor mange studerende kan blive ramt, hvis det ikke virker,« siger Aino Olsen og fortsætter:

»Derfor har vi forøget risikovurderingen af projektet og skal sætte nogle ekstra penge af til det.«

Hos Gymnasiernes Rektorforening anerkender man Lectios praktiske meritter, men efterlyser alligevel et fælles it-system til eksamenerne i alle gymnasieuddannelserne.

Det skyldes blandt andet, at ikke alle gymnasiale uddannelser benytter sig af Lectio til at modtage eksamensopgaverne, og derfor kan censorerne nogle gange ende med at skulle benytte sig af forskellige systemer, hvis de dækker flere forskellige skoler.

»Det er et kæmpe nationalt puslespil, og derfor kæmper vi for en fælles standard,« siger næstformand i Gymnasiernes Rektorforening, Jakob Thulesen Dahl.

Gymnasium: Udfordring med endnu et it-system

Spørger man ude på det enkelte gymnasium, er entusiasmen for et nyt statsligt it-system mere afdæmpet.

»Det bliver et meget stort og kompliceret system, som vil tage lang tid at køre ind. Der synes jeg, at Lectio-systemet er simpelt, enkelt og velfungerende. Det vil jeg føle mig mest tryg ved i første omgang,« siger uddannelsesleder på Hasseris Gymnasium, Karl Børge Pedersen.

På Hasseris Gymnasium bliver Lectio brugt til ikke bare den digitale eksamensaflevering, men også andre opgaver som planlægning, lektiegivning, fravær og karaktergivning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi har en kæmpe fordel af at eleverne sidder i et trygt miljø, hvor de kender systemet,« siger Karl Børge Pedersen og forklarer, at det bliver en udfordring for eleverne, hvis de skal til at sætte sig ind i endnu et system med brugernavne og passwords.

Censorerne på størstedelen af gymnasierne bruger Lectio til andet end bare eksamensafleveringer, og derfor vil det give mere bøvl at skulle bruge et statsligt it-system ifølge Martin Holbøll fra Macom.

»Da vi startede med at lave Lectio, havde man omkring 20 forskellige systemer i gymnasiet. Vi har samlet dem, så lærerne får et samlet flow i det her,« siger han.

Til næste sommer vil eleverne på 90 procent af de gymnasier, der bruger Lectio, kunne aflevere deres eksamensopgaver elektronisk.

Det kunne dog have været endnu tidligere, hvis skolerne havde haft mulighed for at implementere løsningen før ifølge Martin Holbøll:

»Undervisningsministeriet var otte måneder om at svare på, om skolerne måtte bruge Lectio til elektronisk eksamensaflevering. Så der bliver også brugt beskidte kneb,« siger han.

Macom var sidste år været involveret i en sag med Styrelsen for IT og Lærings forgænger, Uni-C, omkring sikker behandling af elevers persondata. Her beskyldte Macom Styrelsen for ikke at give virksomheden en såkaldt systemgodkendelse til at indgå kontrakter om sikker databehandling.

32 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
32
2. maj 2016 kl. 23:47

Det er heldigt for de 80 % af de almene gymnasier, som bruger Lectio, at der kommer et centralt system, nu hvor det ikke længere er lovligt at benytte Lectio, fordi de ikke har kunnet eller villet skaffe den godkendelse, der skal sikre brugerne. Skoler med LUDUS ville godt kunne fortsætte med den digitale aflevering gennem LUDUS, som de plejer, men det er helt okay med et centralt system til centrale opgaver.

https://www.stil.dk/It-og-administration/Administrative-systemer/Studieadministration/Systemrevision/Oversigt-over-systemer-omfattet-af-erklaeringer

31
2. maj 2016 kl. 23:37

LUDUS er nogenlunde gennem en periode med flytning af funktionalitet til et nyt framework, hvor man godt kan arbejde flere steder i systemet via flere faner i samme browser.

Men modsat Lectio er LUDUS udviklet på basis af arbejdsprocesbeskrivelser, så de nødvendige oplysninger oftest er direkte til rådighed, så man ikke BEHØVER rode rundt i flere uafhængige browserfaneblade.

30
19. oktober 2014 kl. 11:35

.. om valg af det ene eller andet system, hvoraf ingen af dem nødvendigvis er specielt imponerende.

Det der er problemet er at man vil til at søsætte endnu et tungt centralistisk system, som allerede på forhånd et dømt til at ende som en typisk dansk IT-skandale med en trediedel funktionalitet til tre gange prisen.

Hvis der var lidt mindre arrogance hos Aino & Co, så forholdt man sig lige præcis til at der er andre spillere på banen, og så indgik man en dialog (læs tvang til) med disse spillere om at åbne interfaces op (åbne standarder), så man gradvis kan gå over til en mere og mere åben løsning, som ville kunne tilgodese individuelle tilpasninger efter behov.

Og gerne som OS løsninger, så der løftes i fællesskab, i stedet for der skal betales til kasse et hver gang.

29
19. oktober 2014 kl. 09:19

CSC sælger et system der hedder Ludus. Ludus kan omtrent det samme som Lectio, så på den måde er der flere spillere på markedet. Men sidst jeg arbejdede med Ludus var det lidt bøvlet at bruge.

  • Man kunne ikke åbne to forskellige Ludus-sider i hver sin tab i samme browser.
  • Alle sider havde samme url, så "gå tilbage"-knappen på browseren virkede ikke.
  • Menu-systemet var ret dybt, og der var ikke genveje på tværs af menuerne.
  • Systemet var ikke specielt hurtigt.

Derfor var det svært at arbejde effektivt med mindre man installerede to eller tre forskelige browsere på sin computer.... Men måske er det rettet nu.

26
18. oktober 2014 kl. 21:14

if it ain't broke, break it!

25
18. oktober 2014 kl. 17:57

Som gymnasielærer anvender jeg dagligt Lectio, og som IT-pædagogisk vejleder har jeg erfaring med Lectio's manglende åbenhed. Når et firma som Macom næsten har monopol på administrativ IT til gymnasierne, så er det på tide, at nogen stiller krav. Det ville være naturligt, at Rektorforeningen stillede krav - men det har jeg aldrig hørt om. Lærere og elever henevnder fiormaet sig aldrig til. Annoncerne er altid til ledelserne, som måske ikke lige er stærke indenfor IT-viden. Sagen er, at Lectio ALDRIG giver brugerne adgang til at udtrække data f.eks. via API'er. Det betyder f.eks. på mit gymnasium, at vi må betale et andet firma for at udtrække data fra Lectio til Google Apps for Education. Og når Lectio uden varsel ændrer systemet, så er diverse apps til mobilen på den - de fungerer pludselig ikke mere. Macom laver nemlig ikke selv en app. De er de åbenbart ikke interesseret i - selv om ALLE elever ønsker at kunne se skemaet, som jo nu om dage konstant ændres. Som skriftlig censor i matematik oplevede jeg sidste år, hvordan digital aflevering fungerede. Der var oplagte ting, som skal ændres. Det ville Macom have fundet ud af i tide, hvis de samarbejdede med censorer/lærere. F.eks. checkede systemet ikke filtype ved elevens upload. Jeg måtte henvende mig til det pågældende gymnasium idet jeg ikke kunne læse filen, da jeg ikke anvender det pågældende matematikprogram. Så hentede den ansvarlige blot filen, og konverterede den til mig! Jeg har hørt fra en skole, at nogle vagter holdt øje med formatet helt lavpraktisk, og konverterede hvis nødvendigt til PDF. Den slags er helt vanvittigt set fra et retssikkerheds synspunkt. Meget kan gå galt, og det må være eleven selv, som er ansvarlig for slutproduktet. Flere censorer har klaget over noget så banalt som, at rækkefølgen af opgaverne i zip-filen er den som de afleverer i. Ikke så smart, når karakterlisten er alfabetisk. Så sker det let fejl - som ikke må ske i eksamenssammenhæng. Og skal det fungerede elektronisk, så skal der slet ikke være karakterlister. Der skal selvfølgelig være en database, hvor hver censor skriver karakter ind. Hvis de så skrive samme tal, så er det OK. Ellers må en af dem rette. Så ville karakterne ikke skulle skrive ned på papir og indtastes med evt. fejlmuligheder osv. Disse eksempler viser, at ministeriet SKAL stille krav til IT-systemerne. Ikke bare lade firmaerne selv finde på features.

24
18. oktober 2014 kl. 09:27

En forsmag - denne relativt lille mængde af elevdata fra gymnasiernes eksamensafleveringer, som så også vil tilflyde det fælles datavarehus under opbygning i undervisningssektoren.

En Rambøll-rapport er nu tilgængelig omkring den kommende brugerportal i folkeskolen, hvor der lægges op til et gigantisk, fælleskommunalt udbud af platform med standarder, der understøtter kommunikation, elevplaner, afleveringer, udveksling med læremidler og meget andet (evt. incl. daginstitutioner). Et løsningsforslag med sjældent mange forbehold og risici anført:https://www.stil.dk/Aktuelt/~/UNIC/Content/News/2014/Oktober/141010-Nyt-brugerportalinitiativ-til-den-digitale-folkeskole

23
18. oktober 2014 kl. 02:07

Der er nogle som mener at Macom kan alt med Lectio, men seriøst Macom EJER dine data via Lectio! Du kan ikke kommer derfra noglesinde, Macom samarbejder med INGEN!

Skal staten have et system, skal de måske bare have et fælles indberetningsinterface, som både Lectio og andre udbydere vil være med i.

Kender en smule til f.eks. CSC's Ludus, og det driftes af skolerne selv, så tåbelige argumenter om DDOS står for skolens egen regning. Men i det mindste er Ludus' database skolens egen, så de bestemmer selv om de vil dele deres data...

22
17. oktober 2014 kl. 23:08

Hvordan kan man overhovedet komme til 80% udbredelse og fordelene ved at være blevet de facto uden at have været gennem udbud? Det forløb synes jeg Version 2 skal granske lidt i fordi udbudsreglerne ofte af leverandørerne opfattes som stående i vejen for innovation, nytænkning og gode billige løsninger.

27
19. oktober 2014 kl. 02:49

Macoms Lectio er jo bare et system, noget man kan købe - der er også andre spillere på markedet.

19
17. oktober 2014 kl. 20:24

Staten kan ikke sikre data staten kan ikke lave et brugervenligt system Staten kan ikke lave et systemder ikke sprænger alle budgetter Det har de bevist utallige gange.

Jeg bruger Lectio som gymnasielærer og er glad for det, og sidder og hører min kone ved siden af mig der bander over Ludus, som de bruger på hendes gymnasium. Lectio opstod netop fordi statens eget system virkede elendigt, og det gik fallit da markedet blev frit!

Problemet er let at løse - betal Lectio for at lave et eksamenssystem til de sidste 20 % af gymnasierne, som de kun bruger til eksamen. De skal alligevel forholde sig til et ekstra system, så hvorfor ikke bruge noget som allerede virker?

Os der bruger lectio kan bruge tiden på at undervise i stedet for at spilde tid på endnu et tåbeligt offentligt IT-system der ikke virker.

IC5 siger jeg bare!

18
17. oktober 2014 kl. 19:22

Sidste (eller forrige) år brugte vi lectio til terminsprøve. Det gav nogen bekymringer for eleverne kunne i princippet rette videre i deres besvarelse efter at de er gået hjem. Problemet er at lectios webinterface var bygget til en type hjemmeopgaver hvor alle elever har samme deadline, men til eksamen må man ikke rette videre efter at man har forladt lokalet...... Men det er sikkert blevet rettet nu.

Det ville være dejligt at have et system der kunne checke om eleven har uploadet en fil i et lovligt format. Hvis systemet kunne konvertere opgaven til jpg, og vise jpg-filen til eleven, så ville vi spare mange lærerkræfter til eksamen.

28
19. oktober 2014 kl. 02:52

Lectio er som alle andre IT-systemer, plaget af lidt fejl. Jeg tror vi alle kan drage fordel af et fælles interface til at tage eksamensopgaver!

14
17. oktober 2014 kl. 15:10

Der er desværre en kedelig tendens til hellere at ville finde på noget nyt, fremfor at optimere noget som (tilsyneladende) fungerer.

Dem som står bag tanken om jævnligt rutinemæssigt og uden undtagelse at sætte offentlige projekter i udbud, tager for givet at den gevinst man høster ved at appellere til markedskræfterne, opvejer den udgift man har ved hele tiden at være ved at køre et nyt system ind.

Minder mig lidt om denne: "I was to learn later in life that we tend to meet any new situation by reorganizing; and a wonderful method it can be for creating the illusion of progress while producing confusion, inefficiency, and demoralization." Robert Townsend, "Up the Organization"

17
17. oktober 2014 kl. 18:40

..tager for givet at den gevinst man høster ved at appellere til markedskræfterne, opvejer den udgift man har ved hele tiden at være ved at køre et nyt system ind.

Helt korrekt Markus.. hvis der sættes en pris på X års manglende effektivitet, X års produktionstab, X gange fejl og Y gange forvirring i utallige år, så vil utallige offentlige projekter blive forkastet allerede før udbudsfasen.

Når man også tillægger xxx ekstra personer gange Y år til manuel indsats/oprydning, på grund af tidsplanen heller ikke holdt denne gang (Domstolstyrelsen, Skat m.fl.), så vil mange projekter blive radikalt ændret.

Men desværre indeholder regnearket i den offentlige sektor ikke dele af virkelighedens triste tal. Man foretrækker stadig 'moderne...', 'digitalisering', 'velfærd', 'medvind på cykelstien', 'guld og grønne skove' og lignende, der kan sælges til minister og folkevalgte ..

Juristerne er nu ved at lukke posen op.. "I bogen »Mørkelygten« af Cavling-prisvinderen Jesper Tynell står flere centrale jurister fra Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Skatteministeriet og Beskæftigelsesministeriet anonymt frem og fortæller, hvordan de har måttet give juridiske vurderinger med en forskellig konklusion til henholdsvis regering og Folketing..." ..https://www.politiko.dk/nyheder/peter-loft-ministre-syretester-embedssystemet

Hvornår tager økonomerne sig sammen? Finansministeriet, Økonomiministeriet, styrelser m.fl. - hvornår holder de op med årtiers vanemæssigt over-/underbudgettering samt skønmaleri ?

15
17. oktober 2014 kl. 18:01

"I was to learn later in life we tend to meet....
Robert Townsend, "Up the Organization"

Robert Townsend 'blev inspireret' af denne..

"We trained hard, but it seemed that every time we were beginning to form up into teams we would be reorganised. Presumably the plans for our employment were being changed.

I was to learn later in life that, perhaps because we are so good at organising, we tend as a nation to meet any new situation by reorganising; and a wonderful method it can be for creating the illusion of progress while producing confusion, inefficiency and demoralization."

Fra "Merrill's Marauders" (Harper's Magazine, 1957), Charlton Ogburn, 1911-1998 ..https://en.wikipedia.org/wiki/Charlton_Ogburn

12
17. oktober 2014 kl. 13:35

Og monopoler er noget skidt. Lectio er MEGET lidt fleksible (læs: helt afvisende), når andre parter, vi samarbejder med på gymnasierne, forsøger at få adgang til stamdata i systemet. Det er ikke holdbart, at have et så lukket administrativt system, så det er måske sundt for Lectios vilje til at samarbejde, at UVM blander sig. Ja, tak til åbne standarder.

20
17. oktober 2014 kl. 22:04

Peter har fuldstændig ret Lectio har monopol. De vil ikke lave en kontrakt med gymnasierne, de har netop overtrådt persondataloven med deres projekt "hvem dropper ud". De vil ikke indgå i samarbejde med gymnasierne om et webinterface, så vi kan få adgang til egne data. Listen er meget lang på Lectio's manglende samarbejdsvilje. De udnytter i den grad deres monopol. Har principielt intet mod Lectio, men de er nød til at overholde lovgivning med mere. Ministeriet kender godt problematikken, det er derfor, de på denne måde presser Lectio. Det drejer sig ikke om IC5, men om at få Lectio til at overholde almindelige forretningsregler og lovgivning.

21
17. oktober 2014 kl. 22:52

Der er også andre alternativer. Fronter systemet er f.eks. meget mere fleksibelt og meget bedre til at integrere med andre systemer. Den eneste grund til at lectio er så udbredt i gymnasieskolen er at det er skræddersyet til det lovgrundlag som gymnasierne bygger på. Det er derfor primært p.g.a. gymnasiernes. administrationer at lectio bevarer deres dominans. Netop derfor kan de tillade sig næsten hvad somhelst.

16
17. oktober 2014 kl. 18:27

Lectio nærmer sig et monopol på moderne IT til gymnasiet. Bortset fra nogle detaljer omkring sikkerhed er det også godt bud på skemasystem og lignende.

Jeg genkender desværre alt for godt, hvordan Macom lukker af for samarbejde med andre systemer. Eksamensaflevering kan selvfølgelig ikke baseres på en database, der gerne vil skabe et privat monopol.

Hvis Macom så gerne vil være med her, så bør de stille sig til tåls med at levere et godt interface til et statsligt system, hvor andre en Macom også kan levere data.

Nu skal det ikke lyde, som om jeg kun er negativ over for Macom. Det er jeg på ingen måde. Macom er f.eks. rigtig gode til at bruge den dele af pressen til deres fordel. Det er for nogle år siden bl.a. set i Jyllands-Posten.

13
17. oktober 2014 kl. 13:48

Ja, tak til åbne standarder.

Afgjort, men det står der intet om er målet - det drejer sig nok mere om at kunne give vennerne fra The Usual Suspects (CSC et al) endnu et ben.

Måske Macom ikke har været gode nok til at fodre NSA?

10
17. oktober 2014 kl. 12:48

--- væk med det !!!

11
17. oktober 2014 kl. 13:08

Åh nej, det duer jo -</p>
<p>--- væk med det !!!

Man kommer uvægerligt til at tænke på HHGTG, da det går op for befolkningen på Krikkit at de ikke er de eneste i universet, og derfor sender et rumskib afsted for at udforske verden uden for det mørke der indelukker deres planet:

De fløj ud af skyen.

De så nattens forbløffende juveler i deres uendelige støv, og det summede af frygt i deres sind.

De fløj videre en tid, ubevægelige under galaksens stjernebue, som selv var ubevægelig under universets uendelige bue. Og så vendte de om. "Det må væk," sagde mændene fra Krikkit, da de fløj hjemad igen.

9
17. oktober 2014 kl. 11:47

I stedet for at lave ét central monopol system, som skal erstatte noget som flere udbydere allerede kan, så bør de centralt lave en specifikation af en fælles og open protokol. De kan så tvinge forskellige udbydere til at supportere denne protokol.

Og hvis de synes at de mangler nogle features, så udvid protokollen. Derefter skal ministreret kun sende en opgave i udbud, som omhandler de features, som de har brug for. Og de skal ikke tænke på hvad de tror forskellige skoler skal bruge. Det ved de bedst selv. De vælger selv et system der supportere denne protokol.

8
17. oktober 2014 kl. 10:39

"Skal gøre det lettere for myndighederne at kontrollere eksamensafleveringerne."

"Det er en beslutning, vi har taget i Undervisningsministeriet for at få en central løsning."

"Vi vil gerne have en løsning, hvor vi har fuld styr på data"

"Vi har ikke forholdt os til, at der er andre spillere med løsninger på markedet."

7
17. oktober 2014 kl. 10:03

Jeg forstår ikke denne iver efter at centralisere og skabe store mastodont-systemer. Måske er det bare mig, der er naiv, men man burde sætte sig ned i DS e.lign. og definere en data-model/-standard for udveksling af eksamensdata og sige til gymnasierne at de kan vælge et hvilket som helst system, sålænge det er interoperabelt med den givne åbne standard. Det vil være billige, da små spillere kan komme ind og konkurrere på markedet.

6
17. oktober 2014 kl. 08:52

35 millioner over 10 år. Hvem ved hvor lectio står om 10 år? Måske dette er et af de projekter som faktisk kan lykkes, hvis der undervejs bliver lyttet til brugerne?

5
17. oktober 2014 kl. 08:42

"Udenrigsministeriet var otte måneder om at svare.." Mon ikke det var Undervisningsministeriet? Hvis Udenrigsministeriet skulle svare, kan jeg godt forstå det tog lang tid.

4
17. oktober 2014 kl. 08:06

Det statslige eksamenssystem er blevet forsinket adskillige gange, siden forslaget første gang kom på banen i 2011. Her blev det i første omgang lukket ned af Statens IT-projektråd, fordi projektet var for risikabelt. Siden har STIL relanceret projektet, men styrelsen måtte igen tilbage til skrivebordet i foråret, hvor Statens IT-projektråd atter vendte tommelfingeren nedad.</p>
<p>I mandags kom så Rådets seneste vurdering, der igen lød på, at der er tale om et såkaldt højrisikoprojekt. Dette er dog ikke nogen hindring for at gå videre og sende projektet i udbud ifølge STIL:

If at first you don't succeed. Try, try, try, try, try .......again.

Når man stoppes flere gange, så skulle man måske lige overveje om det ikke er ens løsning frem for kompleksiteten af problemstillingen der er et "problem".

3
17. oktober 2014 kl. 07:48

Har tidligere gået på gymnasiet hvor der blev brug lectio, hvilket faktisk fungerede uden de store problemer. Jeg læser nu fag på HF som bruger Ludus fra CSC, hvilket er meget ustabilt hvertfald på vores skole - crasher ofte og bliver ofte DDOS'et. Håber at lectio bibeholder deres plads.

1
17. oktober 2014 kl. 07:20

Suk.

2
17. oktober 2014 kl. 07:48

Ja, hvis man har noget der virker, så lad os da endeligt udskifte det så djøf'erne i ministerierne kan få nogle tal til at godtgøre deres eksistens.

Hvis man synes Lectio er for lukket, skulle man i stedet gøre noget for at det fik en åben snitflade.

Men nu er Lectio jo ikke noget som de herre inde på Slotsholmen selv har fået lov til at tænke op. Det er et produkt som er blevet udviklet og udbredt fordi man syntes det var godt. Den slags grisseri kan man ikke have i den danske stat. Man kunne jo tænke at andre ved bedre end folkene i ministerierne.