Staten: Vi skal være bedre til at købe it-løsninger

Der er plads til forbedring i den måde, staten håndterer indkøb af store it-projekter, siger statens digitaliseringschef som reaktion på IT-Branchens rapport om udbudsproblemer. Men udbudsreglerne er ikke problemet.

Når store statslige it-projekter løber ind i problemer og forsinkelser, skyldes det næsten altid et stift og besværligt udbudssystem, fordi Danmark fortolker EU-reglerne for stramt. Sådan lød det blandt andet i en rapport, som IT-Branchen har forfattet.

Men selvom statens digitaliseringschef, Lars Frelle-Petersen, er enig i flere af rapportens konklusioner, mener han ikke, at for stramme udbudsregler skal have skylden.

»Udbudsreglerne er ganske formalistiske og krævende. Men de er et vilkår og ikke problemet i sig selv, og vi har ikke kunnet finde eksempler på, at vi fortolker reglerne strammere end andre lande,« siger han og tilføjer, at udbudsreglerne er indført for at hjælpe leverandørerne.

Der er mulighed for at gøre processen mere fleksibel, for eksempel med konkurrencepræget dialog, hvor et antal leverandører er med til at forme det endelige udbud, men det stiller store krav til modenhed.

»Både den offentlige kunde og leverandørerne skal være ret dygtige for at håndtere de mere avancerede udbudsmodeller. Og her er der plads til forbedring hos begge parter,« mener Finansministeriets digitaliseringschef.

Til gengæld vil han gerne indrømme, at de offentlige it-indkøb for tit bliver for store mundfulde, i stedet for mindre bidder, som it-leverandørerne efterlyser i deres rapport.

»At dele et stort projekt op i mindre faser har været gængs lærdom siden Bonnerup-rapporten fra 2001. Det skal man gøre ni ud af ti tilfælde. Men man må konstatere, at vi ikke har gjort det i tilstrækkeligt omfang de senere år, men anskaffet for store løsninger,« siger Lars Frelle-Petersen.

»Vi skal blive mere professionelle«

Generelt er han glad for it-branchens input, selvom han ikke helt deler perspektivet.

»Jeg vil ikke sige, at de har udpeget de absolut væsentligste problemer, men der er mange fornuftige overvejelser, som vi også selv er opmærksomme på. Grundlæggende handler det om, at vi skal blive mere professionelle. Det er en disciplin at anskaffe it, og det skal man blive dygtigere til,« siger han.

Problemet er især, at der går lang tid imellem, at en offentlig myndighed køber et stort it-projekt. Derfor bliver der hentet meget hjælp hos konsulenter og andre rådgivere, og så bliver hele forløbet mere komplekst, når der kommer flere folk indover, er hans vurdering.

At der er meget fokus på offentlige it-skandaler betyder ikke, at private firmaer har det meget nemmere, når de skal købe store it-løsninger, mener digitaliseringschefen.

»Jeg synes egentligt, at udfordringerne er meget de samme i det private og det offentlige. Du hører bare ikke om det, hvis det går galt i det private. Men nogle private firmaer er blevet meget dygtige til det. Og dem skal vi lære af i staten,« siger Lars Frelle-Petersen.

Han står lige nu i spidsen for et såkaldt embedsmandsudvalg, der skal se på, hvordan staten kan blive bedre til de store it-projekter. Et års arbejde med case-studier af projekter både i det private og i det offentlige munder inden længe ud i en rapport med nye anbefalinger.

»Embedsmandsudvalget opstod i gradvis erkendelse af, at vores evne til at implementere store it-projekter succesfuldt lod noget tilbage at ønske. Så der var grund til at se på, om vi måske skulle gøre det på en anden måde,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Flemming Frandsen

Har staten nogen sinde haft med et IT system at gøre der ikke var en ren skandale?

Der mangler ikke eksempler på IT katastrofer som burde have kostet de ansvarlige jobbet både hos leverandørerne og Staten selv, for nyligt har der været Cowi-prøverne, Tinglysningen, EPJ, Digital signatur (1 og 2), men det har været galt tilbage til tidernes morgen, hvem husker f.eks. ikke Amanda?

  • 0
  • 0
#2 Joe Sørensen

Har staten nogen sinde haft med et IT system at gøre der ikke var en ren skandale?

Mit firma har 85% offentlige kunder. Det kan ske at der opdages en fejl i forbindelse med en overtagelsestest, men det er god sjældent. Og jeg har svært ved at forstille mig, at mit firma pludselig skulle være i midt en offentlig IT-skandale, selvom vi levere IT produkter til offentlige kunder / offentlige institutioner hver uge.

Så ja, det går ikke galt hver gang.

  • 0
  • 0
#5 Anonym

Har staten nogen sinde haft med et IT system at gøre der ikke var en ren skandale?

Ja, men det er ikke interessant i medierne.

'Navision Stat' - hvor vi omlagde statens økonomisystemer fra centrale (og højst mærkværdige) økonomisystemer, til decentrale systemer.

I øvrigt interesant 'Digitaliseringschefen' ikke er bekendt med, at Danmark er 'ordensduksen' i EU udbudssammenhæng - det troede jeg var alment kendt.

Måske 'man' skulle søge lidt indsigt i projekter og udbud....

  • 0
  • 0
#6 John Vedsegaard

at staten finder ud af at holde op med misbrug af vores surt sammensparede skillinger. Når man læser om den ene skandale efter den anden, er det lige før jeg tror det ville være billigere med ganske almindelige gammeldags kartotekskort. Der er jo tale om flere milliarder, hældt lige ud af vinduet.. Godt nok hører vi ikke meget om de systemer der rent faktisk fungerer efter hensigten..

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere