Startup-land: »Man vil gerne tage det hele vejen og blive startup-legende«

Stifteren af det succesfulde danske analysefirma i spilbranchen Game Analytics måtte gang på gang afvise tilbud om at blive opkøbt. »Det er dumt at stoppe halvvejs,« lyder det.

shareline

»I Danmark er der meget en tendens til at nøjes med« @GameAnalytics

For tre år siden var Game Analytics blot en idé: Hvad nu hvis man kunne give spiludviklerne nogle analyseværktøjer, så de kunne lave bedre spil og tjene flere penge på dem?

I dag er den danske startup udbredt til hele verden, hvor over 15.000 udviklere bruger dens gratis værktøj til at analysere millioner af spilleres adfærd hver dag.

Værktøjet lærer blandt andet udviklerne, hvordan de kan tjene flere penge på spillerne ved at sende push-meddelelser ud på de rigtige tidspunkter og balancere spiloplevelsen sådan, så man som spiller for eksempel finder den rigtige økse, når man har brug for det. Eller om man omvendt skal få spillerne til at bruge dankortet for at få fat i øksen.

Med en boomende spilindustri på mobiler og tablets har der været en kæmpe efterspørgsel efter den danskudviklede opfindelse fra især små- og mellemstore indie-udviklere, der gerne ville forstå deres spilleres adfærd.

Derfor fik de danske it-iværksættere ofte tilbud fra store udenlandske virksomheder, der gerne ville opkøbe dem. Og så var fristelsen stor:

»Det kan være svært at sige nej, når der kommer nogen og tilbyder en en masse penge,« siger Game Analytics grundlægger, Morten Wulff, til Version2.

Hver gang måtte han overveje om han ville give slip på projektet, eller om han ville fortsætte og satse på, at han kunne gøre det endnu større.

»Mange ville nok sige, at det var godt gået, hvis jeg kunne sælge virksomheden for en 10-15 mio. dollars. I Danmark er der hurtigt en tendens til at nøjes med, og jeg er da også påvirket af den mentalitet,« siger Morten Wulff.

Alligevel endte han med at give køberne afslag hver gang.

»Hele formålet har været at bygge noget stort. Og at man gerne vil tage det hele vejen: Blive startup-legende og udleve det fulde potentiale, så jeg har ikke fokuseret så meget på exit (salg af virksomheden, red.) og penge,« siger it-iværksætteren, der for nylig måtte træde tilbage som direktør for Game Analytics i forbindelse med en stor investeringsrunde på over 36 mio. kr.

Med mange mere eller mindre vellykkede iværksætterprojekter bag sig - heriblandt en fodbold-app, der blandt andet kunne udregne sandsynligheden for mål ved hovedstød - har Morten Wulff det bedst med det kreative arbejde med at starte virksomhederne op.

Game Analytics er nu nået til det stadie, hvor virksomheden skal begynde at tjene penge, og det er en af årsagerne til direktørskiftet.

»Jeg har det fint med det. Mit fokus har mest været på platformen, og nu skal vi til at fokusere mere på det kommercielle,« siger Morten Wulff.

shareline

»De allermest succesfulde spilvirksomheder er dem, der er bedst til at skabe synlighed om spillene

Mobilspil er suverænt den største kategori af apps, som tjener flest penge til udviklerne og platforme som Android og iOS. Således stod spillene for 75 pct. af den totale omsætning på iOS-apps i 2014, og ni ud af ti af de bedst sælgende apps til Apples styresystem var spil.

Med forskellige prismodeller, heriblandt den populære Candy Crush-model, er det blevet en videnskab at tjene penge på spil. En videnskab der virker, ikke mindst takket være danske Game Analytics.

Demokratiseringen af spilbranchen som mobilplatformen har været motor for har dog samtidig betydet, at app-stores overalt på kloden flyder over med nye lokkende titler og Flappy Bird-kloner. Hver dag bliver flere tusind nye apps lanceret, og derfor drukner de fleste titler i mængden. I 2013 var mellem 40 og 70 pct. af apps i både Google, Microsoft og Apples app stores mere eller mindre døde: De havde ingen opdateringer og havde under 10 anmeldelser.

»Med demokratiseringen kommer et problem: Der er for meget støj og clutter i markedet,« siger Morten Wulff og uddyber:

»Det er noget af det sværeste at få synlighed. De allermest succesfulde spilvirksomheder er også dem, der er bedst til at skabe synlighed om spillene, som fx King (skaberne af Candy Crush, red.). Det er ikke længere nok bare at uploade til app-storen og håbe på det bedste.«

Etablerede spilfirmaer som netop King.com har allerede store analyseafdelinger, der forsøger at forstå spillernes adfærd, så udviklerne kan skrue på de rigtige knapper til den næste opdatering.

Men for de mindre spilstudier har meget af udviklingen været baseret på getværk. Det forsøger Game Analytics at løse ved blandt andet at måle på, hvor lang tid spillerne bliver ved med at spille, hvornår de falder fra, hvor og hvornår de bruger penge, osv.

»Nogle af de største problemer i markedet er, at spillene ikke tjener nok penge,« siger Morten Wulff og fortsætter:

»De har svært ved at fastholde spillerne og konvertere dem til penge. Der kommer masser af innovation fra de små spiludviklere, men de har ikke helt knækket koden for at få indflydelse på markedet.«

Startup-land: Version2 stiller hver uge skarpt på de mest spændende danske it-iværksættere og fortæller historien om deres sejre og nederlag. Synes du, vi mangler nogen? Så skriv til ecl@version2.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere