Startup-land: Sådan blev drengedrøm til populært socialt netværk på kort tid

På blot tre måneder lykkedes det it-iværksætterne bag det sociale netværk for fodboldspillere Tonsser at få over 10.000 fodboldspillende brugere ind på deres platform.

Der er de store kendte sociale netværk som Facebook, LinkedIn og Twitter, som alle kender.

Og så er der de små, nye netværk, der slår rødder og vokser lynende hurtigt frem blandt mennesker med de samme interesser.

Tonsser hører til i sidste kategori blandt de spirende nicheprægede sociale netværk og kan bedst af alt beskrives som en kloning mellem LinkedIn og spillet Championship Manager. Et socialt netværk for fodboldspillere med andre ord. På blot tre måneder er det lykkedes de danske it-iværksættere bag Tonsser at få mere end 10.000 fodboldspillere til at bruge deres platform, også selvom ingen af de oprindelige stiftere kendte noget til hverken webdesign eller programmering, da de udviklede produktet.

Den tidlige brugersucces skyldes snarere det grundige forarbejde. Og så det faktum, at alle grundlæggerne selv engang stod med fødderne på fodboldbanen og ambitionerne i skyerne.

»Jeg havde en drøm om at se, hvor langt jeg kunne nå inden for fodboldverdenen,« siger den 28-årige produktchef og medstifter af Tonsser, Simon Hjære Hansen, til Version2.

Han fik idéen til Tonsser på en ferie i Grækenland, hvor han var kommet lidt på afstand fra det hele og begyndte at undre sig over, hvorfor der egentlig ikke fandtes et socialt netværk for fodboldspillere.

Fodboldinteressen delte han med sin medstuderende Peter Holm Nielsen fra ITU, og de spurgte sig selv, hvor deres passion for fodbold stammede fra.

»Det var drømmen om at blive bedre og fællesskabet,« siger Simon Hjære Hansen, der kunne se, at der manglede en platform til at forbinde fodboldspillerne uden for kampene.

»Fodboldverdenen er meget fragmenteret. Når kampen er slut, så er min performance bare væk, og jeg er heller ikke forbundet med mine holdkammerater og dem, jeg har spillet imod,« siger han og fortsætter:

»Idéen til Tonsser stammer fra et behov, vi selv har haft, men ikke var klar over før.«

Læs også: Startup-land: Gymnasieelevers hobbyprojekt blev kæmpe app-succes

Lavede første produkt med Excel-ark og telefon

Sammen med den tidligere Superliga-spiller Jeppe Curth gik de to ITU-studerende i gang med at udvikle et system, så fodboldspillerne selv kunne holde styr på deres resultater og løbende følge med i statistikker over kampe - lige meget om de spillede i Superligaen eller i lokale serier.

Iværksætterne spillede især på de stærke følelser, der opstår i den konkurrenceprægede sport.

»Vi kender følelsen, når man sidder i omklædningsrummet og håber, at man bliver udnævnt til man of the match,« siger Simon Hjære Hansen og fortsætter:

»Det er med til at motivere spillerne, at de kan gemme statistik, får eksponeret deres performance og får anerkendelse for det.«

Selvom Tonsser på overfladen så ud til at være et fuldt automatisk system til at føre statistik over fodboldkampe, så foregik det hele manuelt i starten.

Hverken Simon Hjære Hansen eller Peter Holm Nielsen kunne programmere eller designe hjemmesider ud over begynderniveau, så de brugte i stedet et års tid på at udvikle deres produkt ved hjælp af et Excel-ark, en telefon og lidt Photoshop. Og det var tilsyneladende nok.

Det lykkedes dem at samle otte fodboldtrænere fra Jyllandsrækken, som gik med til at indlevere data om de lokale kampe. I lang tid tikkede det ind med sms’er fra spillerne, når de overleverede kampenes resultater til de to iværksættere, som bagefter brugte mange lange aftener på at plotte informationerne ind i Excel-arkene og lave forskellige lister over hvem, der performede bedst. Hver uge lavede de desuden et billede i Photoshop af ugens hold, som blev delt ivrigt i fodbold-fællesskabet.

Det skabte en gryende interesse for Tonsser, selvom systemet endnu ikke var skabt. It-iværksætternes manglende programmeringsevner blev vendt til en fordel.

»Det er mere effektivt at lave produktet manuelt og teste det, før du begynder at skrive flere tusind linjers kode,« siger Simon Hjære Hansen, der fortæller, at iværksætterne efterfølgende har holdt fast i den manuelle tilgang, når de skal udvikle nye features.

»Det manuelle arbejde er med til at validere idéen og værdien hos brugerne,« siger han.

Læs også: Startup-land: Iværksættere bag appen Vivino ved ikke »en skid om vin«

Svært at finde dygtige udviklere til en lille startup

Da Tonser-stifterne tidligere i år var klar på, hvordan deres platform skulle se ud, rendte de hovedet mod en mur.

Det viste sig at være langt sværere end forventet at få fat på et hold af dygtige udviklere.

»Udviklere er en af de mest eftertragtede varer: De får en høj løn og kan lave, hvad de vil, så der er rift om dem,« siger Simon Hjære Hansen.

Udfordringen er især, at lønnen ofte er lav i en startup, og det kan være svært at vide på forhånd, om forretningen overlever. Efter fem år er over halvdelen af alle nystartede virksomheder lukket ned igen, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det kan med andre ord være svært at overbevise en dygtig udvikler om at satse sin tid på noget, som med stor sandsynlighed ikke overlever på sigt.

»Én ting er, at du har en vision og tror på den. Men for at overtale en udvikler, skal du være nået et stykke videre,« siger Simon Hjære Hansen, der lykkedes at finde nogle udviklere til sidst, fordi iværksætterne havde testet produktet så grundigt af på brugerne i forvejen.

»Vores tekniske direktør blev overbevist til at komme med, fordi vi havde valideret behovet og værdien hos brugerne. Det er det, der overbeviser flest udviklere. Du kan sagtens bygge et fedt, veldesignet og teknologisk godt produkt, men det behøver ikke at betyde, at nogen bruger det,« siger han.

Den beskedne løn har iværksætterne kompenseret for ved at give en andel i virksomheden til de første udviklere.

It-iværksætterne tjener stadig ikke nogen penge på Tonsser, der bliver holdt kørende ved hjælp af investeringer fra nogle private investorer - såkaldte business angels - på et ikke-offentliggjort beløb. Målet er at nå ud til hele verden og blive det foretrukne sociale netværk for verdens 265 mio. fodboldspillere. På nuværende tidspunkt er holdet bl.a. ved at teste subscription-modeller på forskellige brugersegmenter.

»Vi kender alle til Messi og Ronaldo, og det er omkring dem, hvor alle pengene bliver genereret i dag. Men det kunne være sjovt at vende modellen om og se på alle de andre spillere,« siger Simon Hjære Hansen.

Startup-land: Version2 stiller hver uge skarpt på de mest spændende danske it-iværksættere og fortæller historien om deres sejre og nederlag. Synes du, vi mangler nogen? Så skriv til ecl@version2.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere