Stand-up skal få unge tilmeldt Digital Post

Kom til stand-up og blive tilmeldt Digital Post ved samme lejlighed. Mange unge har endnu ikke Digital Post, og Helsingør Kommune vil fange de digitale undvegne med humor.

»Forskellen mellem NemID og din mødom er, at du automatisk får en ny NemID, når den gamle er brugt.«

Sådan forestiller redaktionen sig, at Tobias Dybvad vil åbne sit stand-up show i Helsingør på mandag. I Helsingør Kommune forsøger man med komikerens hjælp at indfange unge, der endnu ikke har fået tilmeldt sig digital post. Det skriver Sjællandske Medier.

Konceptet er, at Tobias Dybvad får de unge i godt humør, mens kommunens Borgerservice sidder klar både før og efter showet til at tilmelde gæsterne digital post og NemID.

»Der er sandwich og sodavand til alle – og så kan du benytte lejligheden til at få oprettet en digital postkasse og NemID,« lyder det i en meddelelse.

Arrangementet henvender sig til unge mellem 15 og 24 år. 40 procent af den aldersgruppe har endnu ikke tilmeldt sig Digital Post, der bliver obligatorisk fra den 1. november.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Hvad med at lave et system som er smart, nemt, bekvemt og rent faktisk brugbart istedetfor og så læne sig tilbage og vente til at brugerne vælter ind i "butikken".

Case : Mobilepay....Nu om dage logger folk jo ikke på deres netbank via NemID, papkort og alt det skrammel for at overføre penge til hinanden, de åbner en app, taster en 4 cifret kode, indtaster et beløb og et telefonnummer og BUM, så kan modtageren se pengene med det samme, istedetfor at skulle vente i dagevis via Netbanken.

  • 2
  • 1
Henrik Madsen

Hvad med at give borgerne valgfrihed med hensyn til hvordan de vil modtage deres digitale post? Lige nu er der kun en løsning, som alle tvinges til at bruge.

Enig, men det syntes jeg jo også lidt ligger i mit svar.

Altså at de laver et smart system og så venter på at folk kommer af sig selv.

Dem som ikke kommer af sig selv skal selvfølgelig ikke tvinges, det er jo derfor det er smart at lave et system som folk reelt set i det store hele gerne gider bruge.

  • 3
  • 0
Peter Kyllesbeck

Hvad med at give borgerne valgfrihed med hensyn til hvordan de vil modtage deres digitale post? Lige nu er der kun en løsning, som alle tvinges til at bruge.


Nu er der jo en app til e-Boks, men systemet kunne jo foruden de eksisterende muligheder for at få en melding på SMS/e-mail om nyt indhold udvides med en selvvalgt forward af posten.
Den nuværende begrænsning minder lidt om en slags anbefalet post, hvor man skal kvittere for modtagelsen via log-ind, hvor man tidligere med Kgl. Fodpost stolede på, at brevene blev afleveret korrekt.
Der ligge dog noget fornuftigt i, at alle myndigheder har ét sted at aflevere digital post til den enkelte borger, hvor borgeren så selv kunne varetage en eventuel forward.

  • 2
  • 1
Thomas Jensen

Så gider du måske heller ikke jævnligt kontrollere (ved at logge på borger.dk eller e-Boks.dk), om der er post til dig?

Peter Jensen har da en pointe. Hvorfor skal man tilmelde sig, eller gide tjekke om man er tilmeldt, hvis man automatisk bliver (tvangs-)tilmeldt?

Og hvad angår det med at tjekke om der er post, så bliver man jo mindet om det pr. mail. Så er der selvfølgelig folk der ikke tjekker deres mail, men det er vel ikke anderledes end at der er folk der ikke tømmer deres postkasse... (eller er det?)

  • 2
  • 0
Peter Jensen

Peter Kyllesbeck -
Nej logger ikke ind og tjekker med mindre der kommer en mail, jeg har sat det op så jeg får en mail hver gang der er nyt post derinde. Hvis jeg ikke modtager den mail tjekker jeg det ikke.

  • 4
  • 0
Jesper Lund

Der ligge dog noget fornuftigt i, at alle myndigheder har ét sted at aflevere digital post til den enkelte borger, hvor borgeren så selv kunne varetage en eventuel forward.

Ligger der noget fornuftigt i at jeg tvinges til at indgå en aftale med et firma, som jeg ikke har tillid til, for at kunne læse den post som det offentlige sender til mig?

Uden aftale med e-Boks A/S, ingen adgang til din "egen" post.

  • 13
  • 1
Peter Kyllesbeck

Og hvad angår det med at tjekke om der er post, så bliver man jo mindet om det pr. mail.


Kun hvis du har sat det op.
http://www.version2.dk/artikel/slap-helt-af-alle-faar-digital-post-uden-...

For selvom postkassen bliver oprettet automatisk, så har Borger.dk ikke oplysninger om en almindelige e-mailadresse eller mobilnummer, hvortil borgeren kan få tilsendt en notifikation om, at der kommet ny post.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Der ligge dog noget fornuftigt i, at alle myndigheder har ét sted at aflevere digital post til den enkelte borger

Du har vist misforstået noget fundamentalt, nemlig at staten rent faktisk (tro det eller ej) er til for borgerne - ikke omvendt!

Og så hedder det i øvrigt "der ligger" - husk lige det når nu du har så pokkers travlt med at skose andre debattørers retskrivning!

  • 3
  • 0
Peter Kyllesbeck

Og det tror du at den model som centralmagten har søsat formår?


Det må tiden jo vise.
- Den nuværende metode med brevpost og kommende porto pr. 1. jan 2015 på 7,-/10,- (50g - øko./normal).
- e-mail(post) individuelt (pr. myndighed) vedligeholdt database for borgernes oplyste e-mailadresser.
- Eller en fælles postløsning varetaget af en offentlig myndighed eller en privat virksomhed. (Lov om Offentlig Digital Post)

  • 0
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere