Stand-up skal få unge tilmeldt Digital Post

17. oktober 2014 kl. 13:5521
Stand-up skal få unge tilmeldt Digital Post
Illustration: Lars Refn.
Kom til stand-up og blive tilmeldt Digital Post ved samme lejlighed. Mange unge har endnu ikke Digital Post, og Helsingør Kommune vil fange de digitale undvegne med humor.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

»Forskellen mellem NemID og din mødom er, at du automatisk får en ny NemID, når den gamle er brugt.«

Sådan forestiller redaktionen sig, at Tobias Dybvad vil åbne sit stand-up show i Helsingør på mandag. I Helsingør Kommune forsøger man med komikerens hjælp at indfange unge, der endnu ikke har fået tilmeldt sig digital post. Det skriver Sjællandske Medier.

Konceptet er, at Tobias Dybvad får de unge i godt humør, mens kommunens Borgerservice sidder klar både før og efter showet til at tilmelde gæsterne digital post og NemID.

»Der er sandwich og sodavand til alle – og så kan du benytte lejligheden til at få oprettet en digital postkasse og NemID,« lyder det i en meddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arrangementet henvender sig til unge mellem 15 og 24 år. 40 procent af den aldersgruppe har endnu ikke tilmeldt sig Digital Post, der bliver obligatorisk fra den 1. november.

21 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
20. oktober 2014 kl. 22:44

De behøver da ikke at hyre eksterne komikere, dem har de nok af i centralmagten. Hvordan har vi ellers fået sådan en joke som DP?

6
19. oktober 2014 kl. 04:06

Hele dette tvangsdigitaliseringskorstog, i besparelsens hellige navn - er rent til grin.

3
18. oktober 2014 kl. 20:00

Hvad med at lave et system som er smart, nemt, bekvemt og rent faktisk brugbart istedetfor og så læne sig tilbage og vente til at brugerne vælter ind i "butikken".

Case : Mobilepay....Nu om dage logger folk jo ikke på deres netbank via NemID, papkort og alt det skrammel for at overføre penge til hinanden, de åbner en app, taster en 4 cifret kode, indtaster et beløb og et telefonnummer og BUM, så kan modtageren se pengene med det samme, istedetfor at skulle vente i dagevis via Netbanken.

7
19. oktober 2014 kl. 13:11

Hvad med at give borgerne valgfrihed med hensyn til hvordan de vil modtage deres digitale post? Lige nu er der kun en løsning, som alle tvinges til at bruge.

Nu er der jo en app til e-Boks, men systemet kunne jo foruden de eksisterende muligheder for at få en melding på SMS/e-mail om nyt indhold udvides med en selvvalgt forward af posten. Den nuværende begrænsning minder lidt om en slags anbefalet post, hvor man skal kvittere for modtagelsen via log-ind, hvor man tidligere med Kgl. Fodpost stolede på, at brevene blev afleveret korrekt. Der ligge dog noget fornuftigt i, at alle myndigheder har ét sted at aflevere digital post til den enkelte borger, hvor borgeren så selv kunne varetage en eventuel forward.

20
20. oktober 2014 kl. 20:25

Og det tror du at den model som centralmagten har søsat formår?

Det må tiden jo vise.

  • Den nuværende metode med brevpost og kommende porto pr. 1. jan 2015 på 7,-/10,- (50g - øko./normal).
  • e-mail(post) individuelt (pr. myndighed) vedligeholdt database for borgernes oplyste e-mailadresser.
  • Eller en fælles postløsning varetaget af en offentlig myndighed eller en privat virksomhed. (Lov om Offentlig Digital Post)
5
18. oktober 2014 kl. 20:16

Hvad med at give borgerne valgfrihed med hensyn til hvordan de vil modtage deres digitale post? Lige nu er der kun en løsning, som alle tvinges til at bruge.

Enig, men det syntes jeg jo også lidt ligger i mit svar.

Altså at de laver et smart system og så venter på at folk kommer af sig selv.

Dem som ikke kommer af sig selv skal selvfølgelig ikke tvinges, det er jo derfor det er smart at lave et system som folk reelt set i det store hele gerne gider bruge.

1
18. oktober 2014 kl. 08:59

Men man bliver jo tilmeldt automatisk, jeg er ikke ung tilgengæld ved jeg ikke om jeg er tilmeldt, gider da ikke til at undersøge det når jeg ved det sker automatisk.

9
19. oktober 2014 kl. 15:49

Peter Kyllesbeck - Nej logger ikke ind og tjekker med mindre der kommer en mail, jeg har sat det op så jeg får en mail hver gang der er nyt post derinde. Hvis jeg ikke modtager den mail tjekker jeg det ikke.

8
19. oktober 2014 kl. 13:16

Så gider du måske heller ikke jævnligt kontrollere (ved at logge på borger.dk eller e-Boks.dk), om der er post til dig?

Peter Jensen har da en pointe. Hvorfor skal man tilmelde sig, eller gide tjekke om man er tilmeldt, hvis man automatisk bliver (tvangs-)tilmeldt?

Og hvad angår det med at tjekke om der er post, så bliver man jo mindet om det pr. mail. Så er der selvfølgelig folk der ikke tjekker deres mail, men det er vel ikke anderledes end at der er folk der ikke tømmer deres postkasse... (eller er det?)

13
20. oktober 2014 kl. 12:16

Og hvad angår det med at tjekke om der er post, så bliver man jo mindet om det pr. mail.

Kun hvis du har sat det op.http://www.version2.dk/artikel/slap-helt-af-alle-faar-digital-post-uden-loefte-en-finger-69076

For selvom postkassen bliver oprettet automatisk, så har Borger.dk ikke oplysninger om en almindelige e-mailadresse eller mobilnummer, hvortil borgeren kan få tilsendt en notifikation om, at der kommet ny post.