Stadig ingen politisk afgørelse: Færre skoler vil fortsætte med teknologiforståelse

Plus8. marts kl. 07:491
Mattias Tesfaye
Ifølge børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye er der stadig ikke truffet en beslutning om teknologiforståelse i folkeskolerne. Illustration: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.
Indtil videre er det kun 15 ud af de 22 folkeskoler, som stadig er en del af ordningen for teknologiforståelse, der er godkendt til at fortsætte i det nye skoleår, fortæller børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Har skærmene en plads i skolernes undervisning eller ej? Skal eleverne have lov til at bruge mobiltelefoner og sociale medier, mens de er i skole? Skal elever og lærere være bedre til at forstå AI?

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
8. marts kl. 13:12

Teknologiforståelse er åbenbart i ministerens øjne lig med digitale færdigheder og kildekritik.

DK er selvudråbt verdensmester i digitalisering - jævnfør skåltalerne; men virkeligheder er en anden. Nu vil de samme politikere have kandidatuddannelser i fx AI skal være længere end 2 år. Men så længe man ikke har styr på yde-evnen og tror at nogle få procent af, hvad hardwaren kan levere er nok, hjælper det ikke. Væksten i AI-udvikling og træning af modellerne risikerer at sabotere den grønne omstilling ved at bruge det meste af den grønne strøm, man kan lave. Dette forbrug sammen med datacenstrenes kan om 10-12 år opsluge flere gange det nuværende BNP. Fornuftige mennesker mener dog, at regeringen giver op ved 10-15% af BNP. Lad os håbe det!