Spotify siger undskyld efter brugerstorm mod nye privacy-vilkår

3 kommentarer.  Hop til debatten
Spotify siger undskyld efter brugerstorm mod nye privacy-vilkår
Illustration: Samsung.
Musiktjenesten vil hverken bruge billeder, mikrofon eller kontakter uden tilladelse, lyder det fra Spotify-boss.
24. august 2015 kl. 07:59
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Spotify vil have fri adgang til telefonens billeder, kontakter og mikrofon. Sådan lød kritikken, efter at musiktjenesten i sidste uge opdaterede sine brugervilkår og ledsagede det med en besked om, at brugere venligst måtte forføje sig, hvis de ikke ønskede at sige ja til ændringerne.

Sikkerhedsselskabet Sophos forstod ændringerne som, at streamingtjenesten nu vil vide, ’hvor du hænger ud, hvem du er sammen med, og hvad du laver’.

Modsvaret har været højlydte udmeldinger fra prominente brugere. Minecraft-skaberen Markus Persson fortalte sine 2,4 millioner følger på Twitter, at han ville slette sin konto. Det skriver BBC.

Men det hele er en stor misforståelse, lyder det nu fra Spotifys direktør, Daniel Ek, i et blogindlæg med den simple titel: ’Sorry’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Lad mig være krystalklar her: Hvis ikke du ønsker at dele informationen, så behøver du ikke,« lyder det i blogindlægget, hvor Daniel Ek beklager, at kommunikationen omkring ændringerne har været mangelfuld.

Hvis Spotify for eksempel skal have adgang til et billede på en telefon, skal brugeren give specifik adgang til netop det billede og til netop det formål, beroliger direktøren. Det samme gælder appens adgang til kontaktliste, placering og mikrofon.

Dertil kommer, at data, som deles med tredjeparter, altid bliver anonymiseret først, forsikrer musiktjenesten.

Spotify vil nu opdatere sine brugervilkår endnu en gang, så det fremgår tydeligt, hvad et hak i ’læst og accepteret’ betyder for streamingtjenestens brugere.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
24. august 2015 kl. 10:21

Det bliver de nødt til nu hvor forbrugeren har så meget magt som de aldrig har haft før. Med de sociale medier ruller lavinen hurtigere hvis folk er utilfredse og det giver en kædereaktion hvis populære twittere/bloggere etc. offentligt "truer" med at stoppe deres abonnement.

Dog hvis der er de facto monopol betyder det mindre hvad "masserne" mener, da de ikke kan gå andre steder hen.

2
24. august 2015 kl. 09:59

... at Spotify (i modsætning til visse andre) rent faktisk lytter til deres brugere og retter ind efter kritik.

1
24. august 2015 kl. 08:55

.. Det betyder nogen rent faktisk har læst dem :S