Totalsporer e-bogs-brugere: »Hvis kunden læser for meget, så taber vi penge«

Streamingtjenester konkurrerer på tid. Det kræver nøje kendskab til hver enkelt kunde via dataanalyse. Fremtiden byder på endnu tættere sporing af kunderne.

Når man er et firma, der leverer ‘streaming’-bøger i lyd- og e-form, så er det sjovt nok ikke de andre i branchen, som nødvendigvis er hovedkonkurrenter. Faktisk er alle andre apps på brugerens telefon eller tablet en konkurrent.

Det handler nemlig om at få fingrene i brugerens tid, og her er Facebook og Snapchat også med i spillet.

Det fortæller Martin Jonassen, som er analysechef i Mofibo, der er et brand i digitalbogsfirmaet Storytel. Han fortalte om firmaets analysestrategi på konferencen SAS Business Forum, som løb af stabelen i Stockholm i sidste uge.

Mofibo er kort sagt 'Spotify for bøger.' Brugerne kan downloade og læse e- og lydbøger på deres enheder, og hver gang det sker, betaler firmaet et beløb til forlaget bag bogen. Kunderne kan læse lige så meget de har lyst til, og derfor handler det om at påvirke brugerne til at læse lige i et omfang, hvor firmaet tjener penge.

»Vi betaler for hvad kunden læser. Vi har den fare, at hvis kunden læser for meget, så taber vi penge,« fortæller Martin Jonassen til Version2.

Kend kunden med analyse

Men det nytter heller ikke, at kunderne læser for lidt og dropper tjenesten. Eller sjat-læser af hele udvalget, for den sags skyld.

»Hvis kunden læser 20 procent af 10 bøger, i stedet for to hele bøger, så er det en udgift på 10 gange 20 kroner i stedet for 2 gange 20 kroner. For os handler det om at gøre de uprofitable kunder profitable.«

Og her kommer analysen ind i billedet. Det handler om at kende kunderne og vide, hvad de kan lide.

»For os er det ekstremt vigtigt at finde de rigtige bøger, som kunderne læser færdigt. Og når færdiggørelsen stiger, så stiger vores marginer også.«

At kende kunderne betyder at spore deres adfærd: Hvad, hvem, hvor, hvordan.

'Hvad og hvem’ dækker over valg af indhold: Genre, type (lyd- eller e-bog), samt demografiske data såsom køn, alder og så videre.

‘Hvor’ handler om hvor bøgerne bliver læst – derhjemme, på farten, i toget på vej til eller fra arbejde.

»Vi ved hvornår de burde læse«

Og så er der ‘hvor langt.’

»Det kan være jeg læser 10 timer hver søndag, og du læser halvanden time om dagen hele ugen. Måden brugerne konsumerer bøgerne på er meget forskellig. Den viden kan vi bruge til at finde ud af, hvordan og hvornår vi skal kommunikere med brugerne, for vi ved, hvornår de burde læse.«

Hvis brugerens sædvanlige læsemønster er i toget om eftermiddagen, og der denne dag ikke bliver læst, kan en besked med tip, der matcher brugerens præference, måske skubbe brugeren ind i Mofibos app og dermed over i den profitable gruppe.

Det kan lyde som noget af en udfordring at få data, model og forretning til at spille sammen, men Martin Jonassen får det til at lyde nemt:

»Det handler om at have en analytisk platform, som kan regne tingene ud, og om at sætte nogle regler op og have værktøjer, der kan eksekvere tingene – hvad skal ud via appen, hvad skal ud via email, onlinemarketing, push-beskeder, og så videre. Det store arbejde er at skabe fundamentet for, at vi kan levere de rigtige budskaber til kunderne gennem CRM-værktøjer.«

Mavefornemmelser understøttes at analyse

Modellen bruges til at skubbe budskaber ud til kunderne. Et budskab kan være mange ting: 'Kom tilbage til os,' hvis kunden har trukket stikket – ‘du er i gang med at læse denne her bog og du er ikke færdig med den, og her er hvad andre har skrevet om denne her bog’ – ‘du er lige blevet færdig med denne her bog, hvad med at gå i gang med én af de her, som vil passe godt til dig.’

»Det skal sættes op, og så trykker man ‘play’, og så styrer det sig selv. Så er det vigtigt at du har en plan for, hvordan du måler det her, for modeller har det med at blive slidt op, og de ændrer sig over tid. Du skal hele tiden overvåge og opdatere modellerne, så de yder tilfredsstillende.«

Data og analyse fjerner dog ikke behovet for gode ideer og forretningsudvikling.

»Data kan ikke nødvendigvis give dig en ny ide, men du kan understøtte mavefornemmelsen med data. Nogle af de nye ideer er også dårlige. For os er det vigtigt, at man måler hvad man laver.«

»Det er lidt skræmmende…«

I fremtiden vil data og analyse fortsætte tendensen med at flytte tættere på ledelsenm, og der hvor beslutningerne tages.

»Du ser flere og flere analytiske kompetencer i ledelsen, som samtidigt er blevet mere modtagelig for data og tal. Efterspørgslen på mennesker der kan noget med analyse og data bliver større, og den udvikling vil også fortsætte de næste 10 år. Kunstig intelligens lyder fint, men i de fleste tilfælde skal der et mennesker til,« lyder Martin Jonassens bedømmelse af AI-modefænomenet i analyse-verdenen.

En anden tendens er at algoritmer vil bliver hurtigere og analysen vil foregå i realtid. Måske et lidt uhyggeligt perspektiv:

»Hvis du går til højre, får du ét budskab, og hvis du går til venstre, for du et andet. Det er lidt skræmmende... Hvis du går forbi en butik, sender de tilbud til dig om at få 20 procents rabat. Den form for lynhurtig modellering af dig som forbruger, hvor din geografiske placering tages med i beregningen, det kommer vi til at se mere af.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Gert G. Larsen

Når jeg streamer bøger, streamer jeg dem ud i epub/pdf. Måske streamer jeg 100 bøger på en gang, og i virkeligheden læser jeg kun 1 af dem.
Så jeg kan læse dem offline, når det passer mig, uden at skulle logge ind, have connection, se reklamer osv osv. Men måske mest for at slippe for at blive "tracket". Ikke fordi I ikke må vide hvilken bog bruger id: Anonymiseret12345 læser, men fordi det ikke rager jer, hvilken bog JEG læser, og slet ikke hvad jeg læser over tid. Hverken jer, eller dem der hacker jer, eller dem der køber sig til jeres data.

Nikolaj Bech

Egentlig rart at se et firma tale klart om at deres reklame er til for at øge deres overskud og ikke er 'for at øge kunde oplevelsen'. Jeg er ikke sikker på at der er os 'kunder' der vinder i sidste omgang, med notifikationer der konstant vil prøve at fange vores opmærksomhed og tid.

Personligt ville jeg blive temmelig irriteret over at bliver mindet om at jeg ikke har læst en bog færdig. Men indrømmet jeg har det svært med at andre skal fortælle mig hvad jeg bør gøre og slet ikke et stykke software Jeg slår helt ud over tale i en GPS :-). Jeg foretrækker at tænke selv og med et bogmærke er det nemt se hvor langt man er nået (er ikke skiftet til e-bøger endnu).

Log ind eller Opret konto for at kommentere