Spørgsmålene hober sig op til næste generation offentlig Digital Post

Næste generation Digital Post er i støbeskeen. Og spørgsmålene fra leverandørerne om priser, it-sikkerhed og it-arkitektur rejser sig.

Spørgsmål fra it-leverandørerne hober sig op til Digitaliseringsstyrelsen i forhold til næste generation Digital Post, som styrelsen er ved at analysere krav og behov til. Ifølge et referat på et møde mellem cirka 30 leverandører og styrelsen, er der rejst mange spørgsmål til næste generation Digital Post.

Næste generation Digital Post skal gøre det nemmere for modtagerne at sende, læse og handle på beskeder fra det offentlige, blandt andet ved at øge sammenhængen til selvbetjening. Det skal f.eks. være mere enkelt at betale en bøde eller takke ja til et tilbud om institutionsplads.

Ligeledes skal Digital Post løsningen fremtidssikres, så det offentlige fremover har en brugervenlig løsning, der er effektiv og mere enkelt kan håndtere de forskellige forventninger, ønsker og krav, der er til fremtidens digitale kommunikation.

Styrelsen har dog ikke i sin pressemeddelelse forholdt sig til en kritik fra Rigsrevisionen som Version2 har omtalt om, at det ikke er sandsynligt, at de offentlige myndigheder kommer til at spare hele potentialet på ca. 1 mia. kr. om året ved at overgå til Digital Post. Og at to centrale statsmyndigheder ikke tror på, at Digital Post kan give de besparelser, som man fra centralt hold havde beregnet sig til.

Læs også: Rigsrevisionen: Digital Post i det offentlige kan være én stor fuser

Men spørgsmålene er mange, f.eks.:

  • Virksomheders kommende mulighed for at anvende løsningen.
  • Ejerskab - hvor meget, der vil være fællesoffentlig infrastruktur – i forhold til ønsket om at markedet i højere grad kan levere ekstra-funktionalitet.
  • Forretningsmodellen samt hvem, der skal tage sig af hvad. Vil I have flere leverandører osv?
  • Muligheden for at se en arkitekturtegning?
  • Muligheden for to-vejs-kommunikation, og hvordan man påtænker fremtidens dialog.
  • Projektets tidsplan – og tidspunktet for det forventede udbud.
  • Fjernprint – og muligheden for en mere national rolle.
  • Persondatalovens indflydelse.
  • Den kommende (EU-)forordning – og at virksomheder i større omfang pålægges samme restriktioner som myndigheder og risikerer at kunne komme til at overtræde loven.
  • Prisstrukturen og ønsket om at priserne skal ned. Kommentar om at det bliver en udfordring for leverandørerne. Der er mange investeringsomkostninger ved at lave noget nyt.
  • Adressering og fordeling af posten, herunder at der bruges CPR-numre og CVR-numre.
  • Udbudsprocessen? Bliver det et stort udbud eller flere udbud?

Digitaliseringsstyrelsen vil gennemgå alle input. Målet er ifølge styrelsen en løsning, der kan tilpasses og udvikles, og som er enkel og effektiv for borgere og myndigheder at anvende, samt at sikre de rette incitamenter til at benytte løsningen til udveksling af vigtig information.

Der er ligeledes, lyder det, 'naturligvis et stort fokus på sikkerhed, så løsningen lever op til alle krav og hensyn.'

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Gert Madsen

På listen synes jeg at der mangler problematikken omkring ansvarsforhold. I den nuværende E-boks-løsning, er ansvaret i realiteten overladt til den enkelte borger, som hverken har indflydelse på valg af løsning eller leverandør.

  • 3
  • 0
#2 Keld Simonsen

Jeg synes man også skal undersøge at give mulighed for at bruge SKATs meddelelsessystem på deres web. Det findes allerede, både til borgere og firmaer, og det fungerer pænt og det har ikke problemet med tvungen NemID. Og der er ikke private firmaer, der skal tjene 2,25 kr per brev der modtages, eller per login.

Folk bør kunne opgive at de vil bruge SKAT som deres postboks.

  • 1
  • 0
#3 Lars Jensen

... at jeg som borger og dermed mulig modtager aktivt kunne vælge, at den næste elektroniske løsning skulle gælde al kommunikation fra/til det offentlige. Slut med papirbreve sendt til privatadresse og sommerhuset[1]. Slut med at modtage elektroniske breve mens at svaret skal printes, håndudfyldes, underskrives og manuelt tilbage sendes.

Jeg kan dog acceptere at det offentlige kunne sende en person ud med papirpost, men det er i så fald et krav at vedkommende alene kunne aflevere direkte til mig personligt, ikke til en postkasse eller en eller anden tilfældig person. Dyrt? Sikkert, men så må de jo bare sende det elektronisk.

Jeg vil ikke checke flere postkasser, fysiske som elektroniske, en må være nok. Så enten er skats system løsningen eller også må skat over i resten af det offentliges system. (eller et helt nyt)

[1] ja sgu, jeg modtager faktisk post vedr. hjemadressen i sommerhusets postkasse og omvendt. Lidt gak gak...

  • 2
  • 0
#4 Michael Kristensen

Mulighed for at tilvælge at alle breve krypteres med min offentlige nøgle før de sendes til E-boks. Jeg bryder mig ikke om at alle mine informationer fra offentlige instanser m.m. ligger ubeskyttet hos et privat firma (og deres backup leverandører).

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere