Spørg it-direktøren: Hvad bruger Danske Bank 5 milliarder it-kroner på?

En velfungerende it-struktur sikrer Danske Bank en samlet førsteplads i Rank 2008, Ingeniørens årlige benchmark af danske teknologivirksomheder. Nu kan du stille spørgsmål til Danske Banks it-direktør Peter Schleidt om blandt andet tankerne bag de massive it-investeringer.

Med et årligt it-budget på rundt regnet fem milliarder kroner bliver der investeret tungt i en velfungerende it-struktur i Danske Bank, som er vinder af Ingeniøren Rank 2008.

Rank 2008 er en benchmark af de største teknologivirksomheder i Danmark, og et overskud på 19,3 milliarder kroner før skat sikrer Danske Bank en førsteplads i årets analyse.

Den økonomiske succes for banken skyldes især en velfungerende it-platform, men hvad går de mange milliarder egentlig til?

Det har du nu muligheden for at spørge it-direktør i Danske Bank, Peter Schleidt, om. Du er også velkommen til at stille spørgsmål af mere teknisk art, hvis du for eksempel vil vide, hvordan man får en fælles it-platform til at fungere i en så stor virksomhed. Eller måske vil du hellere vide noget om Danske Banks forretningsprocesser, der ofte bliver beskrevet som fremsynede.

Stil dit spørgsmål i debatten nedenunder denne artikel.

Du har indtil næste torsdag d. 30. oktober til at stille spørgsmål, hvorefter vi vil samle de bedste bidrag, der vil blive besvaret hurtigst muligt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Jacob Christian Munch-Andersen

En hindring kan det være. Men "god it" forekommer ikke rigtigt at være et svar på hvorledes de har tjent alle de mange penge.

Man kunne selvfølgelig forestille sig at deres konkurrenter har tabt tilsvarende penge pga. dårligere it, og Danske Bank derfor har fået en konkurrencemæssig fordel. Men jeg har på fornemmelsen at den forklaring er rimeligt langt fra at være dækkende.

  • 0
  • 0
#5 Hans-Kristian Bjerregaard

5 milliarder. Jeg er imponeret. Jeg er kunde i danske bank og har altid syntes at deres netbank var gammeldag og snævertsynet. Den understøtter kun 1 browser, login metoden er håbløst forældet, der er bestemt ikke tænkt specielt meget på brugervenlighed og så har den kun et minimum af features i forhod til hvad man kunne ønske.

Jeg ved godt at de laver mere end netbanken men netbanken er jo det primære it-produkt som kunderne kommer i kontakt med så det er det jeg syntes er mest interesant. Man kunne jo skabe verdens mest moderne og lækre (her tænker jeg ikke specielt på design men mere på brugbare funtioner samt brugervenlighed) netbank for bare 10-20% af det beløb.

Jeg vil gerne vide hvad framtiden byder for netbanken og hvilke visioner man har der.

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Når vi sætter pengene i banken, så skal banken regne korrekt. Og det er ikke et spørgsmål om penge. En softwarefejl, kan lave langt mere rod, end 5 milliarder.

Naturligvis koster det ikke 5 milliarder, at lave softwaren. Men, når software skal fungere - og fungere, så findes kunder der betaler det som det koster. Heller betale nogle milliarder for meget, end for lidt.

Indenfor HW, er det nogle ganske få kunder, der betaler for, at komponenterne fungerer - og det kommer så andre til gode. Hvis ikke der var kunder, som satte sådanne krav, så vil sikkert ikke findes hardware med kompleksitet over lommeregneren, da det vil være for svært, og umuligt, at få til at fungere.

  • 0
  • 0
#7 Daniel Møller

Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at vide noget om deres skalerings- og redundansovervejelser og hvad de har gjort for at sikre transaktionerne i så komplekst et system.

Desværre er jeg bange for at svaret nok vil være ret overfladisk hvis det skal bringes i en artikel her på sitet (ikke mindst sammen med andre spørgsmål) - og det er egentlig de mere tekniske detaljer jeg ville være mest interesseret i, jeg købte dog gerne bogen hvis Danske Bank skulle finde på at udgive sådan en om deres overvejelser ;)

Jeg har dog svært ved at se at der kan komme ret meget andet end lidt reklame for Danske Bank ud af det her spørgsmål-svar initiativ, men det er vel også fair nok, det er vel en del af pakken for at vinde "Rank 2008" :-)

  • 0
  • 0
#8 Flemming Jønsson

Det med at Danske Netbank kun virker i 1 browser passer kort sagt ikke.

Jeg er selv kunde i danske bank og benytter både IE, Firefox, Opera og Safari til at åbne netbanken. Det er dog korrekt at det kun er IE der understøtter standard-login hvor man har en fil liggende på den computer hvorfra man vil tilgå netbanken.

For at kunne bruge de øvrige browsere skal man i stedet bede Danske Bank sende dig et ActivCard. Det er en lille "lommeregner" der beregner engangskoder til at bruge i Danske netbank. Se evt. http://www.danskebank.dk/activcard

  • 0
  • 0
#10 Anonym

At Danske Bank er Ægte Multibrowser er en løgn, som banken gerne ser udbredt ! Har selv tømt mit Active Card for batteri adskillige gange, så at forsøge, at give det udseende af, at Active Card er mig ukendt er ufint. Jeg kommer med min påstand, fordi dén er særdeles personligt velkendt ! Der er tilfælde, hvor bankens løsninger er 100% bundet op på Internet Explorer og Windows. Eksempel: Du har en telefon, som "tankes op" via nettet. Det øjeblik du vælger, at betale via din netbank og føres over i Danske Bank, så virker deres indgang KUN i Internet Explorer. Problemet ligger i disse "viderestillings-indgange" til Den Danske Bank. Jeg har skam gjort banken opmærksom på problemet flere gange, men de glimrer ved, at vælge ikke at gøre noget ved dette "begrænsede problem". Og ja, det koster mig det samme, at være kunde i banken, som alle andre kunder. Det har intet at gøre med Active Card ! Det er udelukkende et spørgsmål om sjusk og kundeligegyldighed fra Den danske Banks side. At Active Card i almindeligt netbank henseende er den sikreste bankløsning og langt overlegen i forhold til den "almindelige" loginmetode er en anden sag. Men, kortet er den bid større end et kreditkort, der gør det uegnet at medbringe i tegnebogen. Mekanisk tvivler jeg nu også på, at det ville overleve ret længe i en baglomme... At det også, selvfølgelig, løber tør for strøm, når det er allermest ubelejligt er en selvfølge, da banken har valgt IKKE, at benytte en 10 kr. fordyrende solcelleløsning (ny lommeregner + solceller = 30 kr.). Et discountkort med logo, med andre ord.

  • 0
  • 0
#11 Deleted User

Kære alle

Som sagt vil Peter Schleidt gerne besvare relevante spørgsmål, så til de af jer der har kommenteret og ikke direkte formuleret nogle spørgsmål, vil jeg da opfordre jer til at stille et spørgsmål i stedet.

Og Daniel, hvis du kan være lidt mere konkret er jeg sikker på, at Peter vil gøre sit bedste for at give dig et så dybdegående svar som muligt, det er da et forsøg værd:-)

Med venlig hilsen

Tine Havkrog Brandenborg, community builder, Version

  • 0
  • 0
#13 Michael Deichmann

Tja - bom bom - det koster jo noget diskplads. Du får jo kontoudtogene enten på papir eller via e-Boks også, så hvis du har brug for at gå længere tilbage kan du jo en sjælden gang kigge der. Det vil jo være en afvejning af hvor tit hvor mange har behov for at gå tilbage op imod hvad diskpladsen koster. Længere er den vel ikke? (Jeg er 112% sikker på at IBM gerne vil sælge noget mere diskplads til DB - så det er ikke det der er problemet).

  • 0
  • 0
#14 Torben Mogensen Blogger

For at kunne bruge de øvrige browsere skal man i stedet bede Danske Bank sende dig et ActivCard.

Jeg mener faktisk, at det er en bedre løsning, uanset om man bruger IE eller ej. En kodegenerator i stil med ActivCard er en ekstra sikkerhed. Den gør det en smule mere besværligt, men det "betaler" jeg gerne for den ekstra sikkerhed.

  • 0
  • 0
#16 Stig Johansen

Tine skrev:

Som sagt vil Peter Schleidt gerne besvare relevante spørgsmål

Jeg har ikke rigtigt noget spørgsmål, men det kunne måske være en idé at uddybe omkostningerne.

IT-omkostninger, hvad er det?

IT er en forkortelse af _I_nformations _T_eknologi, og i visse virksomheder hører eksempelvis _T_elefonbord under IT- afdelingen.

IT-omkostninger, hvad er det? (Stjålet fra Erhardt Jacobsen - 'det har jeg aldrig sagt')

Er det H/W,S/W,Hosting omkostninger,Telefonomkostninger - osv.osv.

5 mia er en slat sum, men jeg tvivler stærkt på de alene er gået til en webbank.

  • 0
  • 0
#17 Peter Nørregaard Blogger

Danske Bank er jo ret kendt for "en bank – et system" (er det i øvrigt et officielt slogan og holder det i praksis?)

"En bank – et system" er gået ganske fint i forbindelse med at modernisere de irske banker og at få dem over på jeres systemer. Sambo Bank var vist en noget anden historie, vel primært fordi de var langt fremme og endda overhalede Danske Bank på nogle områder.

Er det en tendens at "en bank – et system" fungerer bedst, når de opkøbte banker er teknologisk umodne? Og modsat, må der forventes tilsvarende problemer fremover hvis tilkøbte banker er teknologisk avancerede?

Så hvordan ser fremtiden ud – er det stadig ”en bank – et system” eller går I i praksis over til at skulle håndtere en mere heterogen verden?

  • 0
  • 0
#18 Slet Mig nu

Hvad gik der galt med integrationen af Sampo Bank - var det ledelsesbestemt deadline over krævet tid til at løse de tekniske udfordringer, eller var det manglende overblik over den tekniske kompleksitet som lå i opgaven? At man skulle nå en bestemt dato medførte ustabilitet og herved også et forretningsmæssigt tab - er det en del af it-regnskabet eller regnet som et ikke-relateret forretningsmæssigt tab?

  • 0
  • 0
#19 Hans-Kristian Bjerregaard

Beklager, selvfølgelig kan man bruge andre browsere men det jeg mente var at der kun er én der er 'rigtigt' understøttet. Problemet er at det ikke er ens for alle. Selv bruger jeg ikke IE så jeg har et ActivCard. Ulempen er at det er meget lidt brugervenligt med et ActivCard.

Personligt mener jeg at den bedste login løsning ville bestå af en fil på computeren + personligt kode + random tekststreng tilsendt på mobilen. Men der er jo mange ting der skal overvejes i den model før den er sikker nok og kan tilpasses alle.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere