»Spørg aldrig, hvordan jeg kan bruge virksomhedens data, men hvilke data jeg skal bruge for at løse et problem«

Philip Evans
Vi har ikke kunnet skaffe datasæt, der var store og interessante nok til, at den kunstige intelligens har kunnet bruges til at lave analyser, som computerne kan lære af ved maskinlæring og bruge i nye analyser. Det kan vi nu.

»Vi står foran så store forandringer, at det eneste, vi egentlig har behov for at vide lige nu, er, at investeringen i data er billetten til at lave forretning i fremtiden. Det er som land for 200 år siden og guld for 100 år siden – data er en investering i fremtiden.«

Sådan siger senior advisor hos Boston Consulting Group og BCG Fellow Philip Evans i en artikel i det nye magasin Vind Fremtiden fra DI og Mandag Morgen.

Philip Evans i snart 40 år har rådgivet verdens store virksomheder om strategi for Boston Consulting Group og i mere end halvdelen af årene har haft den digitale økonomi som en topprioritet for sit arbejde

Det er for ham blevet mere og mere synligt, hvor mange data der blev – og ville blive – skabt overalt i virksomheder og organisationer, både på kontorer, i produktion og under transport - og at data påvirker virksomheders produkter, organisation og strategi.

Internettet – World Wide Web – har allerede skabt nye typer af onlineforretninger, som sagtens kunne forventes at udvikle sig yderligere.

Men den fortsatte udvikling af mobile teknologier har siden ikke bare gjort det muligt at bruge data overalt, men også at samle dem ind, transportere, analysere og udnytte dem nærmest som afgrøder eller råstoffer – bare uden de samme fysiske begrænsninger, og netop derfor er den kommercielle anvendelse kun begrænset af fantasien.

Philip Evans’ tanker er kun blevet mere aktuelle, efterhånden som årene er gået og den digitale transformation for alvor er kommet op i fart.

Kernen i informationsteknologi er i bund og grund databehandling, og Philip Evans understreger, at datahåndtering naturligvis har været afgørende for hele it-udviklingen.

Men med cloud computing, big data og mobile teknologier er anvendelsen af data hastigt på vej mod næste trin: Artificial Intelligence (AI) eller cognitive computing.

»Det nye er, at AI-løsninger giver mulighed for at behandle meget store datasæt – ja, det giver faktisk ingen mening uden meget store datasæt. Og når vi med Internet of Things (IoT) kan anvende alle data fra alle kilder, kan vi få uendeligt mange data – og jo flere data, desto bedre resultater og alt andet lige billigere anvendelse af data,« siger han ifølge DI og Mandag Morgens nye magasin.

Nye spørgsmål om nye markeder er nødvendige

Philip Evans ser altså datahåndteringen som afgørende for at den igangværende udvikling.

»Topledere skal have helt styr på, hvilke data virksomheden har, og hvilke data virksomheden skal bruge for at kunne stille de nye spørgsmål og få de nye svar, som er nødvendige.«

Det kan være, at man, i stedet for at stille spørgsmål om nye funktioner i et produkt, skal stille spørgsmål om nye markeder – hvis egne eller købte data viser, at brugerne alligevel ikke udnytter alle funktioner eller anvender produktet på en måde, som kan anvendes på
andre markeder.

Det afgørende er, at data hurtigt, og baseret på reel viden, viser sammenhænge, som det hidtil har været nødvendigt at gætte sig til, og som derfor slet ikke er blevet set som en mulighed.

Som rådgiver i strategiarbejde for verdens store virksomheder har Philip Evans fra første parket adgang til at følge topledernes håndtering af den digitale transformation til en datadrevet virkelighed.

Og på spørgsmålet om, hvordan det så går, lyder svaret:

»Der er stor forskel på, hvordan ledere i forskellige brancher tager denne udfordring op. Men der er ingen tvivl om, at når vi ser bort fra traditionelle teknologivirksomheder, så er det bilindustrien og finanssektoren, der leder udviklingen.«

Både bilindustrien og finanssektoren er, set gennem en strategisk optik, 'ens' på den måde, at begge brancher oplever det største pres på forretningen fra den globalisering, der i årevis har udfordret deres grundlæggende forretning.

Philip Evans ser i øvrigt den offentlige sektor i en helt ny rolle, efterhånden som den digitale transformation skrider frem.

Offentlige myndigheder kan levere data, der repræsenterer stor værdi som råvare for andre virksomheder – for eksempel data, som kobler statistik, geografi og forbrug.

Realiseringen af den værdi kan blive vigtig for fremtidens samfundsudvikling.

En verden bygget på data

»Der er ingen nemme veje til at mestre data, men omvendt vil afkastet af investeringerne og arbejdet være afgørende for forretningens fremtid. Mit råd til topledere er ganske enkelt: Spørg aldrig, hvordan jeg kan bruge virksomhedens data, men hvilke data jeg skal bruge for at løse et problem. Så er virksomhedens fokus klart.«

Men han er slet ikke i tvivl om, at den datadrevne udvikling er i gang og står foran en eksplosion:

»Den største værdiskabelse de sidste 10 til 15 år handler i virkeligheden om anvendelsen af data. Se på Google og Facebook – de tilbyder deres kerneservice gratis for at få data, der kan anvendes til køb, salg og partnerskaber.«

Mere end nogensinde er det vigtigt at have et strategisk fokus:

»Hvilke data skal jeg bruge for at løse et problem for virksomheden? Hvis data ikke eksisterer, så kan de skaffes med IoT,« forklarer Philip Evans, der på ingen måde lukker øjnene for de problemer, som den datadrevne hverdag skaber.

Men hans opgave som rådgiver og videnleder er først og fremmest at få ledere i virksomheder til at tænke strategisk over den digitale transformation og både udnytte fordele og løse problemer ud fra organisationens virkelighed – som det altid har været ledelsens opgave.

Pris på dataproduktion styrtdykker

Derfor tager han også rask fat i det eksempel, som han synes karakteriserer udviklingen bedst:

»I 2000 kulminerede arbejdet i The Human Genome Project, som efter ti års arbejde og 200 millioner brugte dollar kunne præsentere kortlægningen af ét enkelt menneskes genetiske sammensætning. Siden faldt prisen på ti år til cirka 1.000 dollar for at lave denne kortlægning på et enkelt menneskes arvemasse, og nu nærmer vi os 100 dollar og derunder. Det betyder, at vi kan begynde at bruge det enkelte menneskes genetiske data sammen med kliniske data og alle mulige andre data, for den sags skyld, til forebyggelse og helbredelse og dermed både forretning og sundhedspleje,« forklarer Philip Evans.

Bilindustrien er et andet godt eksempel. Tænk bare på de kolossale datasæt, som de traditionelle bilfabrikanter har, men som traditionelt ikke har kunnet flyttes. Og tænk så på Google, der lige nu tester selvkørende biler, eller Teslas el-bil, som allerede er derude, indsamler data og transporterer dem.

Endelig ser Philip Evans en kæmpe disruption på vej ind i finanssektoren med den såkaldte blockchain. Blockchain startede som programmet bag den virtuelle valuta Bitcoin, som har fået et lidt blakket ry.

Men den teknologiske platform under valutaen vakte stor interesse hos forretningsfolk, der bogstavelig talt ønskede en metode til at lave forretninger og registrere aftaler uden at indblande store finanshuse og myndigheder. Blockchain er en software, der fungerer.

En verden bygget på data som et slags anonymiseret bogholderi, som bliver holdt i ørerne af interessenterne selv. Nye registreringer i en blockchain kræver således godkendelse fra et antal interessenter.

Godkendelserne foregår hele tiden automatisk gennem den kunstige intelligens, der trods kryptering kan genkende og koble bogholderiet og transaktionen.

Derfor er blockchain-teknologien ikke alene interessant for finanssektoren, men også som et transaktionsbogholderi i en ikke så fjern datadrevet virkelighed, hvor virksomheder ofte vil arbejde horisontalt og i skiftende netværk og nogle gange med data som afregningsform

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Anne-Marie Krogsbøll

Fra artiklen:
"Det er som land for 200 år siden og guld for 100 år siden – data er en investering i fremtiden.«

Fra dagens Berlingske:
http://www.business.dk/digital/vestager-dataskatte-skal-vurderes-ved-opkoeb

I gamle dage sagde man "Viden er magt" eller "Sprog er magt". I fremtiden hedder det "Data er magt".

Ikke nok med, at data er guld rent økonomisk - data kan også bruges til at holde på magten, for data er magt.

Dataejerne bliver fremtidens herremænd - dem, der ingen data ejer, bliver fremtidens slaver/undersåtter/forsøgsdyr/datamalkekvæg.

Endnu en grund til, at private, personfølsomme data, eks. sundhedsdata, bør være privat ejendom.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 13:45

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017