Spiludvikler laver nyt spil til 28 år gammel konsol med originale værktøjer

Illustration: Matthew Phillips
Tanglewood skal efter planen udgives til Sega Mega Drive til næste år.

Den klassiske konsol Sega Mega Drive har fået medvind blandt nostalgiske spilfans.

Ikke alene har en brasiliansk tech-producent fået licens til at producere nye enheder, som Version2 kunne berette tidligere på måneden. Nu får fans af den snart 30 år gamle konsol også en splinterny spiltitel at se frem til. Spiludvikler Matthew Phillips har i fem år udviklet på spillet Tanglewood, som efter planen skal udkomme til november 2017, hvis alt går vel med en nystartet Kickstarter-kampagne.

Det skriver Motherboard.

Læs også: Sega Mega Drive er officielt tilbage i produktion

Udviklingen af spillet har været en omstændelig proces, fordi Phillips er gået efter en autentisk spiloplevelse og har valgt at kode hele spillet på original Sega-hardware fra 90'erne.

»Jeg vil have, at det skal være the real thing, og jeg følger så mange af de originale processer, som jeg kan,« fortæller han om projektet.

»Jeg fik muligheden for at købe noget af det originale udviklerhardware, som desværre var i stykker, så det tog et år at få repareret og finde alle de manglende kabler, dokumenter, manualer - og software-licensen til at bruge det,« fortsætter Matthew Phillips, der på sin blog skriver om oplevelsen med det gamle hardware og det at kode i et assemblersprog.

Læs også: Nintendo lefler for nostalgien: NES-konsol i miniformat og luksus-bog formet som spil

Tanglewood har den ræve-lignende Nymn i hovedrollen, og spillet er angiveligt inspireret dels af den dystre danske nyklassiker Limbo samt Sega-spillet Lion King.

»Som hvis Simba havde en virkelig dårlig dag,« forklarer Matthew Phillips.

Når spillet er færdigudviklet, skal det selvfølgelig gemmes på en spilkassette kompatibel med Sega-konsollen. Det skridt er tilsyneladende ikke så indviklet, som man kunne tro - flere selskaber tilbyder allerede flash-spilkassetter klar til brug.

Hvis Kickstarter-kampagnen bliver en succes, vil Phillips dog gå direkte til masseproduktion.

Læs også: Computerspillet Doom gemmer på hemmelige billeder – i lydsporet!

Matthew Phillips håber, at spillet kan sætte gang i en DIY-trend omkring retro-platforme. Han erkender dog, at arbejdet med de gamle værktøjer har været op ad bakke.

»Jeg var nødt til at af-lære alt, jeg vidste om kodesprog,« fortæller Phillips, der måtte arbejde på spillet i et helt år, før den første karakter kom på skærmen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere