Spilproducenter savner specialister

Illustration: Vallekilde Højskole
Den danske spilbranche har gode dage for tiden, men den voksende industri savner specialister fortæller producenternes organisation Interactive Denmark.

Den danske spilindustri har vokseværk og nyder godt af nye store investeringer. Spilproducenterne har dog svært ved at finde specialiserede kandidater til at vokse sig store, fortæller spilproducenternes organisation Interactive Denmark.

»I takt med, at vi er begyndt at se flere store investeringer i den danske spilbranche, er behovet for flere dygtige talenter – særligt i mere ledende eller specialiserede roller – blevet yderligere forstærket,« siger Jesper Krogh Kristiansen, presseansvarlig fra Interactive Denmark.

Investeringerne falder ofte til de virksomheder, der ligger på grænsen mellem små og mellemstore , og som nu får brug for nye typer ansatte, der enten er dybt specialiserede, eller som har evnerne til også at fungere som ledere for den større medarbejderstab, forklarer han.

Uddanner generalister

Manglen på specialister kan skyldes, at der i dag bliver uddannet mange spiludviklere som generalister, og kandidaterne begynder først deres specialisering sent i deres uddannelse, eller måske først bagefter ifølge Interactive Denmark.

Det kan skyldes, at spiluddannelserne i Danmark er akademisk funderet, og de nyudklækkede spiludviklere er derfor teoretisk stærke, men ikke nødvendigvis specialister i f.eks. at producere animation, grafik eller lyd til spil.

Et nyt initiativ, der forsøger at påvirke unge spiludviklere til at tage en specialiseret uddannelse er SpilTalent på Vallekilde Højskole. Det er et talentudviklings-projekt, der skal opdage fremtidens spilinstruktører, topprogrammører og kunstnere og pege dem i retning af den danske spilindustri.

»Vi støtter SpilTalent, fordi vi tror på, at vi på den måde kan sikre at unge nye spiltalenter kan få hjælp til at udvikle og specialisere deres evner allerede fra et tidligt tidspunkt og vi kan skaffe dem et netværk blandt professionelle i branchen der kan give dem en kontakt med den virkelighed, de skal ud og arbejde i, når de er færdige med deres uddannelse,« siger Krogh Kristiansen

»Vi tror på, at vi kan opnå en ret stor effekt, ved at sætte ind med støtte tidligt i talenternes udvikling. Det er en investering i fremtiden – både hvad angår de enkelte deltager og den danske spilbranche som sådan,« slutter han.

SpilTalent er et samarbejde mellem en række danske gymnasier, Interactive Denmark og Vallekilde Højskole.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize