Spilmedie: Google arbejder på cloud-gaming platform

Illustration: yupiramos/Bigstock
Anonyme kilder med kendskab til Google afslører, at søgegiganten vil have fingre i gamerne.

Der har svirret rygter om, at Google vil ind på gaming markedet i noget tid. Og nu bekræfter fem kilder tæt på søgegiganten, at der er tale om en cloud-gaming løsning, skriver spilmediet Kotaku.

Ifølge kilderne er søgegigantens strategi en tretrinsraket. De vil først skabe en streaming platform, så vil de lave en hardware løsning og til sidst vil de have spiludviklere under sine mastodontiske vinger.

Projektet har kodenavnet Yeti og Google ansatte har været i kontakt med flere spiludviklere på verdens største konference for spiludviklere Game Developers Conference. De har også haft møder på elektronikmessen E3, fortæller de anonyme kilder.

Læs også: Google arbejder efter sigende på en ny streamingtjeneste for spil

Flere forsøg

Google har forsøgt at bryde igennem til gaming-markedet flere gange. De forsøgte at købe streamingtjenesten Twitch inden de blev nappet for næsen af dem af Amazon, og Google har efter sigende også haft planer om en spillekonsol på et Android styresystem.

Den svære nød, Google skal knække med deres platform, bliver latency og framerate problemerne. Det er ikke et problem at streame 1080p-grafik i realtime over nettet, men inputtet fra controlleren eller musen tilbage til gaming-computeren i et datacenter og den efterfølgende respons kræver minimal responstid.

Både Nvidia og den danske startup Snoost har knækket koden med relativ succes, så det er meget muligt at Google med sine kæmpe datacentre, komprimerings- og algoritme erfaringer samt Google Fiber forbindelser én gang for alle kan pensionere den personlige gaming-computer til fordel for en 4K gaming-oplevelse i en Google Chrome tab.

Læs også: Dansk chrome-plugin lader dig køre de nyeste spil fra din gamle spand

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
Thomas Brodersen

"... og til sidst vil de have spiludviklere under sine mastodontiske vinger."
Man må håbe at de har sat masser af penge af til projektet, for før de får opfyldt dette punkt komme de nok ikke til at tjene noget. Men det er selvfølgelig også prisværdigt at de vil have infrastrukturen på plads først.

Hans Nielsen

"Den svære nød, Google skal knække med deres platform, bliver latency og framerate problemerne. Det er ikke et problem at streame 1080p-grafik i realtime over nettet, men inputtet fra controlleren eller musen tilbage til gaming-computeren i et datacenter og den efterfølgende respons kræver minimal responstid."

Da Nvidia og den danske startup Snoos har knækket denne nød, er den ikke svær, det kan lade sig gøre. Eller så virker det ikke så godt :-)

Vil tror at de her teknologier har en god platform på android og bærbare hvor der kan spares batterie, varmeudvikling og et dyrt dedikeret grafikkort.

Men tror ikke det dræber gammer pc'en, eller tage store markedsandele.

Det bliver jo ikke billigere måske nærmere dyre, hvis du spiller meget, at bruge hardware i skyen. Samt selv meget lidt mere legacy er "lidt mere" for meget.

Mange gamer ikke bruger trådløs mus og tastatur på grund af legacy :-)

Se Nn

Dem der spiller med PS/2 mus og >200Hz CRT skærme hopper næppe med på vognen ;)

For mig har streaming egentligt været udelukket som løsning til "hurtige" spil, men måske kan det blive næsten helt godt hvis de gjorde brug af lignende "latency mitigating" teknikker som f.eks. dem Carmack har udviklet med Oculus:
https://developer.oculus.com/blog/the-latent-power-of-prediction/

ens streaming client skal blot være i stand til at tage de forsinkede billeder som kommer fra serveren med "gamle" position+retnings informationer, og ekstrapolere fremad til live position+retnings informationer på clienten. Hertil vil dybdeinformationerne som Z-buffer kunne bruges, og det kan virke helt godt medmindre man bevæger sig meget på tværs af fremad aksen...
man kunne også forestille sig noget mere avanceret hvor serveren bruger masser af gpu kræfter på at rendere på nogle få strategisk velplacerede billboards/sprites. Disse sendes til streaming clienten der behandler dem som simple polygoner med HD textures der kan flyttes lidt rundt på i overenstemmelse med brugerens view ændringer... f.eks kunne hele horisonten bare være en enkelt sprite med et statisk texture så længe spilleren ikke bevæger sig for meget.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder