Spilgiganter tøver med at kaste sig over virtual reality

Illustration:
Brillerne er kommet på markedet, men de store spiludviklere tør ikke satse på spiludgivelser i AAA-klassen til virtual reality.

Virtual reality kan få problemer med at få det spilindhold, der skal sparke teknologien ud i dagligstuerne. De store spilfirmaer tøver nemlig med at ville investere de flere hundrede millioner kroner, som det koster at udvikle et spil i AAA-klassen. Det skriver Ars Technica.

Senest har direktøren for spiludgiveren Take Two, Strauss Zelnick, udtrykt sin skepsis over for, om virtual reality kan slå igennem over for gaming-publikummet. Flere elektronikproducenter har VR-briller på markedet, men en god spiloplevelse med VR kræver en kraftig pc.

Det har fået visse af producenterne til at udvikle spilpc'er, der kan spændes på ryggen som en rygsæk. Det løser dog ikke problemet ifølge Take Two-chefen.

»Du har måske 2.000 kroner, du kan bruge på en spilkonsol, og du har ikke et dedikeret rum. Du har plads til en skærm, en sofa og dine controllere - ikke et stort åbent rum, hvor du kan stå med to controllere i hånden og en hjelm på hovedet og samtidig undgå at falde over sofabordet,« siger Strauss Zelnick til Ars Technica.

Hønen eller ægget-problem

Selvom folk altså måske nok er interesserede i virtual reality, så er der altså praktiske og økonomiske begrænsninger. Og det får også spilfirmaer som Electronic Arts og Activision til at vente og se tiden an.

Det kan blive et klassisk hønen og ægget-problem for virtual reality, fordi tøvende spiludviklere tidligere har givet problemer for teknologier som Kinect og Move, fordi der ikke blev udviklet spil i blockbuster-kategorien til teknologierne.

Virtual reality har dog den fordel, at der er flere, der udvikler hardware til teknologien, og det kan bringe priserne ned.

Samtidig kan tærsklen til at komme i gang med teknologien sættes lavt ved hjælp af virtual reality til smartphones, hvor der både er mange små og mellemstore spiludviklere samt et potentielt stort publikum til 360 graders video.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Sørensen

VR giver mig associationer til 3D TV, men måske i en endnu mere ekstrem grad. Det er en meget sjovt gimmick, men når det kommer til stykkket så har jeg svært ved at se det overtage det gamle marked (langt de fleste ser stadig 2D fjernsyn). Det virker som om at man laver de teknologier som folk forventer kommer (måske fordi man har set dem i en SciFi film), men uden at tænke over hvorvidt der er et behov i den virkelige verden.

Bent Jensen

Måske ikke i den genneration, men inden 1-2 år.

Hvis SONY kommer med ny PS4( og en halv) med briller til samme pris, så er du snart under 6000,- for et sæt. Så kan alle være med, men tror ikke prisen betyder noget. Mere at men ikke ved hvad der bliver stadart, at der nok snart kommer en genneration 2 der kan meget mere, samt at man ikke kan få leveret fordi varen er udsolgt ?

Mange gammer bruger, eller har en PC som passer til deres spil, hvis de vil spille 3d, så skiftets udstyret. Og der bruges måske 4000-10000 på periferi i forvejen. Så dem som mener at det er fordyrt, kender ikke markedt. En gammer PC med alt incl kan nemt ramme 15.000-20.000 kr.
Hvem vil give over 5000,- for en telefon, lød det også da Appel lavet deres Smartphone. Så den diskution er over, der er mange der vil betale hvis varen og oplevelsen er i orden

Så det som mangler og som betyder at nogen holder igen, er nok ikke så meget mangel på indhold, men mere lige for at se hvad der sker i markedet, inden man bruger 10.000,-

Vil så anbefale at man IKKE køber Oculus Rift, da de åbentbart har tænkt sig at monoplisere ders produkt, et langt bedre køb er Valve's HTC Vive hvor tilbehør og især "Lighthouse, a motion tracking technology which uses lasers to read the position of a VR helmet and reproduce a person’s real-world movements with accuracy. " gør en stor forskeld.

Ellers vil jeg anbefale at købe denne opensource version, der ikke kræver så meget af hardware, koster under det halve af de andre, kan fåes nu. OG som kan opgraderes løbende. Det kræver så lidt af brugeren, som har et produkt under udvikling. Men det er de andre jo også på en måde :-)
Software og Spil til Vive og Oculus Rift (hack) kan køre på denne.

Ellers så brug 40 kr. på en google Card, med en god telefon får man en aha oplevelse, og oplever måske at det her ikke bare er 3d TV, men en lang lang lang vej mod holodecket.

http://www.razerzone.com/osvr-hacker-dev-kit

http://www.osvr.org/hardware.html

Mikkel Bruun

Jeg tror ikke på VR som underholdning.
Hvis jeg ser på min teenagebørn har de intet ønske om "immersion"...
De sidder ofte og spiller ps4 (uden lyd), mens de ser youtube på deres ipads og snapchatter med vennerne...

Tror ikke de ønsker at tilbringe flere timer men kun et input...

Bent Jensen

Tror ikke de ønsker at tilbringe flere timer men kun et input...


Måske der for at undervisning i VR tilsydenladen virker bedre. Der er ingen "støj" for omgivelserne.
Men synes nu, at vi taler om flere input, når 3-4 af dine 5 sanser er brugt. Du kan vel også få dine mobil pop up, kastet ind i den virtuale verden.

MS briller, er vel som Googles Brille også tænkt at skulle bliver brugt 24/7, eller når man er vågen.

Bent Jensen

Det ser ud til at der kommer nyt på OSVR fronten om lille uge.
Om det er dobbelt op på opløsningen skal jeg ikke kunne sige, men så slår dette åbne projekt alle deres konkuranter ?
Men vent under alle omstændigheder til efter E3 før i bestiller. Den nye version af brilen ved razer leveres heller ikke før efter 17/6, så bare vent.

http://www.osvr.org/

OBS: Som firma kan man efter køb, bede om at få retuneret moms ved razor.

Log ind eller Opret konto for at kommentere