Spilgigant lukker udviklingen af sin første NFT-satsning

8. april 2022 kl. 08:45
Spilgigant lukker udviklingen af sin første NFT-satsning
Illustration: Ubisoft.
Ubisoft udvikler ikke længere spillet 'Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint'. Det første spil virksomheden solgte NFT'er til.
Artiklen er ældre end 30 dage

Non-Fungible Tokens - bedre kendt som NFT'er - er et af de store spørgsmål, som spilindustrien står overfor. 

De unikke, digitale blockchain-genstande bliver af nogen betragtet som fremtiden for spilindustrien, mens andre mener, at det er »en vanvittig måde at bruge resourcer på«. 

Det store spilselskab Ubisoft åbnede sidste år sin egen platform kaldet Quartz, hvorfra brugere kan købe og sælge NFT'er til spilgigantens titler.  

NFT'er kort fortalt
  • Non-fungible tokens eller NFT'er er et unikt ikke-udskifteligt stykke data
  • De kan optræde som både lyd, billede eller sågar et tweet
    -NFT'er er unikke og kan derfor ikke udskiftes med hinanden i modsætning til eksempelvis bitcoins, der alle har samme værdi og derfor kan udskiftes med hinanden.
    -Blockchain-teknologien bruges til at opbevare beviset på ejerskabet af disse digitale genstande.

Den første Ubisoft-titel, der gjorde brug af de digitale blockchain-genstande, er det taktiske skydespil 'Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint', hvor spillere kunne købe et særligt sæt bukser eller andre digitale beklædningsgentande. Nu vil Ubisoft dog stoppe med at udvikle nyt indhold til spiltitlen - herunder NFT'er, skriver Gamesindustry.biz

Artiklen fortsætter efter annoncen

Spillere vil dog stadigvæk have mulighed for at vise deres unikke NFT-gentande i spillet noget tid endnu, Ubisoft vil nemlig stadigvæk opretholde de servere, som spillet kører på. 

I en besked til Gamesindustry takker Ubisoft spillere for at have købt deres NFT'er, som spilselskabet kalder Digits

»I ejer en del af spillet og har sat jeres præg på dets historie,« skriver Ubisoft til Gamesindustry. 

Tidligere på året spurgte Version2 danske spiludviklere, hvad de synes om NFT'er i spil. Her sagde Astrid Mie Refstrup, der er grundlægger af det danske spilstudie Triple Topping:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det største problem er mængden af CO2, der udledes, fordi den her teknologi kræver rigtig meget server-kraft«

»Det er en vanvittig måde at bruge vores ressourcer på. Det er ikke godt for vores planet. Det er ikke sådan, vi skal tjene penge«.

Hendes kollega Tim Garbos, der er medgrundlægger af det danske spilstudie Triband, meldte sig enig.

»Hvis vi kunne tjene lidt flere penge ved også at udvinde lidt olie eller dræbe nogle dyr, så ville vi heller ikke gøre det,« siger Tim Garbos.

 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger