Spilgigant kæmper med trafikpropper på overbelastede SimCity-servere
Spilgiganten Electronic Arts står bag ét af de mest ventede spil i 2013, det nye SimCity, men lanceringen i denne uge er endt i kaos, som prompte har ført til, at vrede brugere har givet spillet bundkarakter.
Ifølge PC World US forsøger Electronic Arts nu at sætte flere servere i drift og samtidig slå visse funktioner fra i spillet for at lette presset på serverne.
SimCity benytter en model, hvor spillerne skal have forbindelse til en server hos Electronic Arts' Origin-tjeneste, for at kunne benytte spillet. Det gælder også selvom de ikke tager del i spil med andre spillere.
Imidlertid har forventningerne til spillet ført til, at der har været et stormløb på serverne i først Nordamerika og nu også i Europa. Ifølge The Verge fik serverproblemerne torsdag internetbutikken Amazon.com til at indstille salget af download-versionen af SimCity, fordi kunderne havde problemer med at logge på Origin-serverne og spille spillet.
Lanceringen af SimCity er ikke den eneste, som er gået galt på grund af denne model. Ifølge Mashable gav lanceringen af Diablo III tilsvarende problemer, fordi alle spillere skal logge på Blizzards Battlenet-servere for at kunne bruge spillet.
Modellen er blevet populær blandt spilfirmaer, fordi den gør det sværere at piratkopiere et spil.
- emailE-mail
- linkKopier link

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.
Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jeg er ingen fan er Always Online, men kan godt leve med det, hvis ellers spillet bare levede op til mine forventninger. Men det gør det altså desværre ikke.
SimCity 5 handler om simulation; man kan zoom'e ind på fabrikker og følge produktionen, følge en Sim i hans daglige færden osv. Det er bare ikke derfor jeg spiller SimCity.
Jeg spiller SimCity fordi jeg gerne vil bygge en stor metropolis. Et kæmpe uoverskueligt virvar af trafikpropper, som man kan bruge evigheder (bogstaveligt talt) på at forbedre vha. motorveje, subways osv. Det er bare ikke muligt i det nyt spil, hvor mappet/byen kun er på størrelse med sportsanlægget til et dansk gymnasie. Jeg har set spillere der starter en by ud med, at bygge alle de nødvendige veje i hele deres by, og første derefter begynder at indrette den med zoner og offentlige bygninger. Det kunne aldrig lade sig gøre i SimCity 4.
Hele det kreative koncept er forsvundet til fordel for, at man kan "hjælpe sine naboer" ved at specialisere sin by - en funktion der nemt kunne ende med, at ens by bliver ødelagt netop pga. naboerne. Kriminalitet og forurening kender ikke længere til bygrænser, så sletter man blot sin politistation skal du nok se hvor hurtigt kriminaliteten spreder sig til de omkringliggende byer. Derudover deler byer services, som brandvæsen og politi. Sletter din nabo alle sine politi- og brandstationer, så er det dig der sidder med problemer, for det er din bys ansatte der tager over til nabobyen og bruger deres energi der.
Til folk der deler min interesse for at bygge et metropolis kan jeg varmt anbefale CitiesXL, som i øvrigt koster det halve. God fornøjelse.
Hvornår har din computer sidst været offline?
Always on er en del af livet.
At EA ikke kan leverer serverne er det eneste virkelige problem her, ligesom når envær anden service ikke kan leverer.
Regner vi så også med, at EA kører deres service om ti år?
Problemet er, at det er online uanset, om man bruger den funktionalitet. Gamle spil kan man spille den dag i dag (med passende krumspring). De er færdige produkter, man ejer, indtil man smider dem væk. Et moderne spil er snarere en lejekontrakt på ukendt tid, hvor man endda kan opleve voldsomme afbrydelser i driften. Det er en forringelse af vilkårene for forbrugeren.
Derfor er folk sure, og derfor er det ikke bare ligegyldigt, om man altid er online eller ej.
Et moderne spil er snarere en lejekontrakt på ukendt tid, hvor man endda kan opleve voldsomme afbrydelser i driften. Det er en forringelse af vilkårene for forbrugeren.
Det burde påbydes ved lov at der tydeligt skal skiltes med at det reelt er en lejeaftale og ikke et køb. Ikke kun ved DRM, men også når der kræves aktiveringsservere.
På den måde kan man gøre forbrugerne bevidste om hvad det reelt er de køber.
Så kan de vælge at stemme med tegnebogen.
K
Det er relativt sjældent at netforbindelsen ryger derhjemme - men hvorfor skal man da være afskåret fra at spille et singleplayerspil? Og noget af det always-on DRM crap er så aggressivt at et mindre net-glitch kan betyder du bliver sparket ud af dit spil.Hvornår har din computer sidst været offline?</p>
<p>Always on er en del af livet.
Desuden tager du ikke højde for pendlere. Always-on via 3G i et tog mellem aalborg og københavn? Held og lykke.
Det er simpelthen uacceptabelt at betalende kunder bliver behandlet som kriminelle, og skal døje med den slags bras... hvorimod softwarepiraterne ofte får et produkt der kører både hurtigere og mere stabilt.
Det er ikke ligefrem første gang, de har gjort sig negativt bemærkede. For eksempel begik de jo også i fint samarbejde med BioWare Mass Effect 3, hvor man (før det blev patched i hvert fald) ikke kunne få den "bedste" slutning uden at spille multiplayer. Samtidig var multiplayer et ret tydeligt forsøg på at få folk til at punge ud med rigtige penge for "boosters" med nye våben i stedet for et rigtigt unlock-system som i så mange andre multiplayerspil.
Hvad er sammenhængen med fadæsen omkring SimCity? Jeg mener, at EA har begået noget rigtigt grimrian efterhånden (direkte eller indirekte), og at de får svært ved at rette op på al den negative PR, de selv klart har været skyld i.
Det er synd, for jeg har jo ellers tidligere været stor fan af både SimCity-spillene og også BioWare.
Mange tak Sune og Jarle. Jeg har prøvet at spille nogle af de gamle spil fra min barndom/ungdom, men jeg er nok blevet mere kritisk med hensyn til grafik end jeg var den gang.
Tjah, jeg tror ikke engang jeg gider spille det selv når RLD, FLT, SR eller RZR har debugget det. Desværre er det endnu et franchise som er blevet kørt i sænk af et lorte-AAA studie. Og én ting er sikkert: EA får ikke penge af mig, det har de for lang tid siden bevist de ikke er værdige til.
Heldigvis er der masser af indie developers der laver interessante ting som det er værd at bruge penge på. AntiChamber og The Bridge kan f.eks. anbefales hvis man er til mind-twisting puzzles :)
tidens generelle trend , hvor de fleste har travlt med at trække ned i bukserne, bukke sig forover, alt imedens de messer "der sker mig ikke noget, alle folk er ærlige - og desuden har jeg hørt om andre hvor der ikke skete noget".
K
Customer review: 5 star: (26) 4 star: (18) 3 star: (19) 2 star: (58)1 star: (1,053)
Jeg tror jeg venter til EA er færdig med beta-testing samt fjerner "online only" bøvl...
Ha ha, ham der kalder sig plantos500 er ikke helt uden humor!
5 stjerner ud af 5 og følgende uddybning:
You'd think I'd be mega unhappy like everyone else at the constant waiting and lack of actually being able to play a game I purchased.
Well, you'd be wrong.
The hours upon hours since launch that I haven't been able to log in, whether it be sitting in queues, or server busy messages, or just plain old not working screens, I've managed to do a heap of things that I never do when I'm locked in my man cave playing video games.
I've washed the dishes, the laundry, changed the oil in the car, mopped the floors, dusted, did a spot of gardening, greeted my children who I hadn't really seen since Christmas, walked the dog, asked how my wife's day has been and listened to the entire response, restocked the groceries and many more things! My family has never been happier that they've got a father and husband again.
In fact, I feel like Simcity has given me a new lease on life. This wouldn't have been possible without the seemingly crazy decision to have constant online connections and server side save points even for single player.
So I can only thank EA and Maxis. Your failures have been my rewards. 5 stars!
(http://www.amazon.com/review/R2MC4X10C5KZFO/ref=cm_cr_pr_viewpnt#R2MC4X10C5KZFO)
Synes da godt nok folk de whiner over at det er et always-on spil..
Det er da klart.. Der er ingen singleplayer del mere - det er udelukkende multiplayer.
Derudover synes jeg det fungerer ganske glimrende.
Det er da fint nok at DU er tilfreds med at SImcity er blevet til et multiplayer spil som kun lever indtil EA ikke længere synes at du skal spille det mere. Til den tid er der sikkert kommet et SimCity 7 med nye smarte funktioner som du kan få lov til at købe for 449,- Ideen med multiplayer er da smart HVIS det er det man vil, jeg er mere til singleplayer spil hvor jeg selv bestemmer hastigheden. Jeg "whiner" ikke; jeg er bare meget skuffet!
Det er da klart.. Der er ingen singleplayer del mere - det er udelukkende multiplayer.
Fra artiklen:
SimCity benytter en model, hvor spillerne skal have forbindelse til en server hos Electronic Arts' Origin-tjeneste, for at kunne benytte spillet. Det gælder også selvom de ikke tager del i spil med andre spillere.
Så er SimCity 5 ikke for mig. Jeg vil ikke have et multiplayer-spil, jeg vil have et singleplayer-spil. Så jeg har af den grund valgt ikke at købe det. Desuden er banerne for små til at man kan bygge en by af en nogenlunde størrelse og AI'en for ringe. SimCity 5 er med andre ord en tynd kop te, med eller uden »altid online«-mekanismen.
Boycottede allerede EA for lang tid siden og ser ikke en grund til at stoppe nu...
Har købt spillet og glæder mig til at prøve det. Er egentlig skide ligeglad om jeg skal være online eller ej for at kan spille det. Har kun tænkt mig at spille det på min stationære pc hvor der umiddelbart altid er netforbindelse. Går mit net ned er det bare too bad.. Og mon så det er mine spil der er værst ramt.
Quit nu whine og spil hvis du vil eller lad være.
Selvfølgelig er det noget crap deres servere ikke kan følge med, men mon ikke at de får styr på det inden for rimelighedens grænser?
Jeg synes det er noget l*** at man ikke kan gemme byen, prøve forskellige scenarie og have altid en backup at falde tilbage på hvis det viste sig at ikke være den rigtig retning...Har kun tænkt mig at spille det på min stationære pc hvor der umiddelbart altid er netforbindelse. Går mit net ned er det bare too bad.. Og mon så det er mine spil der er værst ramt.</p>
<p>Quit nu whine og spil hvis du vil eller lad være.
Jeg synes derfor ikke at det er bare "too bad" hvis man mister flere timer byudvikling bare forbindelse går ned :o(
På den anden side med den landsbystørrelse... det er vist ikke ment at udvikle byen over halve år eller deromkring. Måske har EA tænkt at tage ekstra betaling for mere plads til byen? Hermed den brede "grænse" mellem byer?
Lige pt. virker det mere som 15 min Facebook crap.
Er det ikke måske bare lidt mere realistisk at man ikke kan fortryde et helt scenario ved at gå tilbage?
Man skal vel bare sørge for at gemme regelmæssigt - så går der vel intet tabt. Der er vel næsten lige så stor sandsynlighed for at spillet crasher, din computer dør eller lignende, som der er risiko for at nettet går ned.
Skal dog lige siges at jeg ikke har prøvet det endnu så kan selvfølgelig ikke udtale mig om hvordan det praktisk fungere.
... og alligevel erfaring med Diablo III og nu med SimCity servere viser noget helt andet ;o)Der er vel næsten lige så stor sandsynlighed for at spillet crasher, din computer dør eller lignende, som der er risiko for at nettet går ned.
http://www.polygon.com/2013/3/7/4075284/simcity-server-origin-ea-launchhttp://forum.ea.com/eaforum/forums/show/4121.page
Glem også alt om at få penge tilbage for et spil som ikke virker:http://www.polygon.com/2013/3/7/4076570/ea-not-offering-simcity-refundshttp://forum.ea.com/eaforum/posts/list/9338300.page#27460807
Hvad sker når EA vælger at slukke for SimCity servere om nogle år? Kom ikke og sig at det aldrig har sked tidligere at servere blev lukket og slukket...
Da jeg prøvede beta'en kunne jeg ikke oprette forbindelse til serverne fire ud af de syv gange jeg forsøgte. En gang gik tutorialen i loop og jeg kunne ikke komme videre og to gange fik jeg endelig bygget en lille landsby. Heldigvis fik beta'en overbevist mig om at SimCity ikke længere er en spil som jeg skal bruge tid på. EA har lavet et fantatisk spil om til et facebookspil hvor man ikke behøver bruge flere timer på at udtænke en strategi. Øv! Det samme skete der desværre for udviklingen mellem Civ IV og Civ V. Lad os få de gamle offlinespil tilbage! Jeg er blevet for gammel til at gide spille skydespil med aimbots, hack og andre "sjove" ting og jeg vil kunne pause et spil når jeg har brug for det!
Jeg er enig. Spillet har mange gode ting, men mange af de fede ting fra Sim City 4 mangler stadig, det har ikke det feel. Grafikken er også mildest talt elendig i Sim CIty 5. Jeg købte det, fordi jeg gerne ville prøve det, men jeg synes ikke det er en afløser for Sim City 4, blot et alternativ.
Jeg savner et spil der fokuserer mere på at gøre det hele mere realistisk, måske man selv skal igang med udviklingen.
EA er så stolte af deres algoritme til at løse trafik-kaos.. burde de ikke bruge den på deres egne servere?
EA er så stolte af deres algoritme til at løse trafik-kaos.. burde de ikke bruge den på deres egne servere?
Jeg har læst at ham der har skrevet AI'en til bilerne i SimCity selv indrømmer at den ikke er særlig god til at behandle trafikkryds. Derfor er der flere der har opdaget at det hjælper at bygge en by kun med én vej, som snor sig igennem landskabet. Desværre crasher SimCity når man gør det... så... øh...
SimCity benytter en model, hvor spillerne skal have forbindelse til en server hos Electronic Arts' Origin-tjeneste, for at kunne benytte spillet. Det gælder også selvom de ikke tager del i spil med andre spillere.
Jeg er med på at vi efterhånden har internetforbindelser overalt, men det at kræve internetforbindelse for at køre et spil, selv i single-player mode, er tåbeligt og brugerfjendtligt.
Hvis jeg betaler for et spil, hvorfor skulle jeg finde mig ikke at kunne spille hvis aktiveringsserverne er nede?
"The servers needed to play Assassin's Creed 2 went down over the weekend..."DRM server transition to make some Ubisoft games unplayable starting tomorrow
Hvad sker der om nogle år når man ikke gider holde aktiveringsserverne kørende, men jeg stadigvæk synes spillet er sjovt? Det er jo ikke sikkert at de er lige så flinke som Adobe, da de lukkede for CS2's aktiveringssystem:
https://www.adobe.com/downloads/cs2_downloads/index.html
Det er selvfølgelig for at mindske piratkopiering, men sjovt nok vil jeg være mere tilbøjelig til at downloade en cracket udgave som ikke kræver aktivering (= bedre produkt), end at betale for sådan en gang DRM-inficeret lort.
I dette tilfælde behøver jeg dog næppe at tage min moral op til revision. Drengene på Ars Technica er i hvert fald ikke synderligt imponeret: SimCity impressions: We waited ten years for this?.
Tak til Rasmus - nu slipper jeg for at sprede min frustration! Og dog; FØJ!!! sir jeg bare...
Jeg håber inderligt de bliver nød til at slå så mange features fra at de får en massive shitstorm fra deres brugere (ikke at det har rørt EA tidligere).
Enig, tak et kig på http://arstechnica.com/gaming/2013/03/simcity-impressions-we-waited-ten-years-for-this/2/#image-11De får ikke mine penge, og det irriterer mig. Jeg vil spille Simcity, men jeg gider ikke støtte den slags initiativer :(
Virker som en meget klaustrofobisk størrelse. Ikke en gang som city, men mere som landsby (SimVillage?). :O/
Som kæmpe fan af SimCity (fra SimCity på Amiga til SimCity 4 / Rush Hour)... jeg tror jeg springer det her over :O(
Det er selvfølgelig for at mindske piratkopiering, men sjovt nok vil jeg være mere tilbøjelig til at downloade en cracket udgave som ikke kræver aktivering (= bedre produkt), end at betale for sådan en gang DRM-inficeret lort.
Lige netop dette er problemstillingen som firmaerne ikke har erkendt (eller vil erkende).
Jo mere besværligt de gør det for de legale kunder. Jo mere DRM, jo flere 'anti-pirat videoer' man skal kigge gemme og alt sådan noget de indfører.... jo mere skubber de legale kunder væk fra sig. Enten over i piratkopierede produkter, eller i konkurrerende produkter eller helt væk.