Spilekspert: Microsoft ikke gode til indie-spil, derfor lukker Press Play

Max: The Curse of Brotherhood
Microsofts lukning af den danske spiludvikler Press Play er kommet som et chok for den danske spilbranche, som måske bør revurdere sine succeskriterier

Der gik et chok gennem den danske spilbranche mandag eftermiddag, da Microsoft offentliggjorde, at de med øjeblikkelig virkning trækker stikket på den danske spiludvikler Press Play, som it-giganten har ejet siden 2012.

»Det er enormt ærgerligt. Specielt fordi Press Play ikke bare har lænet sig tilbage, men har været en aktiv del af branchen, siden de startede – sammen med Playdead Games udgjorde de kernen i den nye danske indie-bølge efter finanskrisen. De har taget del i en række brancheinitiativer og stillet både ekspertise og lokaler til rådighed,« lyder det fra spileksperten Jesper Krogh Kristiansen, der har skrevet bogen ’Store drømme, små mirakler’ om den danske spilbranche.

For Steffen Kabbelgaard, direktør for spiludvikleren BetaDwarf Entertainment, kom lukningen af Press Play også som noget af en overraskelse – ikke mindst fordi det blot er en måned siden, at Press Play holdt housewarming i nyere og større lokaler.

»Det er meget svært at leve af at lave kreative projekter. Men jeg tænkte jo, at Press Play måske var bedre beskyttet, når de havde Microsoft i ryggen, som kan tåle nogle tab,« siger Kabbelgaard.

Læs også: 10 års spiludvikling på Vimmelskaftet i København er slut: Microsoft lukker Press Play

Er det en succes at blive opkøbt?

»Man skal passe meget på med at tro, at et opkøb af en virksomhed som Microsoft giver en umiddelbar sikkerhed – det giver snarere helt andre usikkerheder. Beslutninger bliver taget på niveauer, du ikke kan styre og ikke har noget med at gøre,« vurderer Dino Patti, der har opnået international succes med spillet LIMBO i firmaet Playdead.

»Da vi fik en investering fra Vækstfonden, var de meget opsatte på at sælge os – men det er ikke nødvendigvis en god ide for skaberne," fortæller Dino Patti, der mener, at det er værd at sætte spørgsmålstegn ved, om det i det hele taget bør være et succeskriterie at blive opkøbt: ”For nok kan de give fordele, men lukningen af Press Play viser også medaljens bagside.«

Ifølge vicedirektør for Producentforeningen og tidligere chef for Interactive Denmark, Jan Neiiendam, vil lukningen af Press Play givetvis få andre danske spiludviklere til at tænke sig om en ekstra gang i forhold til at sikre den langsigtede drift af deres virksomheder.

»Når det er sagt, så er forandring den eneste konstant i spilbranchen. Lige om lidt ser vi den næste innovation, som tiltrækker sig international investering, om det så er inden for virtual reality, mobil apps eller nærliggende vækstområder som digitale læremidler eller sundhed,« siger Neiiendam.

Microsoft har fokuseret for ensidigt på Xbox One

»Når det er trist, at Press Play lukker, så er det også fordi, at de på det seneste har vist, at de er andet og meget mere end Max and the Magic Marker, som var deres gennembrud. Et spil som Kalimba blev udviklet på relativ kort tid og var et skævt men godt spil, som viste, at de kunne noget andet. Og Knoxville, som de arbejdede på inden lukningen, var et åbent udviklerprojekt – en helt ny måde at lave spil på,« fortæller spilekspert Jesper Krogh Kristiansen.

Han peger samtidig på Press Play som et spiludviklerfirma for folk, der gerne ville lave spil og samtidig have et liv ved siden af fremfor at arbejde 80 timer om ugen. Til gengæld virker det også som om, at Press Play har haft svært ved at markedsføre deres spil bredt nok.

»Den digitale spildistributionskanal Steam er en tiltagende vigtig platform for spiludviklere, men det virker som om, at Microsoft har prioriteret Xbox One, og det har Press Plays salg på Steam nok lidt under,« vurderer Steffen Kabbelgaard fra BetaDwarf Entertainment.

Den vurdering er Jesper Krogh Kristiansen enig i:

»Microsoft har ikke været helt så gode til at promovere indie-spil – de ved godt hvordan de store AAA-titler skal pushes, men den bløde mellemvare er de ikke stærke til.«

»Det er ren spekulation, men der er nogle tegn på, at Microsoft er ved at gennemgå store forandringer i den måde, de behandler spil på – hvor Xbox mere bliver en standard og ikke en hardwareboks. Og netop at de sammen med Press Play også lukker engelske Lionhead kunne tyde på, at de skruer ned for ambitionerne,« siger Jesper Krogh Kristiansen.

Læs også: Gears of War-udvikler raser over Microsofts Universal Apps-platform

God brug for kvalificerede spiludviklere i Danmark

Jan Neiiendam fra Producentforeningen vurderer ikke, at de tidligere medarbejdere hos Press Play får problemer med at finde nye jobs.

»Når chokket har lagt sig, så viser erfaringen heldigvis, at der bliver rift om alle de gode medarbejdere. Vores jævnlige optælling viser, at der er omkring 60 ledige jobs i branchen indenfor blandt andet programmering, gamedesign med videre – og de folk findes blandt Press Plays medarbejdere. Når de enkelte er kommet sig, kan de glæde sig til, at der er mange der vil kontakte dem,« mener han.

Heller ikke Dino Patti er i tvivl om, at medarbejderne fra Press Play sagtens kan finde noget nyt at lave – det er talentfulde folk, det skal nok gå, lyder vurderingen.

»Og så håber jeg da, at Rune og gutterne starter noget nyt. Vi har jo kendt hinanden længe, så jeg ønsker dem virkelig det bedste,« slutter Dino Patti.

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen