Spilanmeldelse: Minecraft gør spilleren til programmør

Illustration:
Computerspillet 'Minecraft' har taget spilverdenen med storm på trods af simpel grafik, ingen faste roller og ingen, der skal skydes.

En morgen vågner du og står midt i et landskab af kæmpestore pixels. Solen rejser sig firkantet i øst, og du finder ud af, at også græsset, sandet, træerne, fårene og resten af verden består af kvadratiske blokke, der kan hugges op, bearbejdes og placeres et nyt sted.

Med din firkantede pixelhånd skraber du lidt i en træstamme, og efter få sekunder har du noget træ, som du kan lave om til planker og pinde. Det er vigtigt, for nu kan du bygge dig en træøkse og en skovl og begynde at hakke i sten. Inden længe får du lyst til at bygge dig et hus af brosten, for når natten falder på, kommer monstre, 'creepers' og edderkopper, der har en utrolig stor trang til at spise dig.

Men så længe du ikke har vinduer i dit hus, er der mørkt, og du skal derfor finde noget kul i en mine for at lave fakler, som kan holde huset lyst og monstrene borte.

'Minecraft' er et fænomen inden for spilverdenen. Spillet er stadig ikke færdigudviklet, men har i en beta-version allerede solgt over tre millioner kopier. Det er aldrig sket før. Spillet er lavet af svenskeren Markus 'Notch' Persson. Han ville egentlig blot lave sig et lille sandkassespil, efter han stoppede som spiludvikler på king.com. Men efter at have frigivet en alfa-version af 'Minecraft' på nettet, begyndte tingene at rulle. Folk begyndte at foreslå forbedringer, lave alternative varianter af spillet og lægge film af deres spiloplevelser ud på Youtube. Spillet blev mere og mere populært, og i løbet af halvandet år havde Persson tjent flere hundrede millioner med et reklamebudget på nul.

Spiludviklere verden over er også begyndt at få øjnene op for spillet. Nogle af dem taler om revolution og paradigmeskift, og de spørger sig selv, hvad de har overset. Umiddelbart virker 'Minecraft' jo bare som et almindeligt kedeligt indiegame med særdeles dårlig grafik. Det har intet pointsystem, det er ikke en 'first person shooter', ikke et rollespil - ja, hvad kan man egentlig gøre her?

Spilleren bliver programmøren

Persson selv siger, at en stor del af succesen skyldes heldig timing og en ydmyg tilgang til selve spiludviklingsprocessen, hvor man ligesom i open source-bevægelsen inkluderer brugerne fra start og lytter til deres ønsker. Men vigtigst af alt er nok det faktum, at 'Minecraft' åbner for en hidtil uset fleksibilitet, der giver spilleren en næsten absolut kreativ frihed til at kreere sin egen verden.

På en måde bliver spilleren til programmøren. Det betyder, at både familiefaren, der spiller sammen med sin søn, nørden, monsterdræberen, buildertypen og multiplayer-rollespilleren kan få sine lyster opfyldt. For det, man i virkeligheden gør, er at lave sit eget spil i spillet.

På Youtube kan man se den ene mere fantastiske konstruktion i 'Minecraft' efter den anden. Der findes folk, som i fællesskab har genskabt Titanic og rumskibet Enterprise i størrelsesordenen 1:1. Der er nørder, som har bygget 16 bit-computere ud af jordblokke og elektriske kontakter - som virker! Nogle bygger kæmpe rutsjebaner og enorme luftslotte, mens andre går under jorden for at finde guld, sølv og diamanter i spandevis. Og hvis man er til det hyggelige liv på landet, kan man også det og bygge sin egen bondegård, høste korn og ride på grise.

Visse spilanmeldere tillægger 'Minecraft' lige så stor betydning for evolutionen af computerspil, som de legendariske spil 'Wolfenstein' og 'Doom' havde det, efter de i begyndelsen af 90'erne transformerede genren i retning af first person shooters i en lækker 3D-grafik. Oplevelsen af at kunne bevæge sig rundt i en tredimensionel verden var trendsættende - en trend, der er fortsat til i dag, hvor man forsøger at skabe stadig større verdener i stadig mere lækker grafik og med stadig større frihed i den måde, man som spiller kan gå igennem historien på.

Kun begrænset af din egen tid

Kreativ og historiemæssig frihed i singleplayer-computerspil har længe været et efterstræbt mål blandt spiludviklere, men som regel er spiloplevelsen alligevel endt i en kreativ blindgyde, når det viser sig, at dialogerne begynder at gå i ring, og når spilleren har gjort alt det, der kan gøres på banen. I 'Minecraft' er der ikke nogen historie eller noget fast punkt at vende tilbage til ud over det, man selv går og finder på ud fra de materialer, man finder. Spillet er derfor vitterlig 'uendeligt' og kun begrænset af den tid, du selv lægger i det.

'Minecraft' bryder derfor med det fremherskende computerspilsparadigme på flere måder. Fokus ligger ikke længere på grafikken og et prædesignet narrativ, men på manipulerbarheden af alle spillets komponenter. Grafikken kan nærmest betegnes som et 'tilbageskridt', men er ifølge fans et intenderet element i en ny retrostil, der elsker skarpe kanter og pixels så store som et komfur. Ironisk nok kunne 'Minecraft' sagtens være blevet udviklet for ti år siden. Men det blev det ikke, måske fordi 3D-paradigmet har været så stærkt og skygget for det simple faktum, at hvis et spil er godt lavet og sjovt, skal det nok blive spillet, lige meget hvor simpelt interfacet ser ud. Med 'Minecraft' er computerspil vendt tilbage fra form til indhold.

Og musikken ... musikken! Hvor ofte har man ikke skruet ned for musikken i et computerspil, fordi den bare var vildt irriterende. Ikke her. Musikken i 'Minecraft' er komponeret af en svensk electronica-fyr, der kalder sig C418, og lydene er så minimalistisk smukke og velplacerede, at kommentatorer på Youtube ofte bryder ud i gråd, når de hører dem, og pludselig husker tilbage til deres første dag i 'Minecraft'.

Som f.eks. denne bruger, kaldet artuno1207, skriver på Youtube, da han hører sangen 'Mice on Venus':

'Nogle gange kan jeg godt lide at føle mig som en mand og stå på toppen af mit fireetagers hus, som jeg har bygget med mine bare næver på mindre end syv 'Minecraft'-dage. Og mens jeg sådan står på toppen af mit hus, ser jeg solen stå op, og sangen begynder pludselig at spille. Så har jeg en fornemmelse af, at ingen kan røre mig - lige meget hvor mange gange mit hus er blevet smadret af creepers. I 'Minecraft' er alt muligt, så længe du bare bliver ved ... Og så går jeg ned og rider på en gris'.

Minecraft.net – spillet kommer efter sigende ud af beta 11. november 2011.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tommy Bjerg

Minecraft kan ikke sammenligned med noget andet spil. Og slet ikke Legos MMOG. Du kan løbe i alle retninger, så langt øjet rækker og længere (mindst 4000 km i alle retninger). Du kan grave end til undergrunden overalt, du kan bygge op til over skyerne hvor du har lyst, der er kun meget få begrænsinger.

Samtidig med adventure delen med at finde nye sjove og spændende øer, grave efter sjældne diamanter, og selvfølgelig hele redstone (elektronik) delen, men AND, OR, NOT gates er totalt for nørder.

Og en note. Spillet kunne ikke ha været lavet for 10 år siden, der er computere idag der end ikke kan trække det særligt godt.

  • 6
  • 0
Glenn Dufke

Tommy, nu gør det heller ikke sagen bedre at spillet er skrevet i java og koden slet ikke er optimeret de steder hvor der bliver forsøgt at bruge OpenGL. Var spillet skrevet i et "ordenligt" sprog som object pascal er jeg i den overbevisning at spillet havde kørt langt mere flydende.

Just my two cents :)

  • 0
  • 2
Henrik Tietgen

Minecraft er ikke total sig selv. Minecraft har taget MANGE elementer fra Wurm Online. Man kan grave rundt i undergrunden efter jern, sølv, guld og ædelsten m.m, over jorden planter og fælde man træ, laver sine værktøjer, dyrker sine marker og går på jagt. Man bygger sit hus i sten eller træ. Arbejder i smedjen med de råstoffer man har indsamlet. Alt imens ens køer, heste og grise spise og formerer sig.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere