Sparetip: Sådan barberer Carlsberg telefonregning på 10 millioner

Med en mobilregning på 10 millioner kroner om året giver selv små forbedringer store besparelser hos Carlsberg. Derfor bliver der holdt godt øje med forbruget gennem grundig rapportering.

Der bliver brygget store mængder øl hos Carlsberg, og talt en hel del i telefon i alverdens lande.

De 3.000 ansatte i Danmark med firmatelefon bruger i hvert fald tale og data for 10 millioner kroner om året, alene på mobiltelefonen. Så helt fra øverste sted i firmaet er der konstant fokus på at holde regningen i ave. Det fortæller Søren Orland, chef for telefoni hos Carlsberg IT.

»Vi bruger cirka lige meget på voice og på data. Og fordi vi løbende får bedre priser, kan vi holde regningen nogenlunde i ro, selvom forbruget stiger hvert år,« forklarer han.

Seneste tiltag er et værktøj fra PCsys, som sørger for at omsætte telefonregningerne fra Telenor, der kommer som MS Access-filer, til let overskuelige regneark. Her kan man blandt andet se forbruget for hver medarbejder, delt op efter afdeling, og med historikken fra tidligere kvartaler.

»Den investering er tjent ind allerede med de første rapporter,« siger Søren Orland.

Besparelserne kommer blandt andet ved, at Carlsberg nu meget nemmere kan holde teleleverandøren i ørerne. For eksempel har bryggeriet en aftale om flatrate-priser for mobilforbruget i hele Skandinavien, men var alligevel blevet opkrævet efter forbrug i nogle af landene. Telenor havde derfor opkrævet over 45.000 kroner for meget, som så kom retur, da fejlen blev opdaget.

Og så bliver rapporterne brugt til at holde et vågent øje med medarbejdernes forbrug af mobilen, hvilket også har en god virkning. Der bliver holdt øje med 'højdespringere', og unormalt høje regninger bliver sendt ud til afdelingscheferne.

»Hvis der er noget, der falder i øjnene, kigger vi nærmere og sender måske en e-mail til dem med meget højt forbrug sammen med opkaldsspecifikation, så de kan finde årsagen til det høje forbrug,« siger Søren Orland.

Meningsløst høje priser i udlandet

Med flatrate-aftaler for tale og data i Danmark, og tale i resten af Skandinavien, er det først og fremmest besøg i udlandet, som kan få en regning til at gå i selvsving.

»Det er jo nogle utroligt høje priser. I Thailand koster det 100 kroner pr. megabyte, mens vi med vores datapakker i Danmark betaler mellem 0,5 og 3 øre pr. megabyte. Det giver ingen mening, at det skal være så dyrt,« siger Søren Orland.

Forbruget af datatrafik på mobilen i udlandet bliver derfor holdt i stramme tøjler.

Som udgangspunkt kan ingen medarbejdere ringe til udlandet eller bruge data i udlandet. Dem, der rejser udenlands, kan få låst op og så få et loft for dataforbruget, som typisk er på de 450 kroner, der er et lovkrav i EU-lande, men uden mulighed for at forhøje. Kun gruppen af medarbejdere, der arbejder meget uden for landets grænser, får et højere loft.

Er man i et bestemt land i en længere periode, er praksis at skifte til et lokalt abonnement så længe. Og så arbejder Søren Orland og hans to telefoni-kolleger hårdt på at lære medarbejderne nogle gode telefonvaner i udlandet.

For eksempel koster det meget mindre at ringe fra Danmark til udlandet, end at ringe den anden vej med en dansk mobiltelefon.

»Det handler meget om awareness. Medarbejdere er for eksempel blevet flinke til at vende kaldet, for de ved efterhånden godt, at det så kun koster en tredjedel,« siger han.

Tidligere har Carlsberg også forsøgt med en automatisk call-back-funktion, der sørgede for, at et opkald blev 'vendt om', men det fungerede ikke. Folk blev irriterede over den ekstra tid, det tog at ringe op.

Slå telefonsvarer fra og andre gode råd
Udover at sende rapporter ud med forbruget for hver medarbejder, så telefonregningen bliver synliggjort, har telefoni-afdelingen en artikel på intranettet om telefoni i udlandet, som får en prominent placering på forsiden med jævne mellemrum.

Et af rådene lyder for eksempel at slå telefonsvareren fra, når man drager udenlands. Ellers betaler man nemlig for trafikken begge veje, hvis nogen lægger en besked. Og sidder man i Danmark og ringer til udlandet tit, skal man bede om at få en fastnet-telefon på kontoret.

»Vi har ellers en strategi om kun at have mobiltelefoner, men gennem vores telefonanlæg kan vi få billige opkald med IP-telefoni til de lande, vi er i. Så betaler vi ikke udlandstakster, selvom man ringer op til for eksempel en engelsk mobiltelefon,« forklarer Søren Orland.

Overvejer skift til Blackberry

De heftige priser for datatrafik i udlandet gør, at Carlsberg undersøger alle muligheder for at begrænse udgifterne. For eksempel om det kunne betale sig at give storforbrugerne en Blackberry-telefon. Her er teknologien nemlig mere målrettet en lavere båndbredde på mobildata end dagens iPhone- og Android-smartphones.

»Det ville være billigere for nogle af medarbejderne, for de ville så kun bruge 20 procent datatrafik. Da nogle medarbejdere bruger mange tusinde kroner om året på datatrafik i udlandet, er der meget at spare. Det kræver bare en infrastruktur til Blackberry, og det koster jo også,« siger Søren Orland.

I det hele taget er mobiltelefoner i dag indrettet til nem og billig dataadgang. Når en ny telefon udleveres til en medarbejder, sørger telefoni-afdelingen derfor for at indstille den til lavest muligt forbrug.

»Vi sætter telefonen op, så man altid skal hente vedhæftede filer manuelt, og sætter synkronisering til én gang i timen. Og ved roaming i udlandet skal man godkende først, at den synkroniserer. Men kun den første gang, desværre. Før kunne man også slå billeder fra på websider, men det kan man ikke i dag,« siger Søren Orland.

Han ærgrer sig over, at det skal være skyhøje datapriser i udlandet, som spiller så stor en rolle. I Skandinavien og Europa har Carlsberg ? i kraft af sin størrelse ? kunne forhandle prisen for datatrafik væsentligt ned. Men koncernens 45.000 medarbejdere har deres gang i det meste af verden.

»Og når det er uden for Europa, er der ikke meget at gøre,« siger Søren Orland.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jan E. Sørensen

Det er ikke telefonsvareren, man skal slå fra, når man passerer grænsen til udlandet. Det er vi viderestillingen. Så virker telefonsvareren heller ikke mere, før man retablerer viderestillingen igen.

Et andet trick er, at indstille mobiltelefonen til ikke automatisk at finde nærmeste udbyder. Det kræver så, at man har oplysninger om hvilke udbydere der er billigst i det pågældende land, men det kan nemt betyde en fordobling/halvering af taksterne.

MVH Jan - der ikke lider af telefonitis

  • 0
  • 0
#2 Deleted User

Et andet trick er, at indstille mobiltelefonen til ikke automatisk at finde nærmeste udbyder. Det kræver så, at man har oplysninger om hvilke udbydere der er billigst i det pågældende land, men det kan nemt betyde en fordobling/halvering af taksterne.

Hvorfor er der ikke en App der gør det helt automatisk?

  • 0
  • 0
   
Log ind eller Opret konto for at kommentere