Spærret dankort udløser uforståelige rejsekort-rykkere

DSB's kundeambassadør har lavet en rapport, der fortæller om geografisk forkert kodet kontroludstyr og spærrede dankort, der ikke bliver registreret.

Der er stadig bøvl i relation til nye betalingskort i rejsekort-systemet, men nu på et nyt niveau. Hvis et eksisterende betalingskort, f.eks. et dankort, bliver spærret - eksempelvis ved bankskifte - så bliver kunderne umiddelbart ikke oplyst om, at der ikke længere kan trækkes penge fra betalingskortet.

I stedet bliver der fortsat fyldt penge på rejsekortet, hvorefter kunderne modtager en faktura med posten fra DSB om, at de skal betale x antal kroner, som de skylder selskabet. Det forstår kunderne ikke, så de lader være med at betale, og så kommer der rykkergebyr og måske inkasso oveni.

Det fortæller Ekstra Bladet på baggrund af en rapport, som DSB's såkaldte kundeambassadør, Helle Fuhrmann, har afleveret til DSB's administrerende direktør.

Rapporten indeholder flere eksempler på rejsekort-problemer, der må siges at høre til i den mere absurde ende af skalaen for tekniske løsninger, der opfører sig uhensigtsmæssigt.

Et andet eksempel er, at nogle kunder åbenbart - jf. rapporten - 'betaler for meget for rejser på grund af forkert geografisk indstilling af DSB's kontroludstyr'.

Det vil sige, at kontrollørernes scannere har været indstillet forkert, så folk, der eksempelvis kun har rejst fra Odense til Fredericia, er blevet opkrævet betaling, som om de er rejst til Randers.

Og så har kunder været pålagt bøder for manglende tjek ind, selvom de har tjekket ind. Men tjek ind er foregået på standere, der ikke var nærmest toget. En problemstilling, som Version2's søstermedie Ingeniøren tidligere har fortalt om, og som DSB ifølge Ekstra Bladet for længst har lovet at stoppe med at give bøder for.

Rapporten kommer også ind på en anden problemstilling, som Version2 ligeledes tidligere har haft fat i. Ved forsinkelser bliver kunderne også straffet økonomisk, fordi der er tidsbegrænsning på, hvor lang tid det må tage at rejse en given rejse. Så store forsinkelser bliver til store ekstraomkostninger for kunderne.

Læs også: Rejsekort-brugere bliver straffet økonomisk når tog og bus er forsinket

Derudover får Rejsekort A/S' blacklisting af folk, der glemmer at tjekke ud, også kritik for at være for hård.

Ekstra Bladet har talt med Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling i DSB. Han erkender problemerne, men påpeger også, at nogle af dem er sjældne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Benny Tordrup

Og så har kunder været pålagt bøder for manglende tjek ind, selvom de har tjekket ind. Men tjek ind er foregået på standere, der ikke var nærmest toget. En problemstilling, som Version2's søstermedie Ingeniøren tidligere har fortalt om, og som DSB ifølge Ekstra Bladet for længst har lovet at stoppe med at give bøder for.

Den kamp har jeg haft med S-togs revisorer samt diverse tog-førere igennem de sidste 2-3 år. Uanset hvad DSB har meldt ud offentligt (jeg har et brev fra Transportministeriet, hvor de DSB fortæller Transportministeriet, at man har frit valg mellem tjek ind standere på en given station), så giver de internt modsatte meldinger.

  • 7
  • 0
Gert G. Larsen

Hvad koster Rejsekortet sådan i meget runde tal? Inkl. administration, fejl, rettelser, bøder, tjeks...blablabla...

Set i forhold til enten at; - benytte et papkort - give alle pendlere en sprit ny mikrobil og lukke dsb (EDIT: Og skolebusser ell. taxaer til børn der ikke har kørekort)

  • 4
  • 1
Ditlev Petersen

Men det holder hjulene i gang. Vi har folk til at skrive artikler om Rejsekortet. Vi har folk til at forklare problemerne. Vi holder liv i en kundeambassadør. Vi har folk til at rette fejlene. Vi har folk til at snakke med forvirrede eller vrede kunder. Og kontrollører til at gøre folk vrede. Og vi har,antages det, folk til at lappe på softwaren. Formodentlig også folk, der skal rejse rundt og opgradere standere og automater fra Windows 2000 til Windows XP (undskyld, det var ikke pænt!).

  • 4
  • 0
Jens Henrik Sandell

Rejsekort har i projektet kun fokuseret på teknikken og glemt at tænke på kundekontakten. Alle kundens interaktioner med virksomheden har man applikeret som lappeløsninger. Og der fornemmedes en vis naiv forventnimg om at check in og check out ville virke hver gang fra dag Nr 1.

  • 4
  • 0
Ole Sanvig

Rejsekort har i projektet kun fokuseret på teknikken og glemt at tænke på kundekontakten. Alle kundens interaktioner med virksomheden har man applikeret som lappeløsninger. Og der fornemmedes en vis naiv forventnimg om at check in og check out ville virke hver gang fra dag Nr 1.

Nu er du og jeg jo heller ikke Rejsekort-selskabets kunder. Deres kunder er trafikselskaberne; som vel har bedt om et system, der kunne afregne samtlige rejser med milimeter-retfærdighed, kortlægge rejsemønstre og foretage trafiktællinger og alt muligt andet (for trafikselskaberne) smart.

Ingen har tilsyneladende tænkt på, at der rent faktisk findes folk, der skal bruge kortet i det daglige til at rejse rundt i landet med. Og hvad deres behov måtte være :(

  • 3
  • 0
Jesper Mørch

Ingen har tilsyneladende tænkt på, at der rent faktisk findes folk, der skal bruge kortet i det daglige til at rejse rundt i landet med.

Jeg tror desværre, at det er endnu et resultat af en ledelsesform, hvor man udskifter mennesker med regneark. Jo, et regneark skal hverken have pauser eller løn, men kan omvendt heller ikke forholde sig til, at hele berøringsfladen har det anderledes. Derfor fejler det hver gang, når DJØFificering implementeres uden omtanke.

  • 0
  • 0
Peter Jensen

Ingen har tilsyneladende tænkt på, at der rent faktisk findes folk, der skal bruge kortet i det daglige til at rejse rundt i landet med. Og hvad deres behov måtte være :(

Dagens systemer udvikles kun for at holde brugerne som 100% rettighedsløse, 100% totalovervågede, 100% totalkontrollerede bruger-slaver (de er ikke "brugere", men "brugte" (=misbrugte)), som ikke skal have andet valg end at underkaste sig 100% systemejerens nåde. Der er INGEN der varetager brugernes rettigheder og interesser.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere