Fra Space Invaders til autoskalering: Adobe vil styre sky-ressourcer med reinforcement learning

Illustration: Metelsky25 / Bigstock
Atari-spil og racerdroner har været med til at få Adobe til at undersøge mulighederne i reinforcement learning til autoskalering.

Hver dag modtager Adobes Cloud Services omkring tre milliarder requests fra selskabets interne kunder. Selskabet bruger AWS og Azure til at lade de interne kunder gemme filer og metadata og laver asynkron databehandling.

Og det koster, fortæller datalog ved Adobes Cloud Services Michael Friedrich på O'Reillys AI-konference, der i sidste uge fandt sted i London.

»Vi er virkelig afhængige af at kunne allokere ressourcer efter behovet. Vi skal have den rigtige mængde computer-ressourcer til køen og aldrig lade køen blive for lang. Det er en udfordring.«

De eksisterende algoritmer til automatisk skalering virker, forklarer Michael Friedrich. Men de kræver omfattende fintuning for hver enkelt af de 60 tjenester, Adobe anvender. Og når de ikke virker, udløser det et alarmopkald – dag og nat.

»Jeg vil ikke ringes op om natten om arbejde, så det er god motivation for at gøre det her rigtigt,« bemærker Michael Friedrich.

Situationen inspirerede Michael Friedrich og kollegaen Stefanie Grunwald, der er data engineer, til at lede efter mere intelligente måder at styre autoskalering på.

Dette er en forkortet version af en artikel bragt hos DataTech. I den oprindelige artikel kan du blandt andet læse mere om, hvordan Adobes Cloud Services fandt en løsning i at kombinere deep neural networks med reinforcement learning, ligesom du kan læse mere om, hvorledes racerdroner ligeledes har været med til at få Adobe til at undersøge mulighederne i reinforcement learning til autoskalering.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere