For den typiske danske it-afdeling, så er cloud eller skyen nok en lettelse, som også sikrer bedre tilgængelighed for brugerne end serverrummet i kosteskabet. Men ligesom en harddisk kunne stå af på filserveren, så sker der også af og til noget i skyen, som kan få konsekvenser for driften.
Lige nu er cloudtjenesten SoundCloud i problemer og har ifølge Techcrunch fyret 40 procent af medarbejderne, men har alligevel kun kapital til at holde forretningen kørende i 80 dage endnu.
Det er måske ok. Jeres virksomhed har sikkert ikke data eller systemer, som er afhængige af SoundCloud. Men SoundCloud er blot én blandt en enorm underskov af cloud-leverandører, som findes ét, to eller tre trin under de helt store som Amazon, Microsoft og Google.
Måske er det systemet til fakturaer eller til at holde styr på salgs-leads. Måske er det et system, som it-afdelingen har glemt alt om, selvom det er en vigtig brik i nogle få medarbejderes arbejdsgange.
Til lige netop den slags er cloud utrolig velegnet, fordi det giver mulighed for at få en funktionalitet med et minimum af investering og vedligeholdelse i forhold til en on-premise-løsning.
Lav regnestykket
Men det rejser problemet om, hvad der sker, hvis tjenesten pludselig forsvinder. Det er måske usandsynligt, at Google drejer nøglen om fra den ene dag til den anden, men det kunne sagtens ske for firmaerne bag de tusindvis af cloud-tjenester, som kører på Googles sky. Og selvom disse tjenester ligger på en infrastruktur, som stadig står der, efter kurator har gjort konkursboet op, så er det langt fra sikkert, at de kan køre videre.
Så som kunde skal man derfor lave et regnestykke, som ikke er meget anderledes, end hvis man selv står for driften.
I regnestykket skal indgå værdien af de data, man har liggende - og hvor svært det er at trække disse data ud på en måde, hvorpå de kan genanvendes af en ny tjeneste.
Der skal også indgå, hvor kritisk tjenesten er for forretningen. Kan man tåle at være uden faktureringssystem i to uger, inden man får fundet en ny udbyder og har alt sat op? Hvis tidsfaktoren måles i timer, så er it-afdelingen nok allerede opmærksom på tjenesten og har vurderet, hvad der skal gøres, hvis Amazon er nede i seks timer på den sidste bankdag i måneden.
Sandsynligheden for et totalt svigt bør også medregnes. Det er måske mange gange mere sandsynligt, at jeres egen virksomhed bliver lukket eller solgt, end at Microsoft går konkurs, så måske er det ikke Exchange på Azure, som skal have opmærksomheden for det fatale nedbrud, om end tjenesten godt kan risikere at gå ned i adskillige timer.
Plan B
Men selv hvis man kan trække sine data ud, så står man med endnu en udfordring: Hvad er plan B? Hvor kan man gå hen? Det er ikke sikkert, at de alternative udbydere, du fravalgte, da du fandt cloudtjenesten for to år siden, stadig eksisterer. Men det er også urimeligt at holde liv i et serverrum med tilhørende aircondition blot for det hypotetiske tilfælde, at det skulle blive nødvendigt at starte et par virtuelle servere op.
Backup og redundans er oftest noget, vi taler om i forbindelse med sikkerhed eller nedbrud i datacentret, men sjældent i forbindelse med et forretningsmæssigt nedbrud. En cloud-partner kan forsvinde på samme måde, som en switch kan bryde sammen.
Sikkerhed og drift handler om at beskytte det maskineri, som er selve forretningen for mange virksomheder i dag. Hvis du sælger et produkt, så er dine it-systemer mindst lige så vigtige som lastbilerne, der kører produktet ud til kunderne. Men det kan være meget mere kompliceret at erstatte en cloudtjeneste end en vognmand.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.