Sony Ericssons nye mobiltelefoner ramt af softwarefejl

Sony Ericssons skarpeste skud i julebøssen, Aino, lider af problemer med softwaren og den indbyggede touch-skærm. Mobilproducenten har haft lignende problemer med Satio-telefonen.

Sony Ericsson risikerer at få ridser i firmaets omdømme lige op til den kritiske julehandel og årsafslutning. To af selskabets nye smartphone-topmodeller, Aino og Satio, her nemlig problemer med softwaren.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Sony Ericsson i Storbritannien modtaget klager fra kunder, hvor softwaren og Aino-telefonens berøringsfølsomme touch-skærm ikke har fungeret sammen.

Tidligere på ugen valgte flere af Storbritanniens største mobilforhandlere at trække Satio-telefonerne tilbage på grund af lignende problemer.

Sony Ericsson fastholder, at problemerne kun rammer et fåtal af kunderne, men timingen op til julehandlen er uheldig, specielt når det går ud over selskabets to nye topmodeller.

»Aino og Satio er Sony Ericssons nøgleprodukter i fjerde kvartal. Disse problemer kunne ikke komme på et værre tidspunkt, netop som markedet nærmer sig den største omsætning. Sony Ericsson har kun dage og ikke uger til at få løst problemerne,« siger analytiker Geoff Blaber fra konsulentfirmaet CCS Insight til Reuters.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tomas Ussing

...Som deres tidligere modeller jeg har haft "fornøjelsen" af (C902, K810, K750) Derudover har jeg haft problemer med tastatur (joystick) samt kamera i ALLE modellerne (ja hvorfor H... fortsætter jeg i grunden med deres 'foner :-/)

  • 0
  • 0
Stephan Henningsen

Efter et par Ericsson-modeller, hvor softwaren i dem bar kraftigt præg at at være programmeret af fedtnisser, tog jeg beslutningen og købten Nokia 1200. Den er ikke så spændende, men har den herlige egenskab, at den er klippe stabil. Endvidere kan jeg gå og føle mig ekscentrisk ved at have en mobiltelefon, der udmærker sig ved at ser ud som, opføre sig som og lyde som ... en mobiltelefon! =)

  • 0
  • 0
Ken Poulsen

Kan brugeren selv update dem? eller skal de sendes ind?

Her er iPhone dog lækker :)
Sæt til computeren og update... and done.
Kan dog huske at SonyEricsson kom med et update program engang, men det døde vist?

  • 0
  • 0
Jesper Mørch

Dér har jeg så helt andre erfaringer med Nokia og Sony-Ericsson.
Jeg havde S-E's første generation 3G-telefon (hos 3) - en K608i, som dermed havde problemer med at skifte mellem 900, 1800 og 3s net.
Jeg forventer ikke et professionelt digitalkamera i en mobiltelefon med en billig plastik-linse, så jeg har egentlig intet at udsætte på dens kamera... middelmådigt som forventet.
Telefonen har lidt personlighed mht. en upålidelig afbryder (virker kun sommetider) og lettere ustabil software, som resulterer i at man sommetider skal resette telefonen (ved at fjerne batteriet) - et par gange årligt.
Bortset fra de småting, har telefonen fungeret upåklageligt i ca. 3 år, indtil glasset foran displayet ganske enkelt blev så løst at det truede med at falde ud, og blotte elektronikken bag fronten.
Jeg valgte så for godt et år siden at følge de mange anbefalinger jeg havde fået, og købte en Nokia 6500-slide.
De første 4 mdr. var den til reparation 3 gange pga. alvorlige fejl på hardware og software. Hvis telefonen havde kunnet køre stabilt længe nok til at jeg havde kunnet tage backup af den, var den sikkert røget ind 3 gange på 2½ md. i stedet...
Sagt på en anden måde, de første 4 mdr. jeg havde telefonen kunne jeg bruge den sammenlagt ca. 3-4 uger.
Efter 4 mdr. fik jeg en ny, som har vist sig at have en lang række af de samme "features", nemlig ustabil software, tilfældige blackouts, og f.eks. fastholdelse af manuelt netværksvalg, som siger et og gør noget andet.
(Der er jo ikke meget fidus i, som 3-kunde at være i f.eks. Sverige, hvor du på 3s net er stillet som i Danmark, manuelt vælge KUN at bruge 3s net, for så 2 minutter senere at se, at der står Telia i displayet.)
Der er forskel på at modtage opkald gratis, og betale adskillige kr/min for det samme opkald, blot fordi telefonens software ikke fungerer.

Telefonen har i de snart 1½ år jeg har haft den endnu ikke fungeret upåklageligt. Det eneste positive jeg dermed kan sige om den er, at kameraet er af en udmærket kvalitet (for en telefon) og at designet er ok...
Helt ærlig, jeg købte en telefon, ikke et designerkamera med tilfældig telefon-funktionalitet...

Da jeg efterhånden også kender rigtig mange som har lignende problemer med deres "avancerede" Nokia-telefoner, er sandsynligheden forsvindende lille for at min næste mobil også bliver fra Nokia.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere