Koncernservice i Københavns Kommune, som har ansvaret for økonomiservice, finans-, personale- og lønadministration, har sparet tusindvis af manuelle arbejdstimer ved at indføre softwarerobotter - også kaldet RPA - til at håndtere en del af de 500.000 årlige henvendelser. Det fortæller IT-Branchen i en nyhed.
»Det, at vi har brugt RPA-robotter, har betydet, at vi i det første halve år har fået automatiseret ca. 5.500 produktionstimer. Vi har på nuværende tidspunkt automatiseret 10 af vores processer og er i gang med langt flere. I den forbindelse tester vi også brug af stemmestyrede robotter, voicebots, som kan automatisere telefoniske henvendelser,« siger centerchefen for Koncernservice i Københavns Kommune, Søren Ahrensberg, til itb.dk
De mange henvendelser skyldes, at kommunen har ca. 45.000 ansatte og mange leverandører, der handler med kommunen.
Den nye teknologi har dog også givet nye udfordringer.
Det kan f.eks. være i situationer, hvor kommunens personale skal foretage skøn. Her skal man ifølge Søren også sikre, at teknologien understøtter disse. Ligeledes skal man sikre, at alle processer lever op til kravene om it-sikkerhed, og at databehandleraftaler med leverandørerne er på plads.
Søren Ahrensberg opfordrer dog også til mere samarbejde mellem kommune og it-leverandører, hvis voice-teknologierne skal vinde et større fodfæste.
»Nogle af de ting, vi skal have på plads, er sprogmodellen, it-sikkerheden, persondata og en masse retssikkerhed. På dette års Lederdøgn (IT-Branchens event for ledere, red.) ønsker jeg at sige, at vi alle skal arbejde sammen med at løfte denne her teknologi. Det danske sprog er jo ikke så stort, så vi er langt fra det niveau, man ser på reklamer for Google, Amazon og lign. Men vi er godt på vej. Så hvis der er flere, der efterspørger det, og flere, der arbejder på det, så kan vi komme rigtig langt,« siger han.