Softwarerobotter i Københavns Kommune automatiserer over 5.000 produktionstimer

Illustration: IndustryAndTravel/Bigstock
Københavns Kommunes Koncernservice får mange henvendelser om løn, personale og økonomi fra de ca. 45.000 ansatte og fra leverandører. En del af disse håndteres nu af robotter.

Koncernservice i Københavns Kommune, som har ansvaret for økonomiservice, finans-, personale- og lønadministration, har sparet tusindvis af manuelle arbejdstimer ved at indføre softwarerobotter - også kaldet RPA - til at håndtere en del af de 500.000 årlige henvendelser. Det fortæller IT-Branchen i en nyhed.

»Det, at vi har brugt RPA-robotter, har betydet, at vi i det første halve år har fået automatiseret ca. 5.500 produktionstimer. Vi har på nuværende tidspunkt automatiseret 10 af vores processer og er i gang med langt flere. I den forbindelse tester vi også brug af stemmestyrede robotter, voicebots, som kan automatisere telefoniske henvendelser,« siger centerchefen for Koncernservice i Københavns Kommune, Søren Ahrensberg, til itb.dk

De mange henvendelser skyldes, at kommunen har ca. 45.000 ansatte og mange leverandører, der handler med kommunen.

Den nye teknologi har dog også givet nye udfordringer.

Det kan f.eks. være i situationer, hvor kommunens personale skal foretage skøn. Her skal man ifølge Søren også sikre, at teknologien understøtter disse. Ligeledes skal man sikre, at alle processer lever op til kravene om it-sikkerhed, og at databehandleraftaler med leverandørerne er på plads.

Søren Ahrensberg opfordrer dog også til mere samarbejde mellem kommune og it-leverandører, hvis voice-teknologierne skal vinde et større fodfæste.

»Nogle af de ting, vi skal have på plads, er sprogmodellen, it-sikkerheden, persondata og en masse retssikkerhed. På dette års Lederdøgn (IT-Branchens event for ledere, red.) ønsker jeg at sige, at vi alle skal arbejde sammen med at løfte denne her teknologi. Det danske sprog er jo ikke så stort, så vi er langt fra det niveau, man ser på reklamer for Google, Amazon og lign. Men vi er godt på vej. Så hvis der er flere, der efterspørger det, og flere, der arbejder på det, så kan vi komme rigtig langt,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
Anne-Marie Krogsbøll

"»Nogle af de ting vi skal have på plads er sprogmodellen, it-sikkerheden, persondata og en masse retssikkerhed"

Hvorfor i alverden har man ikke sørget for at få disse vigtige, ja vel langt hen ad vejen direkte lovpligtige spørgsmål, på plads ,inden man har taget disse robotter i brug?

Igen spørger jeg mig selv, hvad i alverden man bilder sig ind i de besluttende lag på dette felt. Føler man sig slet ikke forpligtede til at overholde landets love? Er det stadig det vilde vesten på IT-området i det offentlige?

Er det muligt at få oplyst, hvor mange klager, man har fået over robotternes sagsbehandling?

Kan man få oplyst, hvilke sagsområder, de har været i brug på?

Kan man få oplyst, hvor disse robotter kommer fra - firmaer og den slags? Databehandlere? Hvor opbevares evt. data?

Hvem har besluttet dem? Hvad har de kostet? Er algoritmerne åbne, tilgængelige?

Endnu engang løber udviklingen langt foran omtanken...

Gert G. Larsen

Når nu det er så stor success, kan det måske anvendes blandt politikerne også. Jeg er sikker på Siri og Alexa tager lige så begavede beslutninger som en københavns borgmester.

EDIT: Det ku være sjovt at lave... hvem etablerer først et "for-sjov-parti", der lover at erstatte alle beslutninger og svar med AI ?? :-D

Hans Nielsen

Der vel stadig bare en form for expert system, som vi har haft i ualmindelig mange år.
At retsgrundlaget ikke er på plads, er vel ikke værre end de mange tilfælde af bevidst ulovlig administration overfor de svageste, sådan at det spare penge.
Samt når svaret på at ulovlighed påtales er at gøre det svære eller nærmest umulig at klage.

Henning Kjær

De har automatiseret 5.500 produktionstimer. Betyder det de hvert år har bortrationaliseret 5.500 arbejdstimer årligt/månedligt i Koncernservice?

Er en produktionstime her, det det samme som en mandetime, så 5.500 produktionstimer/år svarer til 3-4 medarbejdere.

Anne-Marie Krogsbøll

Peter Hansen:
Tak for svar.

1 0Og man kan ikke garantere at IT-sikkerheden er i orden før, end at man har testet og evalueret teknologien. Det er sådan alt udvikling fungerer.


Men han citeres for "sprogmodellen, it-sikkerheden, persondata og en masse retssikkerhed" Det meste af dette bør man have på plads, inden man lukker det ud i praksis. Måske formulerer han sig dårligt, men det lyder altså mest som om, man har tænkt "So ein ding muss wir auch haben", og det har man så købt/anskaffet - og så for resten, er der jo også lige nogle formaliteter, vi skal huske at få styr på efterfølgende, når vi nu ikke kan slippe.

Hvad har man så rent faktisk gjort for at få styr på disse ting - som jo altså er lovpligtige, går jeg ud fra? Lige nu kører man åbenbart ulovligt, gør man ikke?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder