Softwareproblemer skadede mere end 100 patienter på amerikansk hospital
Næsten 150 patienter har fra oktober 2020 til juli 2021 lidt overlast på grund af fejl i et EPJ-system på et hospital i Washington.
Det skriver The Register.
Oracle Cerner-systemet gik i luften i 2020, og i en høring i det amerikanske senat beskriver flere vidner, at udrulningen var ramt af alvorlige fejl.
Blandt de værste var en såkaldt kø-problematik. Den bestod meget kort fortalt i, at hvis en læge eksempelvis bestiller en undersøgelse til en patient men ikke udfylder formularen korrekt, så ryger ordren i en såkaldt “unknown queue” i stedet for at give en fejlmelding.
Ingen på hospitalet kendte til den såkaldte unknown queue, som man først senere faldt over ved en tilfældighed, og lægerne kunne derfor ikke vide, at de undersøgelser og test, som de bestilte til patienterne, ikke blev gennemført.
Softwaren er bygget specifikt til hospitaler for veteraner, og i senat-høringen fortæller en chef for det amerikanske department of veterans affairs, der ikke er tale om en fejl i softwaren, men om en funktion man ikke har haft styr på.
»Unknown queue er ikke en fejl, der skal fikses. Det er en funktion, det er sådan, systemet er designet, og så kan man diskutere, om det er godt eller dårligt design. Men udrulningen var plaget af dårlig kommunikation - der var ingen træning i at bruge den funktion, og der var ikke nogen proces på plads,« sagde Terry Adirim, program executive director, Electronic Health Record Modernization Integration Office, Department of Veterans Affairs til de amerikanske senatorer.
I dag er man nødt til at overvåge den såkaldte uknown queue manuelt, men ifølge Oracle arbejder man hårdt på at afhjælpe problematikken ved at blandt andet at styrke automatiseringen og bygge flere adviseringer ind i systemet.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.