Softwareproblemer på iPads sender S-togstrafikken til tælling - igen

Illustration:
Endnu en gang driller softwaren på iPads DSB i en sådan grad, at det går ud over S-togstrafikken. Denne gang skulle forklaringen være en manglende opdatering.

Her til morgen giver DSB en manglende softwareopdatering af lokomotivførernes iPads skylden for forsinkelserne af S-togstrafikken. Det fremgår af meldinger via højttalere og en sms, som DSB udsendte tidligere i morges.

»S-info 06:52. Linje A og E kører igen mellem Åmarken og Vallensbæk. Frem til ca. kl. 8 kan der være forsinkelser på linje A og E i begge retninger. Der kan her til morgen desuden være aflysninger på mange linjer, på grund af problemer med en sikkerhedsopdatering af lokomotivførernes ipads, giver i dag aflysninger for s-togene. Vi arbejder på at få S-togene til at køre efter planen igen, og løse problemerne med de manglende opdateringer. Mvh. S-tog Du kan afmelde sms på dsbplus.dk,« står der i beskeden.

Det ikke er første gang, DSB har angivet manglende opdatering af software på iPads som direkte årsag til forsinkelser af S-togstrafikken. I slutningen af november sidste år holdt flere S-tog stille, og en reduceret køreplan var trådt i kraft.

Læs også: Forældet Apple-certifikat skyld i aflyste DSB-tog

Dengang forklarede DSB's it-chef, Martin Börjesson, til Version2, at certifikatet til den iPad-app, der indeholder lokomotivførernes sikkerhedsinformation, ikke var blevet opdateret.

Ifølge it-chefen skyldtes det, at det var første gang, at it-afdelingen arbejder med Apple-apps, og derfor overså man, at certifikatet var blevet forældet.

For nylig frigav Apple version 8.1.3 af virksomhedens styresytem iOS. Hvorvidt det er den manglende opdatering, DSB henviser til, er i skrivende stund uvist, men det forsøger vi at opklare.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (25)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Malthe Høj-Sunesen

Ja, det virkede. Men det var tale om to-tre ringbind, hvor lokoføreren skulle finde og udskifte arkene manuelt, de vejer godt til, og fylder.

Jeg forstår godt hvorfor lokoførere skal have informationerne til rådighed. Men jeg forstår ikke hvorfor de ikke et en del af togets kørecomputer, til denne type scenarier.

Malthe Høj-Sunesen

Ja, det virkede. Men det var tale om to-tre ringbind, hvor lokoføreren skulle finde og udskifte arkene manuelt, de vejer godt til, og fylder.

Jeg forstår godt hvorfor lokoførere skal have informationerne til rådighed. Men jeg forstår ikke hvorfor de ikke et en del af togets kørecomputer, til denne type scenarier.

Malthe Høj-Sunesen

Ja, det virkede. Men det var tale om to-tre ringbind, hvor lokoføreren skulle finde og udskifte arkene manuelt, de vejer godt til, og fylder.

Jeg forstår godt hvorfor lokoførere skal have informationerne til rådighed. Men jeg forstår ikke hvorfor de ikke et en del af togets kørecomputer, til denne type scenarier.

Søren Hald

Udviklerne har jo adgang til Apples opdateringer længe inden de går i drift, derfor har de alle muligheder for at have opdateret deres App's så det virker når der kommer en opdatering. Desuden burde de kunne aktivere sikkerhedsopdateringer fra et centralt system hvis altså de har sat deres iPad flåde korrekt op til Enterprise brug.

torben ibsen

Det er som om, at store, offentlige (eller deromkring) IT afdelinger altid vil nyudvikle software, hvergang en opgave skal løses. Hvorfor kan man ikke få sig selv til at købe noget, der allerede virker? - Andre lande og virksomheder har samme slags opgaver, der skal løses, og de har allerede kørende software. Tag f. eks. en snak med flyselskaberne om, hvordan piloter arbejder med iPad.

Dette her med at produkter fra Apple ikke er helt magen til en Windows PC synes også at være en evig kilde til undren i det offentlige. Der er mange offentlige sider, som ser lidt mærkelige ud eller ikke rigtig virker hjemme på min iMac. - Men det der med certifikater har vist eksisteret næsten lige siden Al Gore opfandt internettet. Så DSB's forklaring skulle hellere have været: "IT medarbejdere klumrer med certifikat administration". At nævne iPad er da bare et forsøg på en (dårlig) undskyldning og bortforklaring.

Henrik Hansen

Den ligger vist ikke på deres iPads.. Tjek forrige artikel

Så kan vi blot konstaterer at DSB absolut intet har lært af den seneste fejl-opdatering af Ipad'en, på trods af alle forsikringer om det modsatte af de ansvarlige ledere.

Hvad er DSBs forklaring på, at man ikke har BaneDk's App liggende fast på Ipaden som en fall-back løsning - det kan version2 jo passende spørge DSB om.

Steen Thomassen

Banedanmark har udviklet en App kaldet 'Sikkerhedsdokumenter' hvor alle sikkerhedsdokumenter findes - hvorfor kan DSB ikke benytte den, når deres egen løsning svigter (så ofte....)


DSB har også egne dokumenter, som Banedanmark ikke har. Banedanmark har det meste med, så en del operatører kan nøjes med det. Og det er noget specifikke for visse typer af materiel, som ikke alle har.

Henrik Hansen

DSB har også egne dokumenter, som Banedanmark ikke har. Banedanmark har det meste med, så en del operatører kan nøjes med det. Og det er noget specifikke for visse typer af materiel, som ikke alle har.

Ved sidste nedbrud var løsningen at bruge app'en fra Banedanmark, så enten har DSB egne dokumenter ikke været krævet for fremførsel af togene, eller også har man løst de manglende DSB dokumenter på anden vis.

http://www.version2.dk/artikel/foraeldet-apple-certifikat-skyld-i-aflyst...

Hvorfor DSB, om ikke andet så nu, burde overveje at installerer app fra Banedanmark som en fast del af softwaren på Ipad'en, for en manglende opdatering af et certifikat bør ikke kunne nedlægge driften på jernbanen...

Jakob Damkjær

... der har problemer

Så er det ikke noget med Apple og ikke noget med iOS at gøre da alle de andre transportselvskaber der benytter iPads (se alle fly selskaberne der ikke kan komme fra Gate hvis deres iPads Apps stræker og ingen historier på den front siden 8.1.3) så var det her gået i fisk selv om de havde brugt noget andet end iPad...

Så den rigtige historie er "DSBs App udviklere sutter r*v igen"...

Få nogen nye eller få en strategi og tilhørende budget som addressere de mangler DSBs App åbentlyst har.

Næste gang så er det ikke App udviklerene der skal ha deres hoveder serveret på et sølvfad, så er det dem der har budgeteret med for få resourcer til App udvikling der skal irettesættes...

Nogen der har en inside vinkel på hvem der udvikler DSBs App og med hvilket budget ?

Torben Frandsen

Man undres jo lidt over, at S-tog ikke har en fallback-procedure, især når det ikke engang er første gang at de har bøvl med deres iPads.

Risikoanalysen er jo lysende klar:

På en skala fra 1 til 5, hvor sandsynligt er det så at man på et tidspunkt vil løbe ind i et problem med appen eller sine iPads?

Svaret er 5!

På en skala fra 1 til 5, hvor stor vil effekten så være for driften af s-tog, hvis der opstår problemer med appen eller iPads´ene?

Svaret er 4! Der er ingen der dør, men alt står stille, folk kan ikke komme på arbejde, og det hele har kæmpe omkostninger for samfundet.

Nu er det ikke kun sket een gang, og jeg er virkelig bekymret for sikkerheden på s-banen når sådan noget kan få lov at sejle.

Bent Jensen

sært ikke kan slette sit indlæg mens man stadig kan redigere


Ikke sær, sådan fungere V2 helt opdateret og nye moderne platform :-)

Mærkelige Tidsstempel og dobbelt posteringer forkommer også ofte.
Men det er til at leve med. Andre ting er noget være bras, som deres søgefunktion.
Men forvent ikke mere, det er mange som har komenteret dette over mange år.
Da de jo ikke har så mange ressourcer.
Det som der nogen gange bruges lidt tid på, er at slette indlæg uden at forklare eller angive hvorfor, samt også uden at angive at der har været et indlæg som er slette, sammen med en kort begrundelse. Dette giver så nogen gange en helt tråd, som pludselig kan virke total meningsløs.

Men ellers virker debatten og debatørene udmærket ;-)

Log ind eller Opret konto for at kommentere