Softwareopdatering resulterede i spøgelsesbilist på Storebæltsbroen

2. december 2022 kl. 09:406
Storebæltsbroen
Illustration: Pressefoto/Sund & Bælt.
En bilist blev ledt over i den modkørende vejbane på Storebæltsbroen efter en softwareopdatering resulterede i en fejl i anlægget, der blandt andet styrer overledningen af trafik mellem de forskellige spor.
Artiklen er ældre end 30 dage

En softwareopdatering hos Sund & Bælt resulterede i går torsdag i, at der opstod en fejl i det såkaldte SRO-anlæg (Styring, Regulering og Overvågning) på Storebæltsbroen – der blandt andet styrer overledningen af trafik mellem de nordlige og sydlige spor. Det betød, at en bilist blev ledt over i den modkørende vejbane og endte som spøgelsesbilist.

Det skriver TV2 Øst, der efterfølgende har talt med manden, som er uskadt.

Læs også: CFCS-chef: Cyberangreb på Europa-Parlamentet var politisk motiveret

Overledningen sker ved hjælp af et mobilt autoværn, der kan sende trafikken over i den modsatte vejbane, når der for eksempel er vejarbejde eller en ulykke (se billedet øverst, red.).

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi har ikke observeret det ved tidligere softwareopdateringer, og vi har brugt det her system de sidste par år. Vi har fundet en fejl, og den har vi rettet, så fejlen kommer ikke til at ske igen,« siger direktør for drift og vedligehold i Sund & Bælt Bjarne Jørgensen, der samtidig undskylder for hændelsen.

Læs også: USA forbyder nye Huawei-produkter af frygt for den nationale sikkerhed

Sund & Bælt vil nu rekvirere en ekstern trafiksikkerhedsrevisor, der skal gennemgå forløbet for at se, om Sund & Bælt kunne have gjort noget anderledes, eller der skal gøres noget anderledes i fremtiden.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
2. december 2022 kl. 12:40

Tænk at nogen tør love at "fejlen kommer ikke til at ske igen". Det er ikke et spørgsmål om det sker, men hvornår det sker igen.

3
2. december 2022 kl. 11:39

Heldigvis skete der ikke noget, men hvad nu hvis? Burde sådan en sag ikke behandles lige så alvorligt, som hvis det værste var sket? Og hvad med den stakkels bilist, som sikkert var skræmt fra vid og sans, under episoden, og derfor har brug for livs lang traume behandling? Tænker at en undskyldning på et par hundrede tusinde ville klæde firmaet Sund og Bælt.

2
2. december 2022 kl. 11:27

IT havarikommission nu.

6
4. december 2022 kl. 17:37

Ventede på denne kommentar...

1
2. december 2022 kl. 10:33

Selvfølgelig har den uheldige bilist ikke noget ansvar. Men jeg er bekymret over hele situationen.

Er det nok bare at sige "undskyld" hvis man tilfældigvis er spøgelsesbilist?

Jeg mener, hvis det skulle ske for en anden person et andet sted - og såfremt der ingen uheld sker - er det så nok at sige "undskyld", eller "ups"?

Bare fordi det er et "IT-system", så bør der vel være en straf - enten som bøde eller anden sanktion? Nogen må være ansvarlige.

4
2. december 2022 kl. 12:31

Jeg er sikker på at Sund og Bælt er økonomisk ansvarlige, og det kan være alvorligt nok!

Strafferetsligt er det et helt andet spørgsmål. Fejl sker, og jeg tror ikke ret mange har lyst til at arbejde på et projekt, hvor de uanset hvor meget umage de gør sig, risikerer at komme i fængsel.

Så spørgsmålet er, om der er lavet forsømmelser.