Det er omkring halvandet år siden den første henvendelse tikkede ind med det korte, men alt andet end simple spørgsmål: Hvordan forholder I jer til GDPR?
Intempus er en fem år gammel virksomhed, der laver software til timeregistrering. Den mindste kunde er en enmandsvirksomhed. Den største har 300 medarbejdere.
Og i takt med at deadline for Databeskyttelsesforordningen nærmer sig, er interessen for, hvad der sker med kundernes data steget markant.
»Der er nogle af de større virksomheder, der kommer og beder om databehandleraftale. De har tydeligvis lige være på kursus, og nu beder de alle leverandører om en databehandleraftale,« siger Christophe Zafiryadis, CEO i den 20 mand høje virksomhed.
»De små virksomheder har vi ikke hørt fra. Selvom reglerne jo gælder dem alle sammen,« fortsætter han.
Og således også for Intempus, der ser GDPR-opgaven som delt i to: som databehandler for kunder, og som dataejer, når det kommer til egne data på fx medarbejdere, hvor selskabet selv skal ud og indhente databehandleraftaler.
»Som alle moderne it-virksomheder bruger vi jo sindsygt mange værktøjer, der kan gøre os klogere. For eksempel bruger vi Leadfeeder til at finde ud af, hvem der besøger vores hjemmesider. Og det bliver igen personhenførbare data, som vi opbevarer, og som vi skal forholde os til,« siger Christophe Zafiryadis og tilføjer:
»Hele den mølle skal vi kortlægge. Vi er kommet langt, men vi har meget arbejde foran os.«
Savner forståelse for virkeligheden
Frem mod forordningens deadline den 25. maj vil Intempus opdatere systemets betingelser, som alle kunder på ny skal godkende. Betingelserne skal også liste, hvordan selskabet behandler data. Der skal selskabets advokat på banen for at blåstemple, at det arbejde, Intempus har udført, er godt nok.
Det er nemlig ikke lige ud af landevejen at føre reglerne ud af lovbøgerne og ind i den tekniske virkelighed, forklarer Christophe Zafiryadis.
»Jeg tror ikke, man har tænkt meget over, hvad de her regler betyder i praksis.«
Et eksempel på det er, at hvis en kunde siger til Intempus, at de gerne vil have slettet en medarbejder fra systemet. Den manøvre er i sig selv problemfri. Men Intempus’ system sender data over til kundens regnskabssystem, hvor der er statistik på fx hvad de enkelte projekter har tjent ind. Og den historik skal ikke forsvinde, så der kan medarbejderen ikke slettes.
»Og det betyder at den medarbejder kommer tilbage i vores system, når de synkroniserer data,« forklarer Christophe Zafiryadis.
I stedet for at slette medarbejderen, og ødelægge kundens statistik, kan Intempus gøre medarbejderen anonym, og fjerne navn og medarbejdernummer. Men i mange gamle systemer, som Intempus’ system integrerer med, er medarbejdernummeret brugt som primær nøgle i databasen.
»På den måde er vi nødt til at beholde medarbejdernummeret, selvom det egentlig er personhenførbart,« siger Christophe Zafiryadis og fortsætter:
»Så her savner jeg altså lidt forståelse for virkeligheden. Jeg er rimelig sikker på, der sidder mange virksomheder som os, som skal finde på workarounds for at kunne opfylde kravene«
Konsulent eller ej
Trods udfordringerne, understreger Christophe Zafiryadis, at forordningen og dens krav giver mening. Det er fornuftigt, at loven giver bedre muligheder for at holde Google og Facebook i ørene. Men der er stor forskel på konsekvenserne af loven, hvis du er en lille softwarevirksomhed, eller hvis du er en multinational gigant med en hær af jurister.
»Vi kunne vælge at bruge en masse penge på at hyre et konsulent-bureau til at lave en analyse af vores virksomhed. Så er vi sikret, men det koster måske 100.000,« forklarer Christophe Zafiryadis og fortsætter:
»De penge vil vi hellere bruge på at lave nye features til vores kunder, som er det vi lever af. Så i stedet har vi valgt at kaste os ud i det selv.«
Til formålet har Intempus udpeget en intern DPO, der har ansvar for at kortlægge processer, og sætte sig ind i alle de regler, GDPR rummer. Og finde svar på spørgsmål som hvordan man sletter en medarbejder, hvordan lønsedler opbevares og hvem der har adgang til dem.
»Det er det vi er i gang med nu, og det bliver godt, når vi er igennem. Men det er dyrt i tid.«
Mener I generelt, at man kan klare det her uden assistance fra konsulenter?
»Det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed. En normal lille håndværksvirksomhed er jo underlagt de samme regler, hvor de skal have styr på alle de her medarbejderdata. Og det er der nok mange små virksomheder, der ikke har kompetencer til at overskue de her krav.«
Tryghed for kunden
Gevinsten ved arbejdet er mest af alt, at kunne give kunderne tryghed, siger Christophe Zafiryadis
»Vi kan sige til vores kunder, at vi har styr på de her regler og vi overholder dem. Og jeg kan også se, at mange af vores partnere reklamere med, at de er klar til GDPR.«
Er der ting, I havde designet anderledes, hvis I havde kendt til reglerne fra starten?
»Helt sikkert. For fremtiden vil vi tænke på en anden måde, når vi bygger en integration til et system, fordi vi skal have det her i mente. Så er der nogle helt andre måder man kunne tænke det på,« siger Christophe Zafiryadis og tilføjer:
»Men vi kan jo heller ikke bygge systemet helt om. Så har vi jo tabt års arbejde.««