Softwarefejl ændrede prisen for varer hos Amazon til 9 øre pr. stk.

En fejl i den automatiske prissætningssoftware fik alvorlige konsekvenser for Amazons sælgere, der mistede tusindvis af kroner på dyre produkter, der blev solgt for mindre end en slik i løbet af weekenden.

Mange Amazon-shoppere fik sig en glædelig overraskelse fredag aften, hvor priserne på adskillige varer raslede ned til 1 penny eller ca. 9 øre pr. stk. i en times tid.

Der var dog ikke tale om en ekstraordinær gentagelse af Black Friday-tilbuddene, men en fejl i softwaren fra RepricerExpress, som automatisk justerer priserne til at være de billigste på markedet. Fejlen resulterede i, at alle de Amazon-sælgere, der benyttede sig af softwaren fik samtlige varer sat ned til 9 øre. Det skriver engelske The Guardian.

Det blev hurtigt udnyttet af køberne, som i flere tilfælde købte 50 eller flere eksemplarer af de billige varer. Nogle sælgere står til at have mistet flere hundredtusinder af kroner på fadæsen.

En sælger fortæller til The Guardian, at en enkelt bruger købte 59 mobiltelefoner til 9 øre stykket gennem hans Amazon-shop. En anden sælger oplyser, at han har mistet knap en mio. kr. på fejlen, mens andre er bange for, at de vil gå konkurs.

Da Amazon opdagede fejlen, begyndte den at annullere de ordrer, som endnu ikke var sendt af sted, hvilket fik sælgerne til at brokke sig yderligere, da det kom til at påvirke deres ratings på handelsplatformen.

Amazon har meddelt, at det ikke vil koste sælgerne noget for de ordrer, som det lykkedes at annullere i tide. Annulleringen vil heller ikke påvirke deres rating, lyder det. Det fremgår dog ikke, om sælgerne vil blive kompenseret for de varer, som allerede er blevet sendt af sted til køberne for en penny stykket.

»Dette demonstrerer faren ved at sætte sin lid til automatiseret software, der afgør prisen. Når det sker i en af de mest travle perioder i løbet af året, kan det påvirke profitten katastrofalt hos de ramte sælgere. Det underminerer kraftigt tilliden til dette prissystem,« siger den adm. direktør for analysefirmaet Conlumino, Neil Saunders, til The Guardian.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Torben Mogensen Blogger

Hvis jeg som sælger havde tabt et større beløb på grund af denne fejl, så ville jeg nok kontakte andre i samme situation og i fællesskab sagsøge Amazon for tabet. Selv om Amazon sikkert i deres licensbetingelser har fraskrevet sig ansvar overfor softwarefejl, så er jeg ikke sikker på, at det vil holde i en retssal. Det er ikke en forventelig fejl, så derfor kan sælgerne ikke siges at være advaret godt nok mod risikoen.

Det ved Amazon sikkert også, så de vil nok efter lidt brummen krybe til korset og betale erstatning til sælgerne -- måske ikke 100% af tabet, men nok til at undgå sagsanlæg. Måske 75% af sælgernes tab.

  • 4
  • 0
#2 Silas Hansen

Jeg tænkte først det samme, men så kiggede jeg på RepricerExpress, og ud fra hvad jeg kan se, så er de ikke ejet af Amazon. Derfor tror jeg det bliver svært at overbevise Amazon om at det er andre end RepricerExpress der skal sagsøges.

  • 6
  • 0
#3 Mogens Hansen

Det er ikke en forventelig fejl, så derfor kan sælgerne ikke siges at være advaret godt nok mod risikoen.

Der er tale om en aftale mellem to virksomheder, ikke en forbruger-aftale. Virksomheder forventes at have en større indsigt i risici. Og da der er tale om USA, kan sælgerne heller ikke gardere sig mod kunder som har handlet i ond tro - et musehul man nogen gange kan bruge her til lands, hvis det burde være indlysende for køber at der er noget galt med prisen. Så jeg mistænker at erstatningen kommer helt an på Amazons vurdering af, hvor meget de kan slippe afsted med ift. potentiel dårlig omtale.

  • 1
  • 0
#5 Christoffer El

"Det fremgår dog ikke, om sælgerne vil blive kompenseret for de varer, som allerede er blevet sendt afsted til køberne for en penny stykket."

Kan det være rigtigt, at sælgeren måske ikke får sine penge? Det er vel ikke sælgerens fejl? Tænker 59 mobiltelefoner til 9 øre stykket.

  • 0
  • 0
#6 Brian Hansen

Kan det være rigtigt, at sælgeren måske ikke får sine penge? Det er vel ikke sælgerens fejl? Tænker 59 mobiltelefoner til 9 øre stykket.

Det er heller ikke Amazon's fejl at et 3. Parts app sælger varer til forkerte priser. Ellers en fin strategi, en masse butikker køber dit software, du laver en "fejl" der sætter varerne til salg billigt, du køber herefter alle varerne :D

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere