Sømløs SOA-integration gør Tryg 85 procent papirløs

It-udfordringen: Trygs nye it-løsning digitaliserer op mod 300.000 dokumenter om måneden. Det papirløse system er udviklet på en SOA-platform, der giver brugeren oplevelsen af sømløs integration mellem ellers adskilte systemer.

Tryg har udviklet og udrullet en ny it-løsning, som gør arbejdsgangene med forsikringssagerne 85 procent papirløse.

Alle papirer scannes ind via en ekstern leverandør og systemet kan derefter aflæse vigtige informationer i dokumenterne, for eksempel sagsnumre, identifikation på forsikringstageren og så videre.

Det ’intelligente’, papirløse system er helt nyt i forsikringsverdenen. Projektet er blandt andet implementeret med hjælp fra konsulenthuset 7N, har til projektchefens glæde holdt sig inden for både den økonomiske og tidsmæssige ramme:

»Målet var at få papirerne væk fra kontoret. Tidligere måtte man åbne e-mails og printe dem for at lægge dem i en mappe, så alle dokumenter i en sag var samlet. Nu gør vi det omvendt: Nu bliver al post og andre sagsakter scannet centralt hos en ekstern leverandør på en måde, så dokumentet automatisk placeres centralt i systemet. Så den fysiske post kommer slet ikke ind i Tryg mere,« siger Frank Høyer Rasmussen, tidligere projektansat i 7N og nu projektchef i Tryg.

Tryg har flere end 2000 brugere på systemerne og modtager 250.000-300.000 dokumenter om måneden, hvor hvert dokument kan fylde mange sider. Derfor er systemet en stor fordel.

»Udfordringen var at skabe integrationer mellem de eksisterende systemer. Det var vi lidt ydmyge over for i starten. Derfor lavede vi et pilotprojekt. Det brugte vi et lille år på, hvor vi testede systemet med 50 medarbejdere i 3 afdelinger. Og det blev baggrunden for at køre det store projekt, som tog to år fra start til slut.«

Systemet er tjent ind på 2 år

Systemet er da også allerede en stor succes, men Frank Høyer Rasmussen vil ikke ud med, hvor mange penge, Tryg egentlig sparer på projektet:

»Det kan jeg ikke sige, men det er et stort beløb. Jeg kan dog sige, at investeringen er tjent ind på under to år. Det vil sige alle mandetimerne, materialer og infrastrukturen,« siger han og fortsætter:

»De fleste besparelser kommer gennem effektivisering, men også gennem sparet papir og porto. Kundeservicen forbedres, fordi brevene kommer hurtigere frem til medarbejderen i Tryg end før, hvor der kunne gå et par dage før posten blev leveret.«

Hvilke teknologier krævede projektet?

»Vi har arbejdet med rigtig meget teknologi. Vi har integreret nogle mainframe-løsninger samt Siebel på den ene side, og på den anden side har vi integreret mod Lotus Notes. Det hele er så bundet sammen via SOA integrationsplatformen og integreret med det elektroniske arkiv (Content Manager).«

»Vi har lavet det, der kan kaldes en sømløs integration, det vil sige, at brugeren oplever det som ét system. Tidligere oplevede brugeren, at der var forskellige systemer, og man skulle copy-paste materiale imellem systemerne.«

»Integrationerne er helt nye og dem har vi selv udviklet i samarbejde med 7N og andre eksterne konsulenter. Da vi startede pilotprojektet, var der nogle af de erfarne it-folk i Tryg, som mente, at det ikke kunne lade sig gøre. Pilotprojektet skulle derfor teste, om vi kunne lave noget, der kørte stabilt og sikkert nok. For det er jo virkelig forretningskritiske systemer.«

Svært at få korte svartider

Hvilke problemer eller udfordringer har I oplevet?

»At få en fornuftig svartid. Det har været en udfordring. Vi er afhængige af mange systemer, og hvis blot et af systemerne er overbelastede, så går det ud over de andre systemer.«

»Det har også været en udfordring at have gang i så mange tekniske discipliner på én gang. Det betyder, at vi har haft over 50 personer inde over, der hver især har været nøglepersoner på deres område. Derfor har det været vigtigt at finde og fastholde gode folk. Det, der stod øverst på min risikoliste, var, at vi ikke mistede nøglepersoner undervejs. Men folk er blevet hængende hele vejen igennem, og derved har vi kunnet overholde tidsrammen og økonomien.«

Hvilke gode råd vil du give videre?

»Det har været vigtigt for projektet, at der har været stor fokus på det i topledelsen. Dernæst er der arbejdet målrettet på at gøre det intuitivt og let at anvende for brugerne. Derudover var det nok smart, at vi rullede den nye løsning ud samtidig med, at medarbejderne fysisk flyttede rundt i Tryg og de gamle arkiver blev nedlagt. Så der var således både fysiske forandringer og nye systemer samtidig og det skabte momentum i implementeringen.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere