Der kan være stor forskel i priserne, når den samme rejse søges frem på dsb.dk.
En søgning på dsb.dk viser, at en togrejse fra Høje-Taastrup til Hjørring for tre personer (inkl. barn under 12, som her rejser gratis) koster 890 kroner. Rejsen involverer et togskifte i Aalborg.
En anden søgning på dsb.dk viser, at samme rejse - også med skifte i Aalborg - på samme tidspunkt kan fås for 416 kroner. Der er mere end en faktor to i forskel på de to priser.
Men hvordan?
Jo, ved den ene rejse indtastes start og slut destination på dsb.dk, som så finder en rejse til 890 kroner. Ved den noget billigere rejse søges først på en del af strækningen, Høje-Taastrup - Aalborg. Her returnerer systemet en billet til 256 på et givent tidspunkt.
Herefter søges der på resten af rejsen fra Aalborg til Hjørring. En billet til 160 kroner vises for en tur med regionaltoget. Prisen her ser ud til være den samme uanset tidspunkt.
Sammenlagt giver den manuelt opdelte søgning en pris på 416 kroner med afsæt i prisen på 256 kroner for en billet til to voksne mellem Høje-Taastrup og Aalborg.
Den umiddelbare forklaring på prisforskellen mellem de to søgninger på den samme rejse er, at DSB's billige orange-billetter bliver medtaget i den manuelle søgning, mens kunden ved en søgning på den samlede rejse i stedet bliver præsenteret for en standardbillet fra DSB, som altså ender på 890 kroner.
Version2 er blevet opmærksom på den markante prisforskel via et tip fra en person, der netop har planlagt togtur fra København til Hjørring.
Hjørring ligger i Nordjylland, og det er væsentligt i denne sammenhæng.
Nordjyllands Trafikselskab
Når søgemaskinen på dsb.dk præsenterer folk for en rejse, der er over dobbelt så dyr, som hvis brugeren selv deler søgningen op, så er det nemlig i udgangspunktet kun et fænomen, der optræder, når togturen går til Nordjylland.
Det fremgår af forklaringen fra underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen, der har undersøgt sagen på baggrund af Version2's henvendelse. Han fortæller, at Nordjyllands Trafikselskab for et par år siden overtog trafikken i Nordjylland.
»Der vedtog man ikke at have en kommerciel samarbejdsaftale på orange-billetter. Og da man så skulle lave systemet for Nordjylland, så satte man det sådan op, at orange-billetter til nordjyske destinationer - for eksempel Hjørring - de bliver kun vist, hvis det er DSB, der gennemfører afgangen,« forklarer Aske Wieth-Knudsen og fortsætter:
»Men de bliver ikke vist, hvis man skal skifte til et tog, som er drevet af de nordjyske jernbaner. Og det betyder helt konkret, at hvis der på en dag er 10 daglige afgange, og de to bliver kørt med DSB, så viser den (søgemaskinen på DSB.dk, red.) orange-billetter på de afgange, DSB er ansvarlige for. Men den viser det ikke på de otte, hvor det er et skift til de nordjyske baner.«
Det betyder, at der ved en søgning på turen mellem Høje-Taastrup og Hjørring faktisk dukker enkelte afgange op, der er noget billigere end de 890 kroner. Men den dyre pris optræder altså ved hovedparten af afgangene, også selvom det er muligt manuelt at fremsøge de langt billigere orange-billetter til nøjagtig de samme afgange.
Når kunden ikke bliver præsenteret for de billige billetter, selvom de altså måtte være tilgængelige ved flere afgange, så hænger det ifølge Aske Wieth-Knudsen sammen med et rationale om, at kunden ville have en forventning om, at en billet ville gælde for hele strækningen.
Altså også den del, som Nordjyllands Trafikselskab står for. Og det gør orange-billetter ikke, men det gør en standardbillet fra DSB.
Bus og Arriva
Det samme kan gøre sig gældende, hvis kunden skal videre med en bus efter togrejse. Et eksempel kunne være fra København H til Givskud.
Standardbilletten fra DSB kan bruges i bussen, det kan orange-billetten ikke.
Men i eksemplet med turen til Givskud bliver kunden ved søgninger på dsb.dk faktisk præsenteret for orange-billeter, altså forudsat der er nogen tilgængelige på det valgte afrejsetidspunkt. Og vælger kunden orange-billetten, gør systemet opmærksom på, at den ikke kan bruges til den del af rejsen, der foregår med bus.
I forbindelse med turen til Hjørring blev orange-billeter jo slet ikke nævnt som en mulighed, selvom billetterne altså er tilgængelige for den dyre del af rejsen mellem Høje-Taastrup og Aalborg.
Udover busser så kan det også ske, at der i forbindelse med en rejse skal skiftes fra et DSB-tog til et Arriva-tog. Men det er som sådan ikke noget problem i forhold til orange-billetter, da DSB har det, Aske Wieth-Knudsen kalder en kommerciel samarbejdsaftale med Arriva.
Af søgninger Version2 har lavet på dsb.dk ser orange-billetten da også ud til at kunne bruges videre på Arrivas strækninger.
Tænkeboks
Så ved rejser til Nordjylland, så er det altså med at se sig for på dsb.dk, da der kan være billige billetter og mange penge at spare, selvom det ikke umiddelbart fremgår af søgningen.
Umiddelbart virker det til, at Aske Wieth-Knudsen godt kan se, det ikke er videre hensigtsmæssigt, at der er forskel på rejsesøgningen til det nordjyske og til resten af landet på dsb.dk.
»I princippet er det en anden måde, man viser det på, når det er nordjysk tilslutning, end når det for eksempel er en bustilslutning. Så baseret på jeres henvendelse, så vil vi nu gå i tænkeboks,« siger han.
Aske Wieth-Knudsen har ikke noget bud på, hvor lang tid DSB skal bruge på at tænke over en løsning, så rejsende til eksempelvis Hjørring også bliver præsenteret for eventuelle billige billetter.
»I løbet af dagen viser vi jo også orange-priser til Nordjylland på vores afgange. Men jeg kan ikke sige, hvornår vi vender tilbage på det. Der er også noget teknik og noget afklaring i forhold til, hvilke input vi får fra Rejseplanen osv. Så man kan ikke lige gøre det fra dag til dag.«
Rejseplanen fungerer som backend til søgningerne på dsb.dk og i DSB's mobilapp.
En løsning på problemet kunne måske være, at kunden ved en tur til Hjørring blev tilbudt to billetter. Den billige orange-billet og så billetten til 160 kroner mellem Aalborg og Hjørring. Begge dele kan allerede købes selvstændigt via dsb.dk
Hvorvidt DSB lander på sådan en løsning, kan Aske Wieth-Knudsen ikke sige noget om på nuværende tidspunkt.
Version2 har foreslået DSB, om man ikke - indtil en mere permanent løsning er på plads - bare kan indsætte en statisk tekst på sitet i forbindelse med relevante søgninger om, at der kan være billige billetter at finde til den pågældende afgang.
Det ville måske ikke kræve de helt store ændringer?
»Nej, muligvis. Og det er der, jeg altid er forsigtig, når jeg udtaler mig om it-systemer. Nogen gange er ting, der virker simple, relativt komplekse, når man skal programmere det. Vi tager lige en intern runde, før vi ligesom kan konkludere på det.«
Følgende lille screencast viser, hvordan der kan være forskel i rejseprisen på dsb.dk, alt efter, hvordan man søger. Prisen for den sidste del af rejsen mellem Aalborg og Hjørring er på 160 kroner.
(Video: Magnus Boye)

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.