Søgning på dsb.dk giver over 2 gange prisforskel på den samme rejse

Billetsystemet hos DSB foreslår ikke billige togbilletter til Nordjylland. Selskabet vil nu »gå i tænkeboks« for at løse problemet.

Der kan være stor forskel i priserne, når den samme rejse søges frem på dsb.dk.

En søgning på dsb.dk viser, at en togrejse fra Høje-Taastrup til Hjørring for tre personer (inkl. barn under 12, som her rejser gratis) koster 890 kroner. Rejsen involverer et togskifte i Aalborg.

En anden søgning på dsb.dk viser, at samme rejse - også med skifte i Aalborg - på samme tidspunkt kan fås for 416 kroner. Der er mere end en faktor to i forskel på de to priser.

Men hvordan?

Jo, ved den ene rejse indtastes start og slut destination på dsb.dk, som så finder en rejse til 890 kroner. Ved den noget billigere rejse søges først på en del af strækningen, Høje-Taastrup - Aalborg. Her returnerer systemet en billet til 256 på et givent tidspunkt.

Herefter søges der på resten af rejsen fra Aalborg til Hjørring. En billet til 160 kroner vises for en tur med regionaltoget. Prisen her ser ud til være den samme uanset tidspunkt.

Sammenlagt giver den manuelt opdelte søgning en pris på 416 kroner med afsæt i prisen på 256 kroner for en billet til to voksne mellem Høje-Taastrup og Aalborg.

Den umiddelbare forklaring på prisforskellen mellem de to søgninger på den samme rejse er, at DSB's billige orange-billetter bliver medtaget i den manuelle søgning, mens kunden ved en søgning på den samlede rejse i stedet bliver præsenteret for en standardbillet fra DSB, som altså ender på 890 kroner.

Version2 er blevet opmærksom på den markante prisforskel via et tip fra en person, der netop har planlagt togtur fra København til Hjørring.

Hjørring ligger i Nordjylland, og det er væsentligt i denne sammenhæng.

Nordjyllands Trafikselskab

Når søgemaskinen på dsb.dk præsenterer folk for en rejse, der er over dobbelt så dyr, som hvis brugeren selv deler søgningen op, så er det nemlig i udgangspunktet kun et fænomen, der optræder, når togturen går til Nordjylland.

Underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen. Illustration: DSB, pressefoto

Det fremgår af forklaringen fra underdirektør i DSB Aske Wieth-Knudsen, der har undersøgt sagen på baggrund af Version2's henvendelse. Han fortæller, at Nordjyllands Trafikselskab for et par år siden overtog trafikken i Nordjylland.

»Der vedtog man ikke at have en kommerciel samarbejdsaftale på orange-billetter. Og da man så skulle lave systemet for Nordjylland, så satte man det sådan op, at orange-billetter til nordjyske destinationer - for eksempel Hjørring - de bliver kun vist, hvis det er DSB, der gennemfører afgangen,« forklarer Aske Wieth-Knudsen og fortsætter:

»Men de bliver ikke vist, hvis man skal skifte til et tog, som er drevet af de nordjyske jernbaner. Og det betyder helt konkret, at hvis der på en dag er 10 daglige afgange, og de to bliver kørt med DSB, så viser den (søgemaskinen på DSB.dk, red.) orange-billetter på de afgange, DSB er ansvarlige for. Men den viser det ikke på de otte, hvor det er et skift til de nordjyske baner.«

Det betyder, at der ved en søgning på turen mellem Høje-Taastrup og Hjørring faktisk dukker enkelte afgange op, der er noget billigere end de 890 kroner. Men den dyre pris optræder altså ved hovedparten af afgangene, også selvom det er muligt manuelt at fremsøge de langt billigere orange-billetter til nøjagtig de samme afgange.

Når kunden ikke bliver præsenteret for de billige billetter, selvom de altså måtte være tilgængelige ved flere afgange, så hænger det ifølge Aske Wieth-Knudsen sammen med et rationale om, at kunden ville have en forventning om, at en billet ville gælde for hele strækningen.

Altså også den del, som Nordjyllands Trafikselskab står for. Og det gør orange-billetter ikke, men det gør en standardbillet fra DSB.

Bus og Arriva

Det samme kan gøre sig gældende, hvis kunden skal videre med en bus efter togrejse. Et eksempel kunne være fra København H til Givskud.

Standardbilletten fra DSB kan bruges i bussen, det kan orange-billetten ikke.

Men i eksemplet med turen til Givskud bliver kunden ved søgninger på dsb.dk faktisk præsenteret for orange-billeter, altså forudsat der er nogen tilgængelige på det valgte afrejsetidspunkt. Og vælger kunden orange-billetten, gør systemet opmærksom på, at den ikke kan bruges til den del af rejsen, der foregår med bus.

I forbindelse med turen til Hjørring blev orange-billeter jo slet ikke nævnt som en mulighed, selvom billetterne altså er tilgængelige for den dyre del af rejsen mellem Høje-Taastrup og Aalborg.

Udover busser så kan det også ske, at der i forbindelse med en rejse skal skiftes fra et DSB-tog til et Arriva-tog. Men det er som sådan ikke noget problem i forhold til orange-billetter, da DSB har det, Aske Wieth-Knudsen kalder en kommerciel samarbejdsaftale med Arriva.

Af søgninger Version2 har lavet på dsb.dk ser orange-billetten da også ud til at kunne bruges videre på Arrivas strækninger.

Tænkeboks

Så ved rejser til Nordjylland, så er det altså med at se sig for på dsb.dk, da der kan være billige billetter og mange penge at spare, selvom det ikke umiddelbart fremgår af søgningen.

Umiddelbart virker det til, at Aske Wieth-Knudsen godt kan se, det ikke er videre hensigtsmæssigt, at der er forskel på rejsesøgningen til det nordjyske og til resten af landet på dsb.dk.

»I princippet er det en anden måde, man viser det på, når det er nordjysk tilslutning, end når det for eksempel er en bustilslutning. Så baseret på jeres henvendelse, så vil vi nu gå i tænkeboks,« siger han.

Aske Wieth-Knudsen har ikke noget bud på, hvor lang tid DSB skal bruge på at tænke over en løsning, så rejsende til eksempelvis Hjørring også bliver præsenteret for eventuelle billige billetter.

»I løbet af dagen viser vi jo også orange-priser til Nordjylland på vores afgange. Men jeg kan ikke sige, hvornår vi vender tilbage på det. Der er også noget teknik og noget afklaring i forhold til, hvilke input vi får fra Rejseplanen osv. Så man kan ikke lige gøre det fra dag til dag.«

Rejseplanen fungerer som backend til søgningerne på dsb.dk og i DSB's mobilapp.

En løsning på problemet kunne måske være, at kunden ved en tur til Hjørring blev tilbudt to billetter. Den billige orange-billet og så billetten til 160 kroner mellem Aalborg og Hjørring. Begge dele kan allerede købes selvstændigt via dsb.dk

Prisen mellem Aalborg og Hjørring ligger på 160 kroner Illustration: Screenshot, Magnus Boye

Hvorvidt DSB lander på sådan en løsning, kan Aske Wieth-Knudsen ikke sige noget om på nuværende tidspunkt.

Version2 har foreslået DSB, om man ikke - indtil en mere permanent løsning er på plads - bare kan indsætte en statisk tekst på sitet i forbindelse med relevante søgninger om, at der kan være billige billetter at finde til den pågældende afgang.

Det ville måske ikke kræve de helt store ændringer?

»Nej, muligvis. Og det er der, jeg altid er forsigtig, når jeg udtaler mig om it-systemer. Nogen gange er ting, der virker simple, relativt komplekse, når man skal programmere det. Vi tager lige en intern runde, før vi ligesom kan konkludere på det.«

Følgende lille screencast viser, hvordan der kan være forskel i rejseprisen på dsb.dk, alt efter, hvordan man søger. Prisen for den sidste del af rejsen mellem Aalborg og Hjørring er på 160 kroner.

(Video: Magnus Boye)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Cristian Ambæk

Så vi kan altså ikke regne billetpriser ordentlig udt, vi kan ikke skifte trafiklys på vejene nogenlunde ordentligt og Epic medarbejdere har adgang til alle sundhedsdata (ups).

MEN vi har formået at lave en AI som kan regne ud hvordan systemer og andre AI's reagerer i krise situationer? Det giver virkelig god mening.

  • 9
  • 0
Jan Heisterberg

Kunderne har en berrettiget forventning om, at den officielle søgemaskine er retvisende.
Al det der fnadder med “flere selskaber” eller “een billet” er støj der skal skjule en åbenlys fejl - som burde gøre udbyderen erstatningsansvarlig.

Med fly fra A til B kan jeg vælge forskellige søgemaskiner og får så forskellige forslag. Så er det mit ansvar.
Det samme gælder vist ikke i de nævnte indenrigsrejser med togvog bus. Altså har udbyderen ansvaret for ikke at tilbyde en billet som nærmest ligner svindel til egen fordel.

Hvad og hvem kan man stole på ?
Iøvrigt forunderligt at sagen først dukker op nu.....

  • 7
  • 0
Flemming Hansen

Rejsekort…

Hvad koster det så, hvis man bare naivt svinger sit rejsekort?


Jeg har erfaret at hvis jeg skal fra min hjemby (på Sjælland) til en anden by på Sjælland som kræver at jeg skifter tog på hovedbanen (alt er med S-tog), så koster rejsen mindre end hvis jeg kun skulle til hovedbanen.

Så nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan jeg får checket ud på f.eks. Køge station, selvom jeg befinder mig i det nordsjællandske og kun skal til hovedbanen.

  • 2
  • 0
Lars Jensen

Oplevede det samme forleden.

Skulle fra Næstved til Friheden St. med skift fra regionaltog til S-tog på Ny Ellebjerg St.

Prisen til Ny Ellebjerg var 74 kr., mens jeg slap 8 kr. billigere, hvis jeg skiftede og tog videre til Friheden St.
Tog jeg cyklen med, ville den koste 18,50 kr. ekstra til Ny Ellebjerg, mens det ville være 2 kr. billigere at tage den med til Friheden.

  • 5
  • 0
Jacob Bang

Da jeg er ramt af præcis samme problem som historien melder (blot mellem Aarhus-Hjørring) så kan jeg informere at rejsekort er lig med standardbillet taksten og derfor nær lige så dyr som en alm. billet på dsb.dk (dog kan det være du har rabat nok på dit rejsekort til det faktisk er denne løsning der kan betale sig... ja nemt skal det ikke være).

Billigste løsning for mig er en orange billet mellem Aalborg-Aarhus og rejsekort mellem Aalborg-Hjørring. Da rejsekortets rabatpoint system alligevel nu udelukket er baseret på antal rejser så vil du desuden opnå præcis samme antal rabatpoints ved denne manøvre som hvis du rejste med rejsekort på hele strækningen.

  • 4
  • 0
Lasse Frøding

det samme forregår overfor movia. skånetrafik gør det samme. udsteder billetter til tog, og siger de gælder til bussen i moviaområdet. Det er generalt på hele transportområdet. Ingen vil dele, kun snyde!!!!

  • 1
  • 0
Thomas Nielsen

Jeg har talt med Rejseplanen om netop dét sidste år, fordi min foretrukne togrute mellem Silkeborg og Esbjerg ikke dukker op automatisk. Svaret var dengang, at der foregår en automatisk grovplukning inden turene vises, for at minimere listen. Mine favoritter var bare ikke prioriteret højt nok.

Grunden var i øvrigt, at selvom ventetiden var lidt længere på min favorit, så kunne jeg blive siddende i toget. Der er en ikke supertydelig "via" knap i app'en, som løste netop mit problem. Prisen var forøvrigt omtrent den samme for de forskellige varianter, så netop dét var ikke et problem her.

  • 4
  • 0
Niels Jensen

DSB har endnu ikke fuldt ud accepteret, at rejsekortet altid bør være billigste løsning. Derfor fortsætter de med deres orangebilletter.

Det er også dybt åndsvagt, at man såfremt man har købt en printselv billet, så skal printe den ud i stedet for blot at vise den på sin telefon. (jeg ved godt det fremgår af navnet, men det er jo forkert!)

DSB har heller aldrig forstået at der er noget, som hedder internationale rejser. Det er nærmest umuligt at bestille en rejse fra København H til Stockholm C online hos DSB, mens de er ligetil på SJ's hjemmeside.
Skal man sydpå, så bruger man naturligvis DB's hjemmeside.

  • 7
  • 0
Mogens Lysemose

Billigste løsning for mig er en orange billet mellem Aalborg-Aarhus og rejsekort mellem Aalborg-Hjørring.

Det er godt nok "smart"! Hvis man så glemmer at købe orange-billet, kan man så bare spæne ud og tjekke ud og ind igen i Aalborg, eller kan man ikke få orange-billeter med rejsekort?

Det bliver et herligt skue at se alle passagerer spæne ud af og ind toget igen for at tjekke ud og ind igen, det gavner dog næppe rettidigheden...

  • 3
  • 0
Anders Rosendal

"Nogen gange er ting, der virker simple, relativt komplekse, når man skal programmere det. Vi tager lige en intern runde, før vi ligesom kan konkludere på det"
Om at sætte en statisk tekst på siden...

Hvordan kan en person med så lidt viden beholde sit job?

  • 3
  • 10
Jacob Bang

Nej, orangebilletter findes ikke som en del af rejsekortet. Det er netop dette der gør at du aldrig kan regne med at rejsekort er billigst. Det gør det heller ikke bedre at DSB har introduceret en ny type orangebillet kaldet "orange fri". Fordelen ved denne billet er at du ofte kan købe denne på dagen (yep.... det er komplet sort) og kan få pengene tilbage op til 10 min før afgang. Prisen ligger så mellem en alm. billet og en alm. orangebillet men stadig billigere end rejsekort. Orange fri kan derfor sammenlignes med "myldretidsrabatten" som nogen regioner har ved rejsekortet. Dette har DSB dog ikke så tjek altid om du kan få en "orange fri" (Nordjyske jernbaner har myldretidsrabat så her kan du spare yderligere hvis du netop splitter rejsen op).

Det skal dog siges at du uanset hvad skal skifte tog i Aalborg eftersom Nordjylland er skiftet til det nye signalsystem før DSB er klar. Så DSB tog kan ikke køre oppe i Nordjylland.

Hvis du har glemt at købe en orangebillet så kører du bare hele strækningen på rejsekort til alm. rejsekortpris (dette vil altid være billigere end DSB billetter ifølge mit regnskab).

  • 4
  • 0
Kim Rasmussen

Ja, (desværre) skal vi til at gøre det samme som i UK med split ticketing, hvis vi vil billigt frem.

Bare fordi at DSB oplyser at der ikke er flere Orange (eller Orange Fri) billetter ved en søgning, behøver det ikke at være sådan - se fx her:

Hvis jeg på fredag vil fra Aarhus til København med lyntogsafgang kl. 16:14 og ankomst i KH 19:08, får jeg at vide at der ikke er nogle Orange billetter, og billetten jeg tilbydes er derfor en standardbillet til 399,- (med Rejsekort er det 387)

MEN der er faktisk Orange Fri billetter både mellem Aarhus og Fredericia og mellem Fredericia og København, med præcis det samme tog, ICL 54. Prisen er:
Aarhus-Fredericia: 69 (Orange Fri)
Fredericia-København: 202 (Orange Fri)
Samlet pris: 271
Hvis jeg også vil have en pladsbillet, skal jeg nok skifte plads i Fredericia, og betale for 2 pladsbilletter (i gamle dage med personlig betjening, kunne man få personalet til at udstede pladsbillet nummer 2 med 100% rabat, den går nok ikke her).

Nu kan den travle strækning Aarhus-Fredericia naturligvis godt sælge ud for Orange-billetter, men det er ikke nødvendigvis et problem, hvis man blot vil bruge 20 min mere på rejsen - og tage et Re-tog fra Aarhus til Fredericia, og der skifte til ICL-toget til København. Samme dag (på fredag) kan jeg faktisk få billetten (igen en Orange Fri) ned i 227 for hele strækningen - altså en besparelse på 43 % af den pris DSB umiddelbart oplyser (men jeg skal så også 20 min tidligere afsted).
At få lov at købe den billet er dog ikke helt simpelt, da man ikke umiddelbart kan søge den frem hos DSB - men her kan Rejseplanen hjælpe med at kombinere et Re- og et ICL-tog
Bed Rejseplanen finde rejsen Aarhus-København men via Børkop (alle tog fra Aarhus til København kører over Børkop, men ICL-toget standser der ikke, men et Re-tog gør) - nu kommer Rejseplanen med et forslag om et Re-tog (Re 3352) fra Aarhus kl. 15:54, og ICL54 fra Fredericia, hvor man har 15 min til skiftet. Fra Rejseplanen vælger man at købe billetten hvorefter man viderstilles til dsb.dk med de søgeparametre man ikke selv kan taste ind...

Ja, let skal det ikke være et få den gode pris... ;-)

  • 2
  • 0
Find Bengtsson

Da jeg opdagede det første gang viste rejseplanen 2 rejseforslag med samme ankomst tidspunkt. Den ene var direkte og alternativet var at man kunne vælge at starte med S-tog og skifte til samme regionaltog som alternativ 1 på en senere station. Til gengæld var bedre (hurtigste) alternativ behændigt sorteret fra. Brug Rejseplanen og kom senere hjem service!

  • 0
  • 0
Simon Kristiansen

Der er en række forkerte oplysninger i kommentarsporet.

Ja det er muligt at finde rejsen på Rejseplanen og så få den rejse frem på dsb.dk, men du kan ikke købe den, da den ikke overholder de fælles landsdækkende rejseregler. Dsb.dk vil også give dig en fejl når du forsøger at købe den. Del den i to hvis du ønsker at rejse på den måde.

Rejsekort vil altid være billigere end standardbillet, efter takst Øst-Vest ændringen.

Orange fri billet kan refunderes op til 30 minutter før afgang og ikke 10 minutter.

Print selv billetter kan fremvises på eletroniske enheder i DSB tog

På Sjælland har vi ringzonesystemet på rejser under 8 zoner, hvilket er grunden til at rejser fra A til C er billgere end en rejse fra A to B. Man betaler for det længeste ben.

  • 1
  • 0
Sune Marcher

"Nogen gange er ting, der virker simple, relativt komplekse, når man skal programmere det. Vi tager lige en intern runde, før vi ligesom kan konkludere på det"
Om at sætte en statisk tekst på siden...

Hvordan kan en person med så lidt viden beholde sit job?


Det er da tværtimod en person der har lidt indsigt og opfører sig fornuftigt.

Specielt når der skal integreres mellem forskellige virksomheder, kan ting der umiddelbart virker simple vise sig at være skarpt mere komplekse end man havde forventet.

Respekt for at han ikke trækker et tilfældigt antal dage ud af r*ven, som folk ellers har for vane.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere