Søfartsstyrelsen kigger på blockchain til skibsregister

Blockchain er på vej til det offentlige. Søfartsstyrelsen håber på bedre åbenhed og sikkerhed med teknologien.

Når skibsejere i dag skal registrere et skib, kræver det manuel udfyldelse og håndtering af dokumenter. For at fremme digitaliseringen har Søfartsstyrelsen iværksat et pilotprojekt, der skal undersøge mulighederne for på sigt at gøre hele registreringsprocessen af skibe digital.

»Dette pilotprojekt, med en helt ny teknologi som blockchain, kan være vejen mod en mere åben, sikker og mere effektiv registrering af skibe i de danske registre,« udtaler erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ifølge en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet.

Filosofien bag blockchain-teknologien er sikkerhed gennem åbenhed. Alle, der er en del af 'kæden', vil hele tiden have det fulde overblik over sagsgangene, og ingen vil kunne ændre eller forfalske dokumenter, uden at alle i 'kæden' vil blive gjort opmærksom på det. Dokumenter som f.eks. pantebreve kan derfor håndteres sikkert, uanset om man befinder sig i København eller i Singapore.

Brugere vil blive inddraget i pilotprojektet, som skal afklare, om blockchain-teknologien vil kunne understøtte Søfartsstyrelsens digitaliseringstiltag positivt og medvirke til en åben, sikker og mere effektiv tilgang til registrerede data i skibsregistrene.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jørgen Elgaard Larsen

"Hmm, vi har håbløst gammeldags arbejdsgange og kan ikke finde ud af at lave en simpel hjemmeside med en formular og mulighed for at uploade en fil.

Men BitCoin er populært. Og BitCoin bruger blockchains. Ergo må vi blive populære og smarte, hvis bare vi bruger blockchains.

Det kan vel ikke være sværere end en formular."

  • 16
  • 1
Anders Palm

Nu er jeg ikke helt up to date med blockchain, men er ulempen ved "sikkerhed gennem åbenhed" ikke at afvigelser fjernes ved flertalsafgørelser?

Hvis man har nok processingskraft til rådighed, vil man så ikke kunne omregistrere skibe?

  • 2
  • 0
Henning Wangerin

Hvis man har nok processingskraft til rådighed, vil man så ikke kunne omregistrere skibe?

Det kommer jo an hvad der skal være den bærende kraft i blockchainen.

Hvis det er en svær matematisk opgave som at finde en ny bitcoin, så er det sha-power som skal bruges. Hvis det at være i hænde af en given pakke data som i storj.io er der ikke brug for særlig meget cpu-kraft der er brug for.

Men det er da potentielt et interesant projekt, hvis de kan finde ud af at lave det fornuftigt ;-) Om det er realistisk at lave kan jeg slet ikke vurdere.

/Henning

  • 0
  • 0
Gustav Brock

Det var dog en sært bagstræberisk kommentar til et projekt, der potentielt kan vende op og ned på megen offentlig administration. Selv hvis det ikke lykkes, vil vi blive meget klogere.
Søfartsstyrelsen fortjener tværtimod ros for at have modet til afsøge nye veje.

  • 0
  • 1
Michael Cederberg

Endnu en beskrivelse af et project der snakker om at bruge blockchain uden at fortælle hvordan og hvorfor. Jeg har indtil nu set ganske få steder hvor brug af blockchain rent faktisk gør en positiv forskel.

Jeg har svært ved at se hvorfor blockchain skal ind i et skibsregister.

Det var dog en sært bagstræberisk kommentar til et projekt, der potentielt kan vende op og ned på megen offentlig administration. Selv hvis det ikke lykkes, vil vi blive meget klogere.

Man skal ikke introducere teknologi i et projekt blot for teknologiens skyld. Hvis ikke søfartsstyrelsen kan forklare hvorfor blockchain gør skibsregistret bedre, så skal de lade være med at bruge det.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere