Social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) bliver nu den første minister, der sine tjekker e-mails gennem en løsning i skyen. Det fremgår af en pressemeddelelse fra ministeriet.
Samtlige mailbokse i ministeriet er i løbet af januar blevet flyttet fra en lokal mailserver og over på Microsofts cloud-baserede løsning Office 365.
Flytningen skal blandt andet andet sikre, at Karen Hækkerup og de øvrige ansatte i ministeriet kan læse og sende e-mail, selv når der sker strømsvigt som det, der mørklagde det centrale København i december 2012.
»Det er vigtigt for os at kunne tilbyde ministeren en mailtjeneste, der er uafhængig af ministeriets mailservere og strømforsyning. Skybruddet i juli 2011 viste et klart behov for, at vi har et beredskab og en platform, der fungerer uafhængigt af strømsvigt og oversvømmelse,« udtaler ministeriets it-chef, Annie Stahel, i pressemeddelelsen.
It-chefen oplyser til Version2, at ministeriet fik Datatilsynets tilladelse til projektet i oktober.
»Den 4. januar overførte vi de første mailbokse til Office365, og efter 14 dage var hele departementets mail flyttet og kører der nu,« forklarer it-chefen i et skriftligt svar.
Ministeriet har samarbejdet med blandt andre Microsoft Services og Microsofts partnerfirma Venzo om projektet.
**Social- og Integrationsministeriet er den første offentlige myndighed i skyen (06.02.2013)**
Som den første offentlige myndighed har Social- og Integrationsministeriet lagt sit mailsystem i skyen. Social- og integrationsminister Karen Hækkerup bliver dermed den første minister, der tjekker mails ved hjælp af cloud computing.
Social- og Integrationsministeriet har netop afsluttet et forløb, hvor ministeren og departementets mailtjeneste er flyttet fra den lokale mailserver til en mailtjeneste i skyen. Ministeriet er den første offentlige myndighed, der får drevet sin mail i onlineløsningen, og det skal blandt andet sikre, at ministeren og medarbejderne har adgang til mailsystemet under fx strømsvigt som det, der senest mørklagde hele indre by i december sidste år.
Annie Stahel, it-chef i Social- og Integrationsministeriet, siger:
"Det er vigtigt for os at kunne tilbyde ministeren en mailtjeneste, der er uafhængig af ministeriets mailservere og strømforsyning. Skybruddet i juli 2011 viste et klart behov for, at vi har et beredskab og en platform, der fungerer uafhængigt af strømsvigt og oversvømmelse.”
Social- og Integrationsministeriet har i efteråret 2012 opgraderet softwareplatformen i departementet for at kunne gå i skyen. Onlineløsningen skal levere en oppetid, der er tæt på de 100 procent og sikre en så høj tilgængelighed og driftsstabilitet som mulig.
Ministeriet har samarbejdet med bl.a. Microsoft Services og Microsofts partnerfirma Venzo om at få driften af mailtjenesten i skyen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.