Sociale medier koger: »MitID er en katastrofal brugeroplevelse«

13. april kl. 03:4545
Adskillige danskere oplever problemer med overgangen til MitID - samtidig bekræfter Digitaliseringsstyrelsen, at supporten ikke kan følge med.
Artiklen er ældre end 30 dage

De danske banker har længe truet med deadlines for, hvornår man senest skal være skiftet over til at bruge MitID - men hvad sker der, hvis man overskrider den deadline? Det satte Anders Tang, der til daglig arbejder med it, sag for at finde ud af. 

»Konverteringen til MitID er UX-mæssigt en katastrofe. Hvis man overskrider bankens deadline, ryger man ned i et hul og du kan IKKE selv komme op,« lyder den første del af en længere Twitter-tråd, hvor Anders Tang gennemgår den bøvlede proces med at komme tilbage ind i varmen i det danske, digitale samfund.

Flere i tråden bekræfter Anders Tangs oplevelse, og det er ikke kun på Twitter, diskussionen summer. Linkedin lægger også spalter til krads kritik.

»Hvis du søger om information om, hvad du skal gøre i den situation, er det som om, at INGEN har tænkt på, at det kan ske for nogen. Det findes ikke,« lyder det fra Anders Tang, der derfor begynder at prøve sig frem.

Remote video URL

Frosset ude i kulden

Efter - med meget besvær - at have scannet sit pas er han dog omsider klar til at komme tilbage på sporet: 

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Først ind i mobilbanken, så et link til App Store og downloade MitID-appen. Herefter skulle jeg lave brugernavn og indtaste en 6-cifret kode, jeg modtog på SMS. Efter et par ture rundt i rundkørslen mellem 1. NemID-app (og pas-scanning), 2. mobilbank, 3. AppStore, 4. MitID-app, 5. SMS og 6. tilbage til MitID, skulle der tastes en 6-cifret kode. Er du også forpustet? Jeg tastede derfor den 6-cifrede kode fra SMS'en,« skriver Anders Tang på Twitter. 

Men det var ikke gjort med det.

»Den 6-cifrede kode fra SMS'en virkede dog ikke. Jeg prøvede en ekstra gang, for jeg måtte have tastet forkert. 3. gang var heller ikke lykkens gang: "Du har tastet forkert for mange gange", og adgangen var endnu engang spærret,« skriver Anders Tang. 

Som var han slået hjem i Ludo, må han nu starte forfra. 

Remote video URL

»Hvis jeg havde taget stort kørekort med anhænger til MitID, havde jeg måske fanget, at det IKKE var dén 6-cifrede kode fra SMS'en, men en kode, som jeg ikke så, da jeg gik fra mobilbank til AppStore. Her skulle jeg have været endnu en tur tilbage i mobilbanken,« lyder det fra en tydeligvis frustreret Anders Tang på Twitter. 

»Nu har jeg så igen fået det digitale taberstempel og bliver henvist til kommunen eller til at ringe til banken IGEN, hvor en stakkels medarbejder skal snakke med nummer 247, der heller ikke kan finde ud af MitID. De har i øvrigt kun åbent, når vi andre passer vores arbejde,« siger Anders Tang og adresserer de lange ventetider, flere danskere bekræfter på Twitter. 

Digitaliseringsstyrelsen, der står for udrulningen til de private danskere, bekræfter de lange ventetider over for Version2.

Går særligt ud over it-svage borgere

Anders Tang er desuden bekymret for borgere, der har svært ved it: 

»Jeg arbejder med IT til dagligt, og har også udfordret grænserne. Men jeg forstår dælme godt, hvis mindre IT-erfarne mennesker giver op. Resultat: Bankerne bruger ENORME ressourcer på hotlines, og kommunerne oversvømmes af opgivende borgere, der føler sig ekskluderet,« lyder det fra Anders Tang.

Remote video URL

»Når både kommuner, banker og enkeltpersoner skal bruge SÅ mange ressourcer, så er der noget basal guidance og UX, der er dumpet fælt. Hvad er omkostningerne ikke ved dette cirkus? Tænk i øvrigt også på, hvor mange måske 50-60-årige borgere, der ikke arbejder med en computer til dagligt, der lige nu kæmper med at hjælpe ældre forældre på 80-90 år, for at de fremover kan noget som helst digitalt, der kræver MitID (rigtig meget),« slutter Anders Tang, der endte med at komme tilbage i den digitale varme to timer senere - i øvrigt uden at gøre noget. 

Arbejder på at nedbringe ventetid

Version2 ville gerne have interviewet Digitaliseringsstyrelsen om de tiltag, man gør for at undgå oplevelser som den, Anders Tang og andre har haft. Men styrelsen har afvist at stille op til interview med henvisning til påskeferie.

Digitaliseringsstyrelsen skriver i stedet i en email til Version2:

»Vi har nu rundet 3 mio., som har fået MitID, så udrulningen af Danmarks nye digitale ID følger fortsat planen. De kommende måneder skal de sidste med ombord, og selvom mange heldigvis selv kan få MitID hjemmefra – evt. med lidt hjælp fra en ven eller et familiemedlem – er der også en del, som i øjeblikket søger hjælp hos blandt andet MitID-supporten. Det skaber ekstraordinær travlhed og desværre også længere ventetid,« skriver digitaliseringsstyrelsen, der dog understreger, at man gør alt hvad man kan for at nedbringe ventetiden i supporten. 

»Det gør vi for eksempel ved at øge bemandingen af MitID supporten med flere dygtige kollegaer til at hjælpe de mange, der ringer ind. Ude i kommunerne gør de en kæmpe indsats for at hjælpe de mange, der har brug for at komme på Borgerservice i forbindelse med skiftet fra NemID til MitID. Også her ved vi, at der er stort fokus på at mindske ventetiden, blandt andet udvider man mange steder i landet åbningstiderne hos Borgerservice, ligesom man mange steder ansætter flere hænder til at hjælpe borgerne med at få MitID,« skriver Digitaliseringsstyrelsen. 

I slutningen af marts slog flere kommuner da også alarm i dagbladet Politiken over det massive pres fra borgere, der har brug for hjælp til MitID. Der er for mange borgere til for få medarbejdere, og deadline for MitID må flyttes, lød det blandt andet fra Sofie Plenge, der er direktør for kultur og sundhed i Vejle Kommune.

»Det her er jo ikke en ligegyldig opgave. Det skal gøres ordentligt. Jeg appellerer til Digitaliseringsstyrelsen om, at vi får samme fleksibilitet med det her, som vi havde med corona, når vi nu får en flygtningestrøm og en folkeafstemning oven i alt det andet. Vi kan ikke smøre vores medarbejdere tyndere ud. Vi har brug for et halvt år mere,« sagde hun dengang.

V2 SECURITY
V2SECURITY
Illustration: V2SECURITY.

Version2 byder endnu engang it-ansvarlige og -specialister velkommen til to spændende dage i København med 100 seminarer og mere end 3.000 deltagere, der mødes for at blive opdateret på den nyeste viden om it-sikkerhed, cloudløsninger og compliance.

TILMELD DIG HER

45 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
41
19. april kl. 09:07

Som altid i et IT projekt, opstår problemer ved at der er forskel på Brugeren og Kunden.

Og før Kunden anerkender at Brugeren er vigtig i udviklingsarbejdet........ Kan vi lave en masse fine tests og undersøgelser (Som afspejler at Kunden betaler) Vi laver fine forretningsbeskrivelser (Som afspejler Kundens verdenssyn) Vi laver fine arkitekturer og løsningsbeskrivelser (Som Kunden godkender) Vi skriver smuk og veldokumenteret opensource kode (Som Kunden er glad for) Vi implementerer og leverer en genial løsning (Som Brugeren ikke fatter en skid af)

39
18. april kl. 10:01

flyt din kommentar til den rigtige tråd

Denne tråd handler om MitID.

version2's nye ui er en katastrofe

Version2 nye

38
18. april kl. 08:34

version2's nye ui er en katastrofe

37
17. april kl. 18:42

Et familiemedlem oplevede at banken havde oprettet brugernavnet forkert. Der havde sniget sig et mellemrum ekstra ind. Det tog mange opkald til banken, der til sidst erkendte fejlen. Det er ganske enkelt under al kritik, at man som borger i Danmark på den måde kan blive sat ud i kulden.

35
15. april kl. 20:44

Batterilevetid?

Ja naturligvis kan man det, de første 3 nøglevisere er gratis ( skulle nominelt holde ~10 år stykket ).

Banken har sat mig på pause - og det er jeg glad for nu (har været "digital" kunde-supporter i knap 10 år).

Hvis jeg først kommer i køen igen, når systemet virker "perfekt"? Så burde de 3 gratis kunne holde min tid, men kan man skifte batteri på "dimsen" og er det et knapcellebatteri (CR2032/3V)?

43
19. april kl. 16:56

kan man skifte batteri på "dimsen" og er det et knapcellebatteri (CR2032/3V)?

Nej, det kan du ikke. Og hvis du åbner den glemmer den formentlig sin nøgle, så den bliver ubrugelig. Iøvrigt er den så lille, at et CR2032 ikke vil kunne passe i den.

47
24. juli kl. 09:46

Passer ikke! Min første kodeviser blev dømt ude, men med nr 2 lykkedes . Batteriet fra den første (CR2032) sidder nu i min badevægt 😋

18
13. april kl. 22:20

selvom mange heldigvis selv kan få MitID hjemmefra – evt. med lidt hjælp fra en ven eller et familiemedlem

Det er ikke meningen at man skal have familie og venner til at hjælpe med at navigere identifikation af borgere i samfundet. Det er en katastrofal misforståelse -- som så meget andet fra digitalisering styrelsen.

13
13. april kl. 16:56

Jeg ville gerne være på MitID tidligt så jeg eventuelt kunne hjælpe min mor på 91 med skiftet. Så så snart jeg opdagede muligheden i min Netbank (Danske Bank) satte jeg i værk, og det husker jeg som helt uproblematisk. Eneste irriterende ting nu er at diverse logonApps, der understøtter både NemID og MitID ikke husker at jeg sidst brugte MitID men viser NemID som førstevalg. NemID virker jo stadigt, men jeg har jo ikke skiftet for at jeg hver gang skal klikke på MitID fanen for at bruge den nye løsning. Jeg undrede mig også lidt over at jeg ikke skulle give password på PC'en når jeg bruger MitID, men den del tager appen på telefonen sig af idet man skal logge på evt. med biometri HVER gang man skal interagere. Der er ikke noget med at huske at man loggede på sidst. Det virker OK på mig.

19
14. april kl. 06:18

Skulle du ikke scanne hendes pas i NemID-appen? Eller var I på borgerservice? Hvis man ikke har NemID-app, skal man på borgerservice for at fremvise anden legitimation. I Aalborg er næste ledige tid 7. juni.

Personligt gik skiftet nemt med scanning af pas i NemID-app og registrering af kodeviser.

46
19. april kl. 18:37

Hvis man ikke har NemID-app, skal man på borgerservice for at fremvise anden legitimation.

Ikke helt korrekt. Jeg har aldrig haft NemID app, men kunne uden problemer komme på MitID vha. NemID nøglekort. Tror det er noget med at banken har verificeret at jeg er den jeg giver mig ud for at være.

Min kone derimod skulle scanne pas, og var derfor nødt til først at installere NemID app (for så at finde ud af at hendes telefon ikke understøtter scanning af passet, så nu venter hun på en tid ved borgerservice). Det mærkelige er at vi har samme bank, og altid har svaret på alle henvendelser fra banken, så hvorfor der er forskel på os kunne banken ikke sige.

12
13. april kl. 16:37

Da NemID blev indført, var der også problemer og tryk på diverse supportcentre med timelange ventetider. Når V2 kan få Digitaliseringsstyrelsen i tale, kunne det være fint at bede dem sammenholde de 2 udrulningsforløb.

10
13. april kl. 14:18

Vi har et system som Digitaliseringsstyrelen anser som sikkert på nuværende tidspunkt: NemID. Man går vist i meget små sko, når man ikke udnytter det system til at komme over på et nyt. Og kunne vi så ikke på et tidspunkt komme til, at det er brugerne fuldstændigt ligegyldigt, hvilket underliggende system, der er anvendt eller som man udskifter?

16
13. april kl. 19:17

Vi har et system som Digitaliseringsstyrelen anser som sikkert på nuværende tidspunkt: NemID.

Vi er på kanten af min (u)viden, men som jeg (mis)forstår det, så er der tale om, at man i nemid setuppet har lavet nøgler på en måde, hvor sikkerheden var "stol på os, men vi siger ikke noget til nogen om hvorfor, af sikkerhedshensyn, forstås, spejderære!", og selvom det kan være mindst lige så sikkert som mitid, så er mitid baseret på "sikkerheden er velbeskrevet og certificeret af en godkendt 3. part" (evt. rekursivt ved at man bruger allerede certificerede komponenter, hvorefter man bare skal få certificeret at "man holder dem rigtigt").

Nemid nøgler vil derfor aldrig kunne bliver til mitid nøgler, man er simpelthen nødt til at starte forfra. Alle nøgler skal genereres og håndteres på certificeret vis, for at kunne være "gangbar mønt" fremadrettet.

PS: Og ja, det er EU, som står bag dette, med eIDAS (el.lign., jeg har ikke læst teksterne selv) - men er det ikke på høje tid, at vi kommer ud af "stol på os, vores sikkerhed er helt sikker, fordi vi ikke fortæller nogen om den"-cirkus?

40
19. april kl. 08:46

I så fald må udmeldingerne fra Digitaliseringsstyrelsen siges at være, om jeg så må sige, sparsomme. Men det gør ikke en brug af NemID mindre relevant, når man (jf. artiklen) fx kan ringe til en support ved for mange forgæves loginforsøg eller bruger ens netbank, der er sammenkoblet med NemID.

9
13. april kl. 13:05

Digitaliseringsstyrelsen er en katastrofe

8
13. april kl. 13:02

v2 har introducerer nyt design med et kommentarsystem der er mindre pålideligt end MitID

11
13. april kl. 16:07

Men dog nemmere at finde rundt i.

24
14. april kl. 12:44

Men dog nemmere at finde rundt i.

Skrev en kommentar (eller er det et svar?), hvorefter sorteringen var vendt. :-()

7
13. april kl. 12:36

Min egen MitID kom nemt til at køre, men for de ældre jeg forsøgte at hjælpe gik det eller var det allerede gået skævt, så det krævede en tur i banken. Hjælpeteksterne var ikke til nogen hjælp, dvs. ret uforståelige selv for en der har været 40+ år i IT-branchen. I et tilfælde hvor jeg mente at alt var gjort incl. scanning af pas to gange og det med de to forskellige 6-cifrede koder gik vi ned til Borgerservice, men den eneste service vi fik var en tid om 14 dage. I ventetiden fik pensionisten den ide at papirbrevet med en kode indeholdt bogstavet O i stedet for tallet 0. Så kvik var jeg derværre ikke for bogstavet O stod mellem flere tal 3OO3. Dem der har lavet systemet har nu heller ikke været kvikke når de bruger både O og 0 i koderne eller I og l (lille L) for den sags skyld.

Når først MitID er sat op virker det nu nemmere end NemLogin, da godkendelse via MitID kan ske udelukkende med fingeraftryk.

22
14. april kl. 12:39

mellem flere tal 3OO3

Hvornår begynder et tal og hvor slutter det? ;-)

14
13. april kl. 17:12

3OO3

I1O0l| - ja der er bare tegn der ikke egner sig til at brugt til den slags.

Mit pas er udløbet. Jeg er træt af NemID. Jeg tror bare jeg springer MitID over og lever uden.

17
13. april kl. 19:24

Mit pas er udløbet.

Tja. Svjv. så er der veje omkring pas-kravet, de er bare ikke velbeskrevne, for man vil så gerne have, at folk hjælper sig selv og hinanden. Men med det sagt, så er pas ikke så vanvittigt dyre, og vi er nok i tider, hvor det pludselig kan blive godt at legitimation, som virker udenfor landet. Så det vel ikke det værste.

Til gengæld kender jeg en, som har en smartphone, som hun er meget glad for, men som ikke længere vil acceptere "moderne" apps. Smartphones er noget dyrere end pas, og selvom pengene ikke er noget problem, så er jeg ikke sikker på, at planeten kan holde til, at det er noget som nærmer sig brug-og-smid-væk engang-bestik. Det er i hvertfald ikke noget, som staten skal skubbe til. Og ja, der findes alternativer, hvis man ved, hvor man skal lede.

15
13. april kl. 19:02

Bestilling af mitid

I parentes, hvorfor er der 2 bokse til indtastning af kommentar?

Vi har ventet med at migrere til mitid, til vi blev bedt om det af vores bank. Fredag d. 8/4 blev jeg bedt om at migrere, da jeg logede på banken. Jeg vil have en chip, så det valgte jeg, da jeg fik muligheden for at vælge. Jeg kommer så til en side, hvor jeg skal indtaste leveringsoplysninger. Jeg kan "se" indtastningsfelterne, men de er grå, og jeg kan intet taste i dem. Først prøvede jeg support, men mitidsupport var gået hjem. De har arbejdstid fra 8 til 8 (herlig arbejdstid :) ) i følge den support jeg talte med. Så jeg tog et skærmdump (heldigvis) og sendte en klage til min "bankrådgiver".

Mandag kontaktede jeg igen support. I første omgang mente support ikke der var noget problem, men så kunne jeg henvise til min kommunikation med min "bankrådgiver". Support indrømmede så efter at have kontaktet 2. lvlsupport, at der nok var et problem, og jeg ikke var den eneste (min hustru kan ikke bestille kodeviser via bankens side til eksempel).

Som gammel IT-indvikler, så tænker jeg, at det ikke kan være verdens største problem at løse. Så jeg prøvede, naiv som jeg er, igen i dag. Det virker stadig ikke.

Support prøvede både mandag og i dag, at få mig til at bestille via mitid. Nuller og niks. I skal bare levere en løsning, der virker. EOD.

Nordea. I ER NOGLE FUCKING IDIOTAMATØRER.

(Puha, det lettede :) )

Mvh Bjørn

6
13. april kl. 12:02

Nu kan man sørme - i modsætning til i morges - få lov at skrive en kommentar :-) Det vil jeg straks gøre...

"Hvad er omkostningerne ikke ved dette cirkus? Tænk i øvrigt også på, hvor mange måske 50-60-årige borgere, der ikke arbejder med en computer til dagligt, der lige nu kæmper med at hjælpe ældre forældre på 80-90 år, for at de fremover kan noget som helst digitalt, der kræver MitID (rigtig meget),« "

Ja, det kan jeg snakke med om. Det er et helvede. Tager mig løbende af diverse papirfnidder - offentligt og privat - for to ældre familiemedlemmer. Den ene har jeg allerede opgivet at få reddet over på MitID - forhåbentlig virker den digitale fuldmagt alligevel, men det må fremtiden vise. Ellers bliver det godt nok op ad bakke, og det må ende med en kommunal sagsbehandler eller værge.

Den anden har jeg aftalt tid på Borgerservice med. Så håber jeg, at de godkender udløbet pas, for diverse andre identifikationspapirer er faldet for tidens tand, og er ikke til at finde. Ellers er også denne person tvunget til at overlade mig alt papirnusset via digital fuldmagt, også det, han evt. selv kunne have ordnet uden digitalt tyranni, - og så må vi håbe, at det virker.

Jeg har mine tvivl, for seneste kommunikation med kommunen på førstnævntes vegne er - på trods af diverse aftaler og digital fuldmagt og tidligere digital kommunikation til mig - sket pr. papirbrev - til både hende og mig. Og med henvisning til, at der kan svares via besvarelse af skrivelsen i digital postkasse. Der ligger den bare ikke - den er kun kommer med brev. Så deettt.....

Og jeg ved ikke lige, hvordan sammenhængen er mellem digitalpostkasse og MitID, for nu er posten i digital postkasses "Sendt post" ikke mere sorteret efter dato kronologisk - den ligger hulter til bulter, og i følge "Spørgsmål og svar"-supporten er det noget "vi arbejder på at få i orden". Så her er i hvert fald et stort kiks, for det er i forvejen svært at finde rundt i alle diverse skrivelser fra det offentlige, så når posten ikke engang er ordnet kronologisk, så er det helt håbløst. Jeg har slet ikke hørt dette problem omtalt, før jeg selv stødte på det - går man lidt stille med dørene om, at der faktisk er ting i digital postkasse, som slet ikke virker endnu? For det burde vel være noget, man havde opdaget i en test ør igangsættelse?

"Digitaliseringsstyrelsen skriver i stedet i en email til Version2: »Vi har nu rundet 3 mio., som har fået MitID, så udrulningen af Danmarks nye digitale ID følger fortsat planen. De kommende måneder skal de sidste med ombord, og selvom mange heldigvis selv kan få MitID hjemmefra – evt. med lidt hjælp fra en ven eller et familiemedlem .."

Det er godt nok lidt frækt at smide den over til pårørende, for man bliver alle steder - og da især af Digitaliseringsforstyrrelsen - bombarderet med truende beskeder om, at man for Guds skyld ikke må overlade andre sin NemId, eller lade andre hjælpe sig med denne, for det er kriminelt at gøre. Og hvis man ikke har et gyldigt pas - og det har mange ældre ikke - så kan man slet ikke oprette MitID hjemmefra.

De mange offentlige digitaliseringsflagskibe, som bl.a. KL og Kombit og Digitaliseringsforstyrrelsen i fællesskab har tvunget borgerne over på, har i sandhed udviklet sig til det digitalt helvede, som en del har forudset. Det er muligt, at det er meget lettere for det offentlige system, men det er et digitalt helvede for mange borgere - især de mindre tech-egnede, eller dem, som forsøger at hjælpe dem. Men dem regner man jo simpelthen ikke for noget. De er bare digi-affald...

4
13. april kl. 11:56

Jeg bestilte en kodeviser, da min mobil heldigvis selv indrømmer, at den er dum (den er 18 år gammel, så jeg slettet også sms'er). Kodeviseren kom ikke frem efter den varslede uge, selv om den da var afsendt. Så jeg forsøgte naturligvis at kontakte MitId. Deres telefonsluse er som et adventurespil (ludo er også en analogi), hvor drager og dæmoner smider en hjem. Hvis man kommer igennem til en telefonkø, bliver man spurgt om det ene og det andet. Derpå: Vi oplever for øjeblikket stor interesse for MitId - ring en anden dag! Så jeg skrev til dem. Intet svar, ingen kodeviser. Jeg får aftalt med banken, at de udsætter fristen.

Nu kom der et svar fra MitId: Når jeg ikke har fået min kodeviser endnu (jeg havde nu ventet i 20 dage), så skulle jeg ringe til dem. Jeg får åndenød af raseri og svarer med edder og forgift.

Næste dag ligger kodeviser i min postkasse, den havde så været undervejs i 21 dage. Der var ikke noget poststempel, hvilket ellers kunne have været spændende.

Nu skulle jeg bare have lortet aktiveret. Det tog sin tid, for alt hvad jeg gjorde, var forkert. Indtil jeg altså ramte det rigtige - hvorefter siden frøs. Det var et godt tegn - tror jeg. Skiftede browser (åbenbart havde de husket, hvor jeg var kommet til), så nu kunne jeg gøre aktiveringen færdig. Og teste kodeviser. Og den virkede. Men nu var det også tæt på midnat.

Megastort suk!

34
15. april kl. 11:47

Hvis man gider og har tid kan jeg kun anbefale at bestile kodeviser til afhentning på borgerservice. Det tog mig 2. min at bestille en tid hos borgerservice, 5 min. at få dimsen udleveret og så en rask gåtur på 20.

Sjovt nok lå den lokale på vejen hjem, så der kunne jeg så sidde og brokke mig over det offentlige og deres håndlangere men jeg indtog en kølig fra kassen.

Og inden nogen påpeger det så ved jeg godt er der i nogen dele af landet er længere til borgerservice end til bordershoppen.

3
13. april kl. 11:41

Endnu et søm til kisten og er MitID på "App" i det hele taget lovligt? - endnu en grund til at droppe den.

Med den nye cloud-vejledning og alt muligt andet GDPR efter Schrems-II har tydeliggort at der bliver overført data ulovligt til USA.

Er det i det hele taget lovligt for myndigheder i EU at have programmer i amerikanske "appstores"? For et vilkår for at benytte disse "appstores" er at man skal have en konto hos Google eller Apple og jeg har svært at se hvordan det kan gøres uden at overføre data til USA på en GDPR compliant måde.

Den elendige brugeroplevelse sætter fokus på at det for os alle er nødvendigt med den primære logon løsning til MitID = nøgleviseren. For som der bliver beskrevet i artiklen er der adskillige faldgruber som det er svært at komme op af, hvis man bruger programmerne til mobile devices "App's". Hvilket igen bringer os tilbage til - hvorfor have dobbelt infrastruktur: "App" og normal logon med nøgleviser?

5
13. april kl. 11:59

For mig at se er MitID's app/nøgleviser cirka same-same som NemID's app/nøglekort. Begge dele fungerer (når ellers man først er kommet ombord) OK.

Jeg opfordrer alle til at have begge dele, især fordi man jo kan miste sin telefon, få slettet appen eller på anden måde blive låst ude. Og for de ældre som er vant til nøglekortet, er nøgleviseren en mindre omstilling end at skulle til at bruge en app.

Men jeg er helt enig i at brugeroplevelsen med at komme ombord i MitID er temmelig bøvlet hvis man ikke er helt oppe på dupperne med NemID app, har scannet sit pas i NemID appen inden man går i gang, og er rimeligt habil med teknik. Jeg har hjulpet tre 75+ personer, og ingen af dem kunne have klaret det selv. (Og jeg har et teknisk udfordret medlem af familien tilbage, som ikke har noget pas). Så det overrasker mig ikke at support-linjerne gløder og køerne er lange.

25
14. april kl. 12:49

Jeg opfordrer alle til at have begge dele, især fordi man jo kan miste sin telefon, få slettet appen eller på anden måde blive låst ude.

Kan man det? Jeg husker det som et enten-eller-valg.

28
14. april kl. 15:49

Jeg husker det som et enten-eller-valg.

Det er kun under oprettelsen. Vælg app'en under oprettelsen, så kan du umiddelbart med den sædvanlige times karenstid vælge ekstra (så skal du ikke vente i ugevis på kodeviseren forbat kunne komme ind)

31
14. april kl. 21:29
Jeg husker det som et enten-eller-valg.

Det er kun under oprettelsen. Vælg app'en under oprettelsen, så kan du umiddelbart med den sædvanlige times karenstid vælge ekstra (så skal du ikke vente i ugevis på kodeviseren forbat kunne komme ind)

Godt fif, for dem der ønsker/har mulighed for at bruge programmet :-)

Det er ikke noget de skilter tydeligt med, men det står rent faktisk i deres OSS:

https://digst.dk/it-loesninger/mitid/spoergsmaal-og-svar-om-mitid/Hvad gør jeg, hvis jeg prøver at bruge MitID app, men det ikke går alligevel?

Du kan bestille MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser senere, hvis du alligevel ikke ønsker at bruge appen.

36
16. april kl. 18:15

Du kan bestille MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser senere, hvis du alligevel ikke ønsker at bruge appen.

Så er det vel stadig "enten - eller", når man så ikke (hvis man læser teksten) kan/ønsker at bruge appen. Målet var jo at have den som reserve.

42
19. april kl. 16:48

Du kan sagtens have BÅDE app og kodeviser aktive samtidig. Der er mulighed i brugerinterfacet til at skifte mellem app og kodeviser, ligesom det er/var muligt at skifte mellem nøglekort og app med nemid.

26
14. april kl. 13:02

Kan man det? Jeg husker det som et enten-eller-valg.

Ja naturligvis kan man det, de første 3 nøglevisere er gratis ( skulle nominelt holde ~10 år stykket ).

De fremstiller åbenbart bevidst "App"'en som om den var den primære og mellem linjerne eneste løsning, med mindre man er handikappet. Formentligt helt bevidst for at skjule at de er har brugt utrolige summer på at lave det unødige program.

32
15. april kl. 09:23

Ja naturligvis kan man det, de første 3 nøglevisere er gratis ( skulle nominelt holde ~10 år stykket ).

Det er så vist en sandhed med modifikationer. Jeg prøvede at bestille en kodeoplæser til min gamle far efter at han havde konstateret, at han havde svært ved at læse de små tal på kodeviseren (i det håb at tallene var større på oplæseren). Det kan man godt, men enten skal man betale for den eller også skal kodeviseren meldes "tabt" (hvorefter den nok ikke kan anvendes mere).

20
14. april kl. 10:37

Jeg opfordrer alle til at have begge dele, især fordi man jo kan miste sin telefon, få slettet appen eller på anden måde blive låst ude.

Jeg ved ikke om det er intentionen med MitID, men man kan lægge flere ID'er på samme telefon og lægge et ID på op til tre telefoner. Det svarer lidt til at tage et foto af NemID nøglekortet.

Derfor vil jeg da anbefale at have sit ID liggende på f.eks. ægtefællens telefon også. Det er så frivilligt om man også giver kodeordet :-)

45
19. april kl. 18:27

Derfor vil jeg da anbefale at have sit ID liggende på f.eks. ægtefællens telefon også.

Det har så desværre den ulempe (iflg. https://digst.dk/it-loesninger/mitid/spoergsmaal-og-svar-om-mitid/), at man ikke kan bruge fingeraftryk eller ansigtsgodkendelse:

Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal logge på med hver jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med. Så skal I bruge jeres personlige MitID app PIN-kode i stedet.

21
14. april kl. 11:44

Der er ikke kodeord på når du bruger app. Kun appens kodeord, og det kan du vist ikke differentiere

23
14. april kl. 12:40

Der er ikke kodeord på når du bruger app. Kun appens kodeord, og det kan du vist ikke differentiere

I MitID er koden = brugernavnet. Modsat NemID hvor brugernavnet kan være det i mange tilfælde offentligt tilgængelige CPR-nummer.

27
14. april kl. 15:46

I MitID er koden = brugernavnet

Nej, brugernavnet er det samme for app'en og kodeviser (de kalder det bruger-id). Til kodeviseren (ikke app'en) skal tilknyttes et kodeord derudover. App'en er beskyttet af sin egen kode/fingeraftryk/faceid

30
14. april kl. 20:50

Nej, brugernavnet er det samme for app'en og kodeviser (de kalder det bruger-id). Til kodeviseren (ikke app'en) skal tilknyttes et kodeord derudover. App'en er beskyttet af sin egen kode/fingeraftryk/faceid

Brugernavn eller bruger-id, same same.

https://digst.dk/it-loesninger/mitid/nyheder-om-mitid/nyheder-fra-2021/mitid-en-sikker-loesning/Hvorfor skal man ikke længere bruge både bruger-ID og adgangskode?....

De skriver rent faktisk at man ikke skal bruge selvvalgt kode med MitID, når man bruger kodeviseren. Hvilket giver mening, i og med at man ikke kan indtaste adgangskode på den.

....Er man i højere grad i risiko for at blive udsat for svindel, når man kun skal logge ind med sit bruger-ID?Bruger-ID’et kan dog aldrig stå alene. Derfor vil det scenarie, at en udefrakommende lykkes med at gætte sig frem til ens bruger-ID, ikke være nok til, at vedkommende vil kunne misbruge ens MitID. For at kunne foretage sig noget med MitID, skal man, ligesom i NemID, aktivt godkende handlingen ved hjælp af appen eller et af de andre identifikationsmidler (kodeviser, kodeoplæser eller chip). Dette gør man i MitID-appen ved at ”swipe” på den anmodning, du modtager i appen, og som indeholder en referencetekst, der beskriver den handling, du er ved at godkende. Har man kodeviser eller kodeoplæser, godkendes handlingen ved hjælp af den seks-cifrede engangskode, du får frem på kodeviseren eller kodeoplæseren.

Så til "App"'en skal man bruge en yderligere kode - en kode til selve programmet. Mens det tilsyneladende ikke er nødvendigt med normal MitID uden "App" - der ligger sikkerheden i de engangskoder der er på nøgleviseren.

Det skal retfærdigvis nævnes at jeg ikke er inviteret til at få MitID endnu. Så jeg har ikke prøvet det selv endnu - kan kun referere til det som Digitaliseringsstyrelsen og deres underleverandør melder ud. Det bliver interessant hvornår og hvordan det kommer til at foregå i praksis, med den belastning borgerservice er under.

33
15. april kl. 11:14

Så jeg har ikke prøvet det selv endnu

Det fremgår så tydeligt af dit indlæg

29
14. april kl. 15:55

kodeord

Kodeordet kalder de adgangskode.