Social software spreder sig overraskende hurtigt

De nye applikationer og tjenester, der kommer fra privatsfæren, rummer så indlysende fordele, at de også breder sig hurtigt i erhvervslivet.

Blogs, wikier og de andre værktøjer, der går under paraplybetegnelsen social software, har overraskende hurtigt spredt sig fra forbrugernes verden til erhvervslivet.

Især weblogs, blogs, synes at dække et behov, der har savnet en løsning. Behovet for på én gang at kunne kommunikere en-til-mange, og mange til både én og mange, vel at mærke på relativ uformel vis.

De internt rettede blogs har langt større udbredelse end de eksternt rettede. Blandt virksomhederne, der for nylig har taget en intern blog i brug, er entreprenørselskabet NCC, hvor det er koncerndirektør Christian Herskind, der lægger engagement i den.

Via hans blog vil koncernen også sondere terrænet med henblik på oprettelse af flere blogs. Blandt andre store koncerner, der bruger interne blogs, ses Danske Bank, der gik i gang allerede for et års tid siden.

»Blogs har vist sig at være et godt værktøj til at sikre kontakten fra en chef til alle medarbejdere, specielt hvis man sidder fysisk adskilt. Vores bankdirektør i Danmark og kollegerne i de andre lande lægger jævnligt meninger og spørgsmål ud,« siger it-direktør Peter Schleidt, Danske Bank.

Ståhej om eksterne blogs

I PostDanmark er det de HR-ansvarlige, der har dannet et internt blogfællesskab, mens det hos Novozymes er kommunikationsdirektøren, der tog blogværktøjet i brug i forbindelse med en forandringsproces. Legos administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, er dog nok den topchef, der har gjort bloggen mest kendt som medie for intern kommunikation fra top til gulv og fra Danmark til Langtbortistan.

Mens oprettelsen af interne blogs sker i det stille, er situationen en helt anden, når det gælder de eksternt rettede blogs, der gerne skulle finde et publikum. De første virksomheder, der satsede, scorede også meget omfattende omtale på det. Mejerikoncernen Arla er som klasseeksemplet.

Senest er det Nykredit, der via blogs åbnede dørene til analytikere, cheføkonomer og koncerndirektionen. Nykredits egne folk spiller op til, hvad der i blogverdenen kaldes samtaler, og så er der frit spil for alle med netadgang til at kommentere og stille spørgsmål.

Kunderne opfordres også til at indsende egne ideer til nye produkter, og de kan stemme på, hvilke ideer, de synes er bedst. På dette område var den store pc-producent Dell en pioner med sit udspil, IdeaStorm.

Slipper kontrollen
»Man kan sige, at vi giver slip på kontrollen og åbner for en dialog på kundernes præmisser, hvor der er frit spil for både ris og ros. Det stiller nye krav til os og vores kultur,« lød det fra koncerndirektør Per Ladegaard, da Nykredits blogs blev annonceret.

Region Midtjylland går også nye veje med projektet Anna Amalia. Her kombinerer man en flere hundrede år gammel verden i form af te-saloner, hvor folk med forskellig baggrund mødes og diskuterer, med den nye verdens blogs i håb om at få nye, tiltrængte initiativer på politikernes bord.

En af de personer, der har fulgt erhvervslivets adoption af social software tæt, er den garvede blogger, cand.scient.soc. Trine-Maria Kristensen, der står i spidsen for rådgivningsvirksomheden Social Square.

Hun er overrasket over, hvor hurtigt det går, først og fremmest med blogs, men hun oplever også gang på gang, at man et eller andet sted i en virksomhed også har taget en wiki i brug. En wiki er et stykke software, der bruges via en browser og som letter fælles forfatterskab og vidensopbygning.

»Man bruger typisk social software som en hjælp til at arbejde bedre sammen i grupper, i projekter og på anden vis. En anden interesse, der får værktøjerne i hus, er ønsket om at komme bedre i kontakt med kunder og samarbejdspartnere. At styrke relationerne til omverdenen.«

Flittige brugere
Når det gælder den internt rettede brug, ser hun især engagementet i større organisationer, hvor der er behov for at arbejde på tværs af organisationens siloer. Vidensvirksomheder er ifølge Trine-Maria Kristensen de flittigste brugere, men det simrer også hos det offentlige, hos fagforbund og hos interesseorganisationer.

»Lige nu handler det dog mest om fantasifuldhed og mod, mere end hvilken branche eller sektor,« siger hun.

Hun peger på, at der er en læringskurve også ved social software.

»Tag wikierne. Det tager et stykke tid, før folk får has på, hvorledes softwaren bruges, og hvorledes man får en god struktur. Det kan blive meget stort og komplekst, og der er nogle wikikoder, som man skal kunne. En vis uddannelse skal der til,« siger hun.

Men wikierne er ifølge hende egnet til al den information, der er flydende der ændrer sig.

»Rigtig mange virksomheder har oprettet egne ordbøger over de særlige faglige begreber, der bruges internt. Også virksomhedspolitikker lægges i wikier,« siger Trine-Maria Kristensen og fortsætter:

»Men man kan blive overrasket. I en koncern, der havde én politik for firmabiler, viste sig at den blev udmøntet på tre vidt forskellige måder.«

Hvad får jeg ud af det?

Trine-Marie Kristensen ser wikier som en langt bedre ramme til at opbygge fælles viden end de traditionelle knowledge management systemer.

»Der tvinges medarbejdere til at lægge data ind, og man glemmer to afgørende ting for den enkelte, nemlig hvornår skal jeg få tid til det og What's in it for me. I wikisammenhæng fremgår det klart, at man bidrager til at opbygge viden. Folks faglighed bliver synlig, og kolleger får let ved at finde rette hjælp i et givent spørgsmål,« siger Trine-Maria Kristensen.

Hun hæfter sig også meget ved de muligheder, der ligger i at dele links, fotos og video. Her er det dog endnu meget sparsomt, hvad hun har set implementeret i virksomheder.

»Men jeg er overbevist om, at det kommer, for det giver muligheder for at skyde genveje til god viden, som ens kolleger allerede har fundet frem til,« siger Tina-Maria Kristensen.

Læs mere om socialt software i magasinet Version2 fredag 29. juni.

Hvad gør du?

Anvender du socialt software som wiki'er, messengertjenester eller blogs i dit professionelle arbejde? Deltag i barometer til venstre på denne side.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Finn Sørensen

... Men hvem bruger dog ikke noget så indlysende som fora i deres daglige arbejde? De er langt mere 'for alle' end f.eks. en wiki (som kræver langt mere intensiv administration og overvågning) eller en blog (som i langt højere grad er individuelle synspunkter med kommentarer). Forummet er den perfekte mellemting mellem wikien og bloggen.

  • 0
  • 0
#3 Gunnar Langemark

Jeg ved ikke hvad jeg er mest overrasket over - hastigheden med hvilken virksomheder og organisationer overtager sociale medier som weblogs og wikis, eller den stille insisteren på, at gøre egne erfaringer uden hjælp, som man ser mange steder. Der er jo faktisk ret mange virksomheder i dag, der kan hjælpe andre i gang med, at bruge sociale medier i kommunikationen. Og som Trine-Maria siger. Der er en læringskurve. Det er ikke alt der giver sig selv. Når Finn Sørensen nævner diskussionsfora, så vil jeg gøre opmærksom på, at diskussionsfora og gruppeværktøjer som GroupCare og Mingler selvfølgelig rummer nogle af de samme sociale muligheder. Men heller ikke diskussionsfora holder sig selv kørende. Det er en helt almindelig erfaring fra for flere år tilbage, at diskussionsfora skal have dedikerede medarbejderressourcer hvis de skal køre med udbytte. Det der med "if we build it - they'll come" holder jo heller ikke med blogs og wikis. Og der er jeg jeg lidt overrasket over, at man stadig finder folk, som vil bruge alle pengene på en teknisk installation - og glemmer brugeruddannelsen. Specielt fordi sociale medier markerer en holdningsændring fra "information" til "dialog". (Disclaimer: Jeg er ikke helt uden en aktie i dette - da jeg rådgiver om Sociale Medier...)

  • 0
  • 0
#4 Finn Sørensen

... omend jeg heller ikke er uden en hvis farvning fra min 'hobby', da jeg driver phpbb2.dk som supporter det gratis forumsystem phpBB. Det vokser i øvrigt begge veje - små interessefora kan nemt vokse sig til en hel forretning, og mange erhvervsdrivende starter gerne et forum for at give kunderne produktsupport og mulighed for også at hjælpe hinanden. Men ja, mange glemmer at afsætte de nødvendige ressourcer til at drive hvad man lægger online. Synergien brugerne imellem er en stor del af det, men det når normalt langtfra hele vejen på den måde.

  • 0
  • 0
#5 Hans Henrik H. Heming

Jeg har brug for lidt mere klarhed om hvad LEGO egentligt har gjort og ikke gjort - det er ligesom om, at Jørgen'Vig's initiativ tages til indtægt for den store åbenbaring. Jeg har lyst til at spørge.... på hvilket grundlag "Vi"/"I", du Dorte, kan udtale os/jer/dig om det?

Mig bekendt er der ikke skrevet meget om det - måske jeg ikke har fulgt med?

I relationen til interne/eksterne anvendelse af sociale teknologier, så må jeg henvise til Fx. Gartners analyser af udviklingen. De har de sidste 2-3-4 år beskrevet tendenserne - og jeg må sige, der er faktisk ikke nogen overraskelser her. Overskriften på artiklen synes derfor ikke helt rigtig at beskrive noget overraskende...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere