Snowden: Fremtidens største trussel er overvågning med kunstig intelligens

Illustration: Laura Poitras
I et nyt interview fortæller Edward Snowden, hvad han ser som fremtidens største it-trusler.

I anledning af udgivelsen af sin bog har whistlebloweren Edward Snowden åbnet for sine tanker om teknologi og afsløringer om sit privatliv, der bærer præg af, at whistlebloweren er tvunget til at bo i Rusland de næste mange år.

Det skriver The Guardian, der netop mødte Snowden i Rusland.

Edward Snowden mener selv, at han gjorde det rigtige ved at fortælle omverdenen om USA's omfattende overvågning af både landets arvefjender og dets nærmeste allierede.

Samtidig påpeger Snowden, at der i fremtiden vil være endnu større udfordringer - især når det gælder kunstig intelligens.

Læs også: Storbritannien starter ny, effektiv video-overvågning: Men er den overhovedet lovlig?

»Et overvågningskamera udstyret med kunstig intelligens er ikke blot en enhed, der kan bruges til at optage, men bliver i højere grad en slags automatiseret politibetjent,« siger Snowden til The Guardian.

Hans største frygt er, at myndigheder og virksomheder begynder at udlevere data til hinanden, så man kan lave en permanent record (hvilket også er navnet på hans bog) på alle individer.

Bogen handler om alt fra hans tid i både NSA og CIA, til da han begyndte at udlevere informationer til journalister.

Han fortæller desuden, at han er ked af, at han ikke kan bo i lande som USA eller Tyskland, men at han har det fint i Rusland. Han fortæller også om, hvordan han i al hemmelighed blev gift med sin partner, Lindsay Mills, for to år siden.

Læs også: Facebook taber igen i sag om ansigtsgenkendelse

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Louise Klint

I Danmark er vi jo desværre langt fremme på dette felt.
At myndigheder og virksomheder udveksler data, evt. via borgeren selv.

For 1 års tid siden, i forbindelse med planerne om ”Mit Overblik”, talte vi om det.

”Mit Overblik” er den tidligere regerings igangværende strategi om en digital platform, hvor den enkelte borger (du, jeg) kan få et samlet overblik over, hvilke mange forskellige oplysninger (data), myndighederne har om den enkelte (og familie).
Blot et overblik, ikke råderet.

Dvs. overblik over:
Dine indtægts- og skatteoplysninger, din sygejournal (diagnoser og -historik), dine karakterer og uddannelsesniveau, dit energiforbrug (el, varme, vand, etc.), dine evt. offentlige ydelser (SU, boligstøtte, kontanthjælp, børnepenge, pension, etc.), dine familieforhold (ægtefælle, børn) blandt andet.

Alt i alt relativt mange sensitive oplysninger udstillet samlet.
På et øjeblik kan man danne sig et overblik over den enkelte borgers ”værdi” (indtægt, formue, skat) samt ikke mindst ”sårbarhed” (sygejournal og diagnoser).

Planen var herunder ligeså, at det offentlige skulle dele data med private virksomheder, men angiveligt på en måde, således den enkelte ikke ville kunne identificeres.
23.10.18: https://www.version2.dk/artikel/ny-dansk-digitaliseringsstrategi-modsatt...
https://www.version2.dk/artikel/minister-beroliger-nyt-persondata-overbl...

Vi talte i samme forbindelse om, at det kunne gå hen at blive sådan, at hvis du fremover ønsker at tegne fx en forsikring, ville det blive et krav, fra forsikringsselskaberne, at du afleverer en udskrift at ”Mit Overblik”. Værsgo.

Selvom platformen, ”Mit Overblik”, ikke er oppe at køre endnu, er problematikken delvist allerede en realitet:

I sidste uge kom det frem, at en betingelse for at optage et banklån kan være, at kunden dels tegner en livsforsikring via banken, som sikkerhed,
dels afleverer sin sygejournal til banken. Værsgo.
12.09.19: https://politiken.dk/forbrugogliv/art7379614/%C2%BBS%C3%A5-jeg-f%C3%A5r-...

Forbrugerrådet Tænks seniorøkonom, Morten Bruun Pedersen, siger dertil:

Hvis banken er så usikker på, om kunden kan betale lånet tilbage, mener vi ikke, at løsningen er at sælge ham eller hende et produkt mere – ovenikøbet et produkt, som gavner banken mere end kunden.
Så hellere sige nej til kunden.

En livsforsikring kan koste fra få hundrede til flere tusinde kroner årligt, alt efter dækningens omfang.
Men Forbrugerrådet er også bekymret for håndteringen af de detaljerede spørgsmål om kundernes sundhed og helbred, som følger med en livsforsikring:

Vi ved jo ikke med sikkerhed, om den slags oplysninger kører rundt mellem afdelingerne i de store finanskoncerner, der både sælger
banklån, boliglån og forsikringer.

Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom, Forbrugerrådet Tænk
11.09.19: https://politiken.dk/forbrugogliv/art7378317/Banker-kr%C3%A6ver-at-kunde...

^^ De såkaldte pantforsikringer er samtidig en god forretning for bankerne, der kan tjene provision og bonus, hver gang de skaffer forsikringsselskabet en ny kunde. Win-win.
16.09.19: https://politiken.dk/forbrugogliv/art7382224/Banker-tjener-penge-p%C3%A5...

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize