Snævert teknisk fokus på it-uddannelser holder kvinder væk

Datalogi skal undervises i en bredere kontekst, hvor resultaterne kommer i fokus, hvis faget skal blive attraktivt for kvinder, mener forskere.

Kvinder udgør kun 18 procent af datalogistuderende i USA. Meget tyder på, at det skyldes, at mænd og kvinder ser forskelligt på formålet med computeregenskaber, skriver it-mediet Communications of the ACM.

Drenge bliver nemlig forelsket i computere som maskiner, mens piger i højere grad ser computere som et redskab til at opnå noget andet. Sådan lyder vurderingen fra Barbara Ericson. Hun er seniorforsker ved Georgia Institute of Technology, og hun analyserer eksamensresultater fra universitetet.

Den teori kan seniorforsker Christianne Corbett fra American Association of University Women godt tilslutte sig.

»Piger, der er gode til matematik, har ofte også bedre sproglige egenskaber sammenlignet med drenge, der er gode til matematik. Det giver bedre muligheder i samfundsvidenskab,« siger Christianne Corbett og fortsætter:

»På rene it-uddannelser er det sociale element ikke altid åbenlys. Pigerne spørger sig selv, ‘hvordan de kan gøre en forskel i verden med datalogi?’«

American Association of University Women forsøger at gøre rene teknologiuddannelser attraktive blandt kvinder ved at oplyse piger allerede i folkeskolen om karrieremulighederne i teknologibranchen.

Valerie Bar, der sidder i rådet for ACM's Council on Women in Computing og er professor i datalogi på Union College, mener det handler om at sætte datalogi i en kontekst.

På Union College har universitet nemlig haft stor succes med introduktionskurser i datalogi, hvor faget bliver sat i en større kontekst. På den måde kan de studerende bedre se, hvordan faget er samfundsrelevant. Det betyder at kvinder nu udgør 39 procent af de studerende på introduktionskurset mod 14 procent for bare ti år siden.

I Danmark var der i år 27 procent kvinder blandt de nye studerende på alle uddannelser med it-indhold, herunder for eksempel Medialogy og Digital Design, viser årets statistik. Ser man isoleret på de mest tekniske it-uddannelser, som for eksempel datalogi, er tallet dog meget lavere, men bliver ikke opgjort fra centralt hold.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Hansen

Kan ikke følge logikken. Hvad er idéen i at trække kvinder til en uddannelse, som tydeligvis ikke interesserer dem? Jeg ville heller ikke ansætte nogen der ikke brænder for det de arbejder med, køn uagtet.
Skal vi også til at lave mere "maskuline" linjer til SOSU uddannelsen?

  • 4
  • 3
Rune Larsen

Jeg er stor tilhænger af lige muligheder for optagelse, og jeg har også selv erfaret at jo mere "ren" matematisk, datalogisk etc. en uddannelse fremstår, des færre kvinde vælger den.
Problemet som jeg ser det, er at man derefter bruger denne information til at justere uddannelser således at der er mindst 40-50% kvinder. Dette efterlader færre og færre mænd der gennemfører en lang videregående uddannelse, og dette finder jeg yderst problematisk. Specielt i de tilfælde hvor det samtidig går ud over muligheden for at tage en "ren" teknisk uddannelse.

Jeg mener at man i stedet for at ændre den eksisterende uddannelse, så vidt som muligt skal arbejde på at der er parallelle uddannelses spor der sigter mod hhv. ren teknisk viden og anvendelses orienterede emner. På den måde undgår man at tabe mænd på gulvet i et misforstået forsøg på at opnå ligestilling.

  • 6
  • 0
Povl H. Pedersen

De rene naturvidenskabelige teoretiske uddannelser tiltrækker ikke kvinder, så er det lige meget om det er matematik, fysik, eller datalogi. Man skal ikke ødelægge disse uddannelser for at få flere kvinder ind på dem. Teoretiske uddannelser har deres berettigelse. Men man kan lave nogle mere kvindevenlige uddannelser og så få kvinder ind der. Så må virksomhederne vælge de profiler de mangler. Der er helt sikkert også job til IT folk som ikke er rene kodenørder.

  • 6
  • 1
Carsten Olsen

Hvad er idéen i at trække kvinder til en uddannelse, som tydeligvis ikke interesserer dem?


Hvorfra ved du/de selv, hvad der interessere dem?. Som det er nu, så fortæller deres skolelærer (som regel en kvinde) at de der tekniske ting er for "kedelige mennesker der kan lide at lave kedelige (indstri fremstillede) ting".

Hvis en skole prøver at få en person ud (til skolen), til at forklarer om tekniske uddannelser kommer der en ud der ikke på nogen måde forklarer at man f.eks. kan hacke(tilpasse) en strikkemaskine og dermed selv få indflydelse på hvad den laver. Hvis en elev selv foreslår at hacke en strikkemaskine, så er det eneste som læreren siger noget med: Du må ikke hacke den, det er (hvis-nok) en krænkelse af ophavsretten og du blive så en software-pirat. (læreren har ikke sat sig ind kendsgerningerne, men det skyldes at hun finder det stoffet "kedeligt")

  • 3
  • 1
Jakob Sørensen

Det ville sikkert være dejligt med en mere ligelig fordeling mellem kønnene på mange studier, men det er vel ikke det der er målet for en studieretning. Studier er til for at forberede unge (og indimellem knap så unge) mennesker til erhvervslivet. Det er fint at lave forbedringer af studieretninger, men de skal ikke ændres i et forsøg på at skabe ligestilling, medmindre det kan gøres samtidig med at fagligheden bebeholdes.

  • 1
  • 0
Brian Hansen

Hvorfra ved du/de selv, hvad der interessere dem?

Jeg kan kun konkludere ud fra statistikken. Du søger jo heller ikke ind som bager lærling eller auto mekaniker, hvis du et eller andet sted ikke finder det interessant.
Jeg mener det er elevernes eget ansvar at tænke lidt selv.
Hav en ide om hvad man vil, når man er færdig med skolen.
Det er tydeligvis blevet helt ok at det er skolen der skal tænke for dig, nærmeste tage beslutning om hvad du vil.

  • 1
  • 0
Mogens Hansen

Jeg har de sidste år - efter mange år i den danske programmør/teknik verden - stiftet bekendskab med og arbejdet i tilsvarende firmaer i Sydeuropa og Kina.
Her er der - trods nordiske fordomme at disse lande ofte er præget af meget mindre ligestilling end herhjemme - betydeligt flere kvinder blandt teknikere og programmører. Flere af dem jeg har snakket med er den, der trækker læsset derhjemme indkomstmæssigt.
Når man efter sådan nogle besøg vender hjem til .dk og hører folk sige som mange af indlæggene ovenfor, så virker det som om man er landet blandt en flok tilbagestående hulemænd.
Vi har SÅ meget brug for, at folk tager en længerevarende teknisk uddannelse, så gør dog noget for at skabe interesse blandt kvinderne!
(Husk: Der er ingen der taler om at reducere antallet af mænd i faget, men hvordan vi får flere til at deltage i det hele taget)

  • 4
  • 2
Troels Henriksen

Vi har SÅ meget brug for, at folk tager en længerevarende teknisk uddannelse, så gør dog noget for at skabe interesse blandt kvinderne!

Jeg tror protesterne retter sig mod forslag om at ændre uddannelserne. Jeg tror ikke nogen har noget imod at ændre på kulturen generelt, så det bliver mere "acceptabelt" (i mangel af et bedre ord) for kvinder at være teknisk interesserede.

  • 5
  • 0
Rune Larsen

Når man efter sådan nogle besøg vender hjem til .dk og hører folk sige som mange af indlæggene ovenfor, så virker det som om man er landet blandt en flok tilbagestående hulemænd.


Og det var så derfor jeg startede med at skrive at jeg var for ligestilling... Hvem er det her der er tilbagestående hulemænd? (Se ad hominem) Som jeg læser de fleste indlæg bekymrer vi os om mænds uddannelse samtidig med at vi gerne ser flere kvinder interessere sig for faget.

Du siger ganske rigtigt at der ingen der taler om at reducere antallet af mænd i faget, og det er muligt. Min erfaring er det dog konsekvensen hvis man bare ændrer fokus på uddannelsen i stedet for at lave et parallelt spor.

  • 1
  • 1
Pelle Söderling

Kender flere kvinder der har gennemført en Datamatiker-uddannelse.
Jeg tror ikke problemet er indholdet, så meget som måden man sælger (eller rettere ikke sælger) de her uddannelse på - der er nok stadig lidt for meget hvide tennissokker og fordomme forbundet med de mere tekniske uddannelser set fra et kvinde-perspektiv.

  • 1
  • 0
Dorte Toft

Kvindernes andel blandt landets nye datalogistuderende ligger i 2014-optaget på 7,4 procent, hvilket er en lille stigning i forhold til året før, hvor tallet var 6,6. I antal handler det om 34 kvinder fordelt på fire universiteters datalogi-studier.
Da datalogien blev universitetsfag herhjemme i 70'erne var der en overgang 25 procent kvinder.
Andelen har bundet ved omkring 4 procent, men ligger i de seneste år ret stabilt omkring 6-7 pct.

  • 4
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Faldet i andel af kvindelige studerende på datalogi faldt nogenlunde sammen med udbredelsen af hjemmedatamaten, som udpræget blev set som et drengelegetøj, så det var mere sandsynligt, at lille Peter fik en C64 end at lille Anne fik en tilsvarende.

Computere bliver ikke længere betragtet som noget, der primært er for drenge (hvis man ser bort fra testoteronpumpede gaming computere), men det har alligevel ikke øget andelen af kvindelige studerende. Jeg tror ikke, at det er det tekniske indhold som sådan -- der er en langt større andel af piger på matematik. Jeg tror mere, at det lave antal piger på uddannelsen i sig selv kan skræmme andre piger fra at søge, fordi de ved, at de bliver i mindretal. Og det er en ond cirkel, der er svær at bryde. Problemet er dog ikke så stort, som det kan synes udefra: På en uddannelse med årligt optag på 162, er 7% trods alt 11, så man kan som pige sagtens finde et passende antal kønsfæller.

Men jeg tror, at det vil hjælpe på kønsfordelingen, hvis man havde mere datalogi i de obligatoriske fag i skole og gymnasium -- ikke som selvstændigt fag (et sådant bliver næppe andet et et valgfag), men ved at inddrage datalogi i matematik, fysik, dansk, osv. I dansk kan man f.eks. snakke om automatisk stavekontrol (og specielt begrænsningerne i dette).

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize