Sms'er skal standse ebola i Liberia

To sms-systemer skal hjælpe Unicef med at standse spredningen af den frygtede ebola-sygdom.

Unicef er ved at etablere to mobile løsninger, som skal være med til at standse spredningen af ebola i Liberia. Den ene skal kortlægge spredningen og dødsfald. Den anden skal lære de unge om symptomer og smitning på deres eget slang-sprog. Det skriver Digi.no.

Begge løsninger er enkle sms-baserede løsninger bygget på en åben kildekode.

Hidtil har arbejdet med at registrere spredning, dødsfald og smittetilfælde foregået med papirskemaer, hvilket kan tage op til en uge fra de bliver registreret til sundhedsmyndigederne har modtaget dem. Med sms-løsningen lægges informationen direkte ind i et register.

Det er Unicefs egen sms-løsning, som er prøvet i en hel del andre katastrofeområder, som er blevet tilpasset til Liberia, hvor den er blevet oversat til de unges egne slang.

»Det kræver tilpasninger i hvert land med hensyn til sprog, mobilnetværk og det enkelte register«, siger kommikationsrådgiver hos Unicef Norge, Helene Sandbu Ryeng.

Det er sundhedsarbejderne ude i felten, som taster oplysningerne ind, hvorefter de via et kortnummer sender dem til et register. Det giver mulighed for at danne sig et nu-billede af situationen.

Den samme løsning bruges til at skaffe sundhedsarbejderne de forsyninger, som de mangler ude i felten, som handsker og andet udstyr.

Den anden sms-løsning kaldes U-report og er en informationstjeneste for unge mennesker. Her generes en række korte beskeder til de unge med symptomer man skal være obs på. Sms'er som er skrevet på de unges eget sprog.

»Mandag fik vi hjælp af seks lokale unge til at formulere meldinger med slang-udtryk, som de selv bruger i det daglige,« siger Chris Fabian, leder af innovationsafdelingen ved Unicefs hovedkontor i New York.

De har med vilje benyttet sig af sms'er, da de kun skal bruge almindelig gsm-kapacitet og enkle mobiltelefoner, hvilket er vidt udbredt i Liberia. Der findes 3G og 4G i flere områder, men Unicef har valgt at holde sig til løsninger, som ikke riskerer at gå til grunde fordi kapaciteten ikke kan følge med. Samtidig forhandler Unicef med mobilselskaberne i landet om at deres service skal være gratis at benytte.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere