Slut med 'slave' og 'master:' Linux gør op med racistisk terminologi

Illustration: mtmmarek/Bigstock.com
Den gamle terminologi indeholder flere ord, der kan lede tankerne hen på racistiske og imperialistiske uligheder i samfundet. Derfor har holdet bag Linux nu valgt at indføre nye termer, når der skal programmeres.

Holdet bag Linux har godkendt en ny terminologi, der skal gøre op med den eksisterende, der har en række termer, der kan virke ekskluderende. Det skriver Zdnet.

Det betyder, at fremtidig kodning og dokumentation omkring Linux-kernen ikke vil bruge termer som ’slave’, ’master’, ´’blacklist’ og ’whitelist, men derimod neutrale termer.

Læs også: Android 10 bliver udbredt rekordhurtigt

Listen for master og slave inkluderer:
- primary/secondary
- main/replica or subordinate
- initiator/target
- requester/responder
- controller/device
- host/worker or proxy
- leader/follower
- director/performer

Linux-holdet har ikke specificeret, hvilke termer der skal bruges i givne situationer, men beder udviklere om at bruge termer ’som det passer’.

De gamle termer vil nu kun blive brugt, når der skal vedligeholdes gammel kode.

Læs også: Linus: Overbevist om at vi får andre sprog i kernen

Forslaget om at droppe den gamle terminologi blev stillet den 4. juli af en medarbejder, og Linus Torvalds har nu altså godkendt ændringsforslaget.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (97)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Niels Hansen

Jeg føler mig som dansker krænket over at jeg skal kode med engelske ord når man kan bruge danske ord.

Hvis nu vi som danskere havde skulle kode med ord som "Herre/Slave", så har jeg en idé om at vi ville være bedre til at se hvorfor man kunne finde ordene problematiske - "herre/slave" skurrer i hvert fald i mine øren og skaber klarere billeder af pisk og bomuldsplantage.

Jeg er også glad for at vi ikke skifter til marxistisk terminologi som "Udbytter/Arbejder" :-)

  • 16
  • 15
#4 Jens Arhøj

Hvis alle ord der kan lede tankerne hen på racistiske og imperialistiske uligheder er problematiske, er der ikke ret mange ord der går fri.

Det smarte ved ord er jo at de ændrer mening alt efter konteksten, og master/slave samt de andre på listen har i IT-øjemed en bestemt betydning som ikke har en disse med racisme at gøre. Medarbejderen der foreslog dette må altså mene at ord eksisterer i et vakuum, og så til hest med hvilken forbindelse ordet bruges i.

Hvad bliver det næste? Må man snart ikke snakke om drivers fordi det kan lede tanken hen på chauffør, og rige mennesker typisk havde sorte chauffører for 200 år siden? Det er stort set den samme logik.

  • 38
  • 9
#6 Baldur Norddahl

Hvis nu vi som danskere havde skulle kode med ord som "Herre/Slave", så har jeg en idé om at vi ville være bedre til at se hvorfor man kunne finde ordene problematiske - "herre/slave" skurrer i hvert fald i mine øren og skaber klarere billeder af pisk og bomuldsplantage.

Master på engelsk skal ikke altid oversættes til herre. Ofte skal det oversættes til master eller mester. Du kan være master of X ligesom de danske masteruddannelser ikke er herreuddannelse.

Derudover er der absolut ingen referencer til sorte eller slaveriet. Det er topmålet af krænkelseskultur at gå efter tekniske termer.

  • 29
  • 7
#7 Asbjørn Thegler

Hvor er jeg glad for at Linus har forstået det budskab BLM har forsøgt at komme ud med.

Pointen er jo netop at folk der aldrig har oplevet at blive diskrimineret imod har utroligt svært ved at forstå hvordan diskrimination opleves.

Så kan man jo prøve at gætte på hvor mange af kommentarerne ovenfor der er skrevet at hvide cis-hetero mænd.

Personligt har jeg intet imod at skulle skille mig af med whitelist/blacklist og master/slave. Det er ord har brugt til hverdag, men der går nok ikke længe før jeg har vænnet mig af med at bruge dem. Vaner kan ændres.

  • 18
  • 45
#9 Povl Hansen

Personligt har jeg intet imod at skulle skille mig af med whitelist/blacklist og master/slave. Det er ord har brugt til hverdag, men der går nok ikke længe før jeg har vænnet mig af med at bruge dem. Vaner kan ændres.

0 1

Hvad vil du bruge i stedet ?

Vil gerne vide det så jeg kan fortælle dig, hvorfor du ikke kan bruge de ord, men er nød til af finde på nogle andre, som jeg så igen vil gøre mit bedste for af finde ud af hvorfor du ikke kan bruge dem, så du er nød til af finde på nogle andre ......

  • 11
  • 6
#10 Asbjørn Thegler

Hvad vil du bruge i stedet ?

Fint - så lad os prøve dét. :) Tak for at du spørger! Linux-teamet er jo kommet med nogle fine eksempler som ofte dækker bedre end master/slave, ifht. min vante terminologi. Er du i tvivl om hvordan de skal bruges?

Men istedet for whitelist/blacklist vil jeg nok oftere bruge allowlist/denylist, hvilket ligger tætter på den egentlige betydning, dér hvor jeg har set termerne brugt.

  • 18
  • 9
#11 Niels Hansen

Master på engelsk skal ikke altid oversættes til herre. Ofte skal det oversættes til master eller mester. Du kan være master of X ligesom de danske masteruddannelser ikke er herreuddannelse.

Hvis det er det modsatte af "Slave", så må det nødvendgvis skulle oversættes til "Herre". "Mester/Lærling" ville være et andet sæt man ville kunne bruge. Eller "Master / Uneducated stinky person", måske?

Derudover er der absolut ingen referencer til sorte eller slaveriet. Det er topmålet af krænkelseskultur at gå efter tekniske termer.

Ingen referencer til slaveriet, ud over ordet "Slave"?!

  • 7
  • 10
#15 Ditlev Petersen

Og afskaf klienterne. Server er jo bare det latinske ord for slave, servus. En klient var en fattig romer, der var afhængig af en rigmand, en patron, og måtte udføre hans bud - typisk ved at stemme på en bestemt måde.

Der må være flere ord, der kan angribes.

  • 25
  • 7
#16 Torben Rune

Personligt har jeg intet imod at skulle skille mig af med whitelist/blacklist og master/slave.

Jeg har da heller intet imod at sætte nye ord på gamle begreber. Ord får betydning i den sammenhæng de optræder. Og i visse situationer har man selvfølgelig netop brug for at beskrive, at en proces er "herren" og at den dominerer / udnytter / misbruger /... "slaverne".

Der synes at være en underforstået logik i at afskaffe disse "krænkende" ord i alle sammenhæng, ud fra en antagelse om, at dominans, udnyttelse, misbrug ... dermed forsvinder fra de sammenhænge hvor det går ud over mennesker. Det er en meget naiv logik. Det er jo ikke ordet men handlingen som er problemet. Og vi har jo faktisk brug for at kunne sætte ord på disse når de optræder - ord som alle forstår det samme ved i den sammenhæng de nu optræder.

Eksempel: IT verdenen beslutter sig til at erstatter master/slave med A-tjenester og B-tjenester. Fungerer fint for IT-folk, lige som A-abonnent og B-abonnent gør for telefolk. Derfra til at kalde personer A- og B-mennesker er der ikke langt (gør vi vist allerede men det har noget at gøre med hvor tidligt vi står op), og når det sker har vi gjort ondt værre, fordi vi i vores egen selvførståelse nu kan sige ting hvis betydning ingen andre forstår - vi kan være "skabs-racister" og tale racistisk med hinanden uden at andre aner det.

Begynder man at ændre på denne type ord (dvs. ord som har krænkende betydninger i anden sammenhæng) skaber man et Shibboleth (se: https://en.wikipedia.org/wiki/Shibboleth ), et ord eller begreb som er fælles for den udvalgte gruppe som forstår det.

Se eksemplerne i Wikien på hvordan shibboleth's er blevet brugt og misbrugt gennem historien - f.eks. ordet " lollapalooza" som blev brugt af amerikanske soldater under anden verdenskrig. Alle soldater vidste hvad det betød - ingen andre anede det - og slet ikke de japanere det gik ud over.

Jeg tror ikke det er nogen god idé at begynde at opfinde nye ord i lukkede faggrupper, til beskrivelse af forhold og situationer som i andre sammenhænge kan misbruges. Det ender meget værre end udgangspunktet - som er slemt nok.

  • 23
  • 4
#18 Asbjørn Thegler

Du er så godt til af finde racisme i hverdagen, måske er det dig der er racisten og ikke os andre? Du virker i hvertfald som lidt af en race baiter.

Hej Erik - fedt at du lægger op til debat! :) Jeg synes dog det er en lidt træls måde du gør det på, ved at skamme mig ud som racist og race baiter.

I IT branchen har vi et stort overtal af hvide mænd, hvilket selvfølgelig kan have mange årsager. Jeg ved at de produkter jeg bygger i IT bliver bedre, hvis jeg har en forskelligartet medarbejderskare. Derfor ser jeg en stor fordel i at vi som branche bliver mere inkluderende, ved at lade vores terminologi og tankesæt følge moderne etik - især når det ikke koster andet en nogle få commits.

Det stammer altså ikke fra hudfarver

Nej - det har du ret i. :) Hvor er det du vil hen?

Og vi har jo faktisk brug for at kunne sætte ord på disse når de optræder - ord som alle forstår det samme ved i den sammenhæng de nu optræder.

Tænker du at ordet 'slave' forsvinder ud af ordbogen hvis det forsvinder ud af IT branchen?

Jeg tror ikke det er nogen god idé at begynde at opfinde nye ord i lukkede faggrupper, til beskrivelse af forhold og situationer som i andre sammenhænge kan misbruges. Det ender meget værre end udgangspunktet - som er slemt nok.

Det har du ret i. Jeg tror forskellen er at Linux teamet ikke er en lukket faggruppe, og det er IT branchen i Danmark heller ikke. Derudover er ingen af de ord der bliver foreslået nyopfundne. Hvor tænker du at vi havner?

  • 11
  • 13
#19 Erik Jensen

Har lige skrevet en kommentar hvor jeg deler min mening omkring det at være stødt / forarget på andres vegne og om det at være race baiter som jeg mener at Asbjørn Thegler og folk som ham er.

Indenfor 5 minutter blev min post slettet uden forklaring. Det er klart for mig at version2 ikke ønsker debat omkring emnet og ikke er bedre end en totalitærstat i fjernøsten.

Nu i er i gang med censuren, kan i ikke slette Asbjørns indlæg, jeg føler mig utroligt stødt af hans name calling hvor han over en bred kam kalder alle der er uenige med hans budskab: "hvide cis-hetero".

Racisme af værste skuffe.

  • 23
  • 8
#20 Jesper S. Møller

Hvor er jeg glad for at Linus har forstået det budskab BLM har forsøgt at komme ud med.

Enig, også fordi det her jo skal forstås i en international kontekst, herunder amerikansk.

At danske udviklere mm bliver stødt over at Linuxprojektet (og andre) rydder ud i terminologien, er simpelthen fjollet. Lidt som hvis danskere skulle begynde at have en markant holdning til hvilke statuer i de amerikanske sydstater, der skal væltes, og hvilke der ikke skal.

Men hey, det er jo open source, i modsætning til Eskimo-isen: I kan jo heldigvis altid fork’e Linuxkernen og kalde den nye kerne “culturally insensitive OS”, eller måske noget endnu mere markant.

  • 11
  • 13
#21 Asbjørn Thegler

Har lige skrevet en kommentar hvor jeg deler min mening omkring det at være stødt / forarget på andres vegne og om det at være race baiter som jeg mener at Asbjørn Thegler og folk som ham er.

Det kan jeg godt se - jeg har endda citeret dig for det. Det er lidt skidt at kommentarer på den måde forsvinder. :(

Men du har ret - det var lidt tarveligt af mig at kalde forfatterene til opslagene for 'hvide cis-hetero mænd'. Det tager jeg tilbage.

  • 7
  • 4
#22 Erik Jensen

At danske udviklere mm bliver stødt over at Linuxprojektet (og andre) rydder ud i terminologien, er simpelthen fjollet.

At folk som Jesper S. Møller mm. bliver stødt over ord som master / slave og prøver at omskrive sproget i et halvhjertet forsøg på at signalere deres dydighed, er simpelthen fjollet.

  • 22
  • 5
#23 Erik Jensen

Hej Erik.

Dit indlæg i tråden https://www.version2.dk/artikel/slut-med-slave-master-linux-goer-med-rac... er langt under det acceptable niveau på Version2 og er derfor blevet fjernet.

Jeg må bede dig om at huske på den gode tone og ikke gå efter navngivne debattører på denne måde, jvf. vores debatregler på https://www.version2.dk/vilkaar. Alternativt bliver vi nødt til at lukke for din adgang til debatten.

Med venlig hilsen Community

Min uforbeholdne undskyldning til mine meddebattører, jeg vil fremover prøve at holde mig lidt tætter på det acceptable niveau.

  • 6
  • 1
#25 Jesper S. Møller

At folk som Jesper S. Møller mm. bliver stødt over ord som master / slave og prøver at omskrive sproget i et halvhjertet forsøg på at signalere deres dydighed, er simpelthen fjollet.

Woosh, altså. Det handler jo ikke om hvad jeg bliver stødt over (hvilket jeg slet ikke har udtalt mig om??) men om hvad Linuxprojektet beslutter, på baggrund af den samtid de lever i. Det er jo dit valg at beslutte om du vil fravælge produktet af den grund.

  • 10
  • 3
#26 Ditlev Petersen

Redlist og greenlist måske? Bortset fra at redlist er i brug og betyder noget andet, så ingen kan finde ud af det. Et eller andet sted er det hele et fjollet forsøg på at opdrage mennesker ved at regulere det tilladte sprog. Det virker ikke. Man kan godt forfølge bestemte grupper ved nedrig brug af sproget, men det modsatte har aldrig fungeret. Der kommer højst nye ord til. Se blot på den løbende tabuisering af sindslidelser, udviklingsbegrænsninger, somatiske og genetiske lidelser samt en del erhvervsbetegnelser. Ligegyldigt hvad der for tiden er tilladt, kan man altid bruge det mod ens uvenner.

  • 10
  • 3
#27 Baldur Norddahl

Ingen referencer til slaveriet, ud over ordet "Slave"?!

Det må helt klart være en reference til de stakler der byggede pyramiderne 5000 år før kristus. Eller måske er det en reference til handlede hvide kvinder der er tvunget ud i prostition i København? Eller vikingernes trælle (der ikke var sorte)?

Nej slave er et ord der har en betydning, men ordet i sig selv er IKKE en reference til slaveriet i sydstaterne i USA eller til den slavehandel Danmark var indvolveret i engang for mange generationer siden. Du og jeg har helt sikkert forfædre der var trælle, men jeg føler mig specielt ramt af det ord.

Hvad med at bruge kræfterne på reel undertrykkelse af minoriteter, eksempelvis politivold og anden diskrimation, i stedet for det her pjat?

  • 16
  • 4
#29 Baldur Norddahl

Protokollen har én MASTER og et antal SLAVER. Når masteren dør eller forsvinder, så vælger slaverne en ny master. Det lyder ikke som slaveri. Det er faktisk demokrati. Burde det omdøbes til præsident og borgere?

Suk.

  • 12
  • 3
#30 Bjarke Haack Jørgensen

minder mig om luther der minder mig om marting luther king der minder mig om at der findes forskellige racer indenfor homo sapiens der minder mig om at nogle idioter er racister. Hov vent, homo sapiens får mig faktisk til at tænke på seksuel orientering der får mig til at tænke på at nogle baserer menneskers værdi på deres seksuelle orientering og det støder mig.

Vent, stød får mig faktisk til at tænke på den elektriske stol og alle de der er blevet uretfærdigt dømt til døden og det støder mig når jeg ser et skilt hvor der står 'fare for stød'.

Vent, ordet vent får mig til at tænke...

Velkommen til den politiske korrekte verden, hvor drømmen om ytringsfrihed og demokrati er en drøm der åbenbart neutraliserer sig selv.

  • 13
  • 8
#31 Asbjørn Thegler

Det må helt klart være en reference til de stakler der byggede pyramiderne 5000 år før kristus. Eller måske er det en reference til handlede hvide kvinder der er tvunget ud i prostition i København? Eller vikingernes trælle (der ikke var sorte)?

Er der slaveri du mener er okay, siden det er relevant hvilken af 'slaverierne' der bliver refereret til?

Protokollen har én MASTER og et antal SLAVER. Når masteren dør eller forsvinder, så vælger slaverne en ny master. Det lyder ikke som slaveri. Det er faktisk demokrati. Burde det omdøbes til præsident og borgere?

MongoDB har også én primary og flere secondaries. Når primary forsvinder, så vælges der en ny blandt alle secondaries. Jeg forstår ikke din frustration. Hvorfor kalde det master/slave når det rent faktisk er demokratisk? Det er da misvisende.

  • 7
  • 9
#32 Ditlev Petersen

Det må helt klart være en reference til de stakler der byggede pyramiderne 5000 år før kristus. Eller måske er det en reference til handlede hvide kvinder der er tvunget ud i prostition i København? Eller vikingernes trælle (der ikke var sorte)?

De ægyptere, der byggede pyramider og andre kongelige anlæg var lønnede fagfolk, ikke slaver. Ordet "slave" henviser faktisk til vikingernes trælle, der ofte var af slavisk oprindelse. Altså bortset fra at de brugte ordet træl.

Ordet "tjener" er måske passende uldent til at kunne gå an? Men så må vi beholde "herre" og "mester" samt "master". Hvad med "mameluk"?

Jeg spekulerer bare på, om en eneste cop bliver mindre "forudindtaget over for folks etnicitet" af at vi render rundt og retter it-betegnelser og ispinde? Det er bedre at bruge kræfterne, hvor det betyder noget. Så vil ubehaget ved gamle ord måske ændres. Men jeg frygter for, at det en dag er upassende overhovedet at nævne slaveriet i historiebøger. Og hvem har SÅ vundet?

  • 9
  • 3
#33 Niels Hansen

Protokollen har én MASTER og et antal SLAVER. Når masteren dør eller forsvinder, så vælger slaverne en ny master. Det lyder ikke som slaveri. Det er faktisk demokrati

Det i sig selv kunne være en grund til ikke at bruge en doven master / slave analogi. Jeg synes (uden at det skal have noget som helst med krænkelseskultur og socialretfærdighedskrig at gøre) at hvis man skulle vælge et nyt ord, så er "main / replica" ift fx et high-availability database cluster væsentligt mere forklarende end "master / slave"

Og i forhold til at bruge energi på det, så oplever jeg at der bliver spildt væsentligt energi på at brokke sig over nye termer for repository-navne, protokoller og flødeis, end der bliver brugt på at ændre dem.

  • 8
  • 1
#34 Asbjørn Thegler

Jeg spekulerer bare på, om en eneste cop bliver mindre "forudindtaget over for folks etnicitet" af at vi render rundt og retter it-betegnelser og ispinde? Det er bedre at bruge kræfterne, hvor det betyder noget. Så vil ubehaget ved gamle ord måske ændres. Men jeg frygter for, at det en dag er upassende overhovedet at nævne slaveriet i historiebøger. Og hvem har SÅ vundet?

Hvad med at vi både ændrede terminologi, og bekæmper diskrimination på andre måder? Det er ikke et spørgsmål om enten-eller. :)

Der er ingen der prøver at omskrive historien om slaveriet - det er lidt reductio ad absurdum.

  • 13
  • 7
#38 Ditlev Petersen

Hvad med at vi både ændrede terminologi, og bekæmper diskrimination på andre måder? Det er ikke et spørgsmål om enten-eller. :)Der er ingen der prøver at omskrive historien om slaveriet - det er lidt reductio ad absurdum.

Det er nok nemmere at gøre noget ved diskrimination end at ændre sproget. Derpå vil sproget måske komme af sig selv (eller blive ligegyldigt). Og jo, der er folk, der vil redigere slaveriet ud af historien. Sikkert i den bedste mening. Man kan jo slet ikke omtale n... s... længere, Onkel T.. skal væk.

  • 3
  • 1
#39 Ditlev Petersen

At fremtidens renvaskede unge ikke kan læse ældre litteratur, det være sig om negerslaveriet eller om it-protokollers udvikling, for de vil ikke kende de forbudte ords betydning. Og de vil heller ikke kunne søge på dem. Skal der laves ordbøger over forbudte ord? Det kan gøres, men hjælper det?

  • 6
  • 4
#40 Asbjørn Thegler

Det er nok nemmere at gøre noget ved diskrimination end at ændre sproget. Derpå vil sproget måske komme af sig selv (eller blive ligegyldigt). Og jo, der er folk, der vil redigere slaveriet ud af historien. Sikkert i den bedste mening. Man kan jo slet ikke omtale n... s... længere, Onkel T.. skal væk.

Hvis det kan hjælpe bare en lille smule - er det så ikke værd at gøre? Eller mener du at det direkte øger diskriminationen at ændre vores sprog?

Du bliver ved med at sige at 'nogen' vil af med historiebøgerne. Kan du give en kilde? Både ordet 'Uncle Tom' og 'neger' findes fortsat på Wikipedia[1][2] - med tydelige beskrivelser om hvordan ordene er blevet brugt historisk. Er der noget du tænker at er blevet slettet eller mangler?

[1] https://da.wikipedia.org/wiki/Neger

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Uncle_Tom

  • 13
  • 5
#41 Ditlev Petersen

Hvis det kan hjælpe bare en lille smule

Det stopper jo ikke ved master/slave i Linux. Det vil blive ved og ved.

Både ordet 'Uncle Tom' og 'neger' findes fortsat på Wikipedia

For et par år siden skrev flere danske aviser, at Uncle Tom blev fjernet fra nogle amerikanske biblioteker. Jeg gætter på, at det var skolebiblioteker, men nej, jeg har ikke nogen kilde. Og måske var artiklerne skrevet af Putins folk.

  • 7
  • 4
#43 Mogens Ritsholm

Enig. Det er vanvid.

Begreberne slave/master bruges i mange konfigurationer ved kommunikation, f.eks. ved polling.

Man kan selvfølgelig bruge primary and secondary i stedet. Men det er vel også diskriminerende.

Master/slave bruges i tilfælde, hvor kun master må agere, mens slaver alene må agere efter invitation fra en master.

Så den eneste måde at undgå antydning af diskrimination er at forbyde en sådan kommunikartion, der gør forskel på enheder.

Men man kan bruge sin humanisme på bedre sager.

Og nu vil jeg så være diskriminerende:

Forslaget om at afskaffe master/slave betegnelserne i tekniske systemer er idiotisk.

  • 15
  • 8
#44 Lars Skovlund

Et Lewis Carroll-citat, der er vidt brugt i NLP-lærebøger:

"When I use a word," Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, "it means just what I choose it to mean—neither more nor less."

"The question is," said Alice, "whether you can make words mean so many different things."

"The question is," said Humpty Dumpty, "which is to be master—that's all."

Det bliver lidt meta i den aktuelle diskussion. Det modsatte af master er ikke nødvendigvis slave; ordbetydninger (som Humpty Dumpty taler om) er en af de sammenhænge, Branches i Git-repositorier en anden.

  • 5
  • 0
#45 Mogens Ritsholm

Fungerer fint for IT-folk, lige som A-abonnent og B-abonnent gør for telefolk. Derfra til at kalde personer A- og B-mennesker er der ikke langt (gør vi vist allerede men det har noget at gøre med hvor tidligt vi står op), og når det sker har vi gjort ondt værre, fordi vi i vores egen selvførståelse nu kan sige ting hvis betydning ingen andre forstår - vi kan være "skabs-racister" og tale racistisk med hinanden uden at andre aner det.

A-abonnent og B-abonnent er som bekendt kaldende og kaldte, og det udtrykker ikke en fundamental forskel. I et nyt opkald kan der jo være vendt rundt på A og B.

Mater og slave bruges i utallige tilfælde, hvor kun master må tage initiativ. Så det er faktisk diskriminerende. Det er selve meningen, f.eks ve polling på et multipunktnet.

  • 5
  • 1
#46 Steen Secher Schmidt

Personligt har jeg intet imod at skulle skille mig af med whitelist/blacklist og master/slave.

Whitelist er i betydningen hvid=ren og blacklist er i betydningen sort=snavset/uren. Kan du ikke se noget problematisk i at udelukke enhver sort/hvid reference, fordi nogen ønsker at udskamme ethvert menneske med lys hud? Så skulle vi heller ikke måtte bruge ordene sort/hvid om kontrastrige forhold, fordi der ikke må være så lang afstand imellem sort og hvid som vi dermed lægger op til? Redlist må da heller ikke anvendes, selv om rød er en klar advarselsfarve - den originale nordamerikanske befolkning bliver vel stødt så, eller rettere, andre bliver krænket på deres vegne. Hvad med Yellow-pages? Det er nok sikrest helt at fjerne farverne sort, hvid, rød, gul mm fra vores verden. Måske også andre ord i fare for at krænke. Jeg kan komme i tanke om dværg, eksempelvis. Forbered dig på at skulle omdøbe “dværgplaneter”, “dværgpapegøjer” oma. Undskyld, det er vel ikke religions-inkluderende nok at bruge ordet “omdøbe/dåb” uden en alenlang liste af ækvivalente termer fra alle andre religioner...

At alle hopper på den her tabu-galaj er noget af det eneste krænkende i den debat.

  • 14
  • 11
#47 Palle Due Larsen

Redlist må da heller ikke anvendes, selv om rød er en klar advarselsfarve - den originale nordamerikanske befolkning bliver vel stødt så, eller rettere, andre bliver krænket på deres vegne

Har du nogensinde set en indfødt amerikaner? Jeg kan fortælle dig, at de ikke er røde, og heller ikke vil kaldes rødhuder. Kinesere er heller ikke gule. Det må være noget, du har fra en børnebog fra 1970'erne.

  • 7
  • 9
#48 Jesper Vandborg

Du er desværre ikke så langt fra mærket. Der har allerede været diverse woke forsøg fra ansatte hos Google på at nægte salg til det amerikanske politi. Jeg ved ikke om der har været nogen af deres ansatte der protesterer over salg og samarbejde med Kina, sjovt nok.

Det må jo være fordi du ikke har undersøgt det..

https://www.nytimes.com/2018/08/16/technology/google-employees-protest-s...

  • 6
  • 0
#50 Steen Secher Schmidt

Har du nogensinde set en indfødt amerikaner? Jeg kan fortælle dig, at de ikke er røde, og heller ikke vil kaldes rødhuder. Kinesere er heller ikke gule. Det må være noget, du har fra en børnebog fra 1970'erne.

Selvfølgelig har jeg set en indfødt amerikaner, og de vil muligvis ikke kaldes rødhuder (jeg har faktisk aldrig talt med en om emnet). Det er hele pointen, at andre kalder dem rødhuder i nedsættende betydning = farven rød så er krænkende. Det er også langt fra alle Afrikanere der er sorte i huden.

Men forstår du min ekstrapolering af debatten? Med din henvisning til børnebøger fra 70'erne lyder det meget tæt ved at du fik et billede af mig som "ældre hvid racist", blot fordi jeg stiller mig uenig med den flok konfliktsky individer, der ikke kan skelne imellem (ord)klasse og objekt (kontekst), og dermed ønsker at tabuisere alting.

  • 12
  • 4
#53 Christian Nobel

Jeg fik denne tilsendt for noget tid siden - desværre ved jeg ikke hvem der er ophavsmanden til den:

’Jeg er blevet krænket.’

Nej. Du er ikke blevet krænket. Du er blevet fornærmet. Eller såret. Eller prinsessesur, men næppe krænket. Er du blevet krænket, har nogen skadet dig, angrebet din ære, ydmyget dig offentligt eller overtrådt almene sociale eller moralske normer og derved ramt dig. Det der sandsynligvis er sket, er at nogen har udtrykt et synspunkt som du ikke er enig i. Det er ikke en krænkelse. Det er den måde kommunikation fungerer på.

’Jamen, jeg føler mig krænket.’

Nej. Det gør du ikke. Der er fire grundfølelser, og krænkethed er ikke en af dem. Følelser er enten frygt, sorg, glæde eller vrede i varierende styrker og udtryksformer. Derimod kan du synes at du er blevet krænket, og det afstedkommer en følelse i dig. Fx vrede.

’Jamen, jeg synes det er krænkende at man siger ’neger’ og ’homo’ og at alle ledende job er besat af hvide, midaldrende mænd og at sproget er kulturimperialistisk og sexistisk og at politikere ikke vil undskylde for slavehandelen og at mænd er privilegieblinde og at kvinder ikke må amme offentligt og at H&M fotograferer en brun dreng i en sweatshirt med ordet ’Monkey’ på brystet og ...’

Jeps, der er nok at tage fat på, men hvad med bare at lade være? Du behøver ikke forholde dig til alt. Du behøver heller ikke at tage ansvar for om noget sårer, støder, fornærmer eller endda krænker andre. Der har oftest kun fundet en krænkelse sted når den faktisk krænkede lider under den. Det du gør, er at påtage dig en andenhåndskrænkelse; dvs. en krænkelse på andres vegne. Det giver ikke ret meget mening, for dermed gør du dig til dommer over både den som krænker og den der krænkes.

’Jamen, de kan ikke altid selv se det.’

Fint. Hvis krænkelsen er svær at se, er den næppe alvorlig.

’Jamen, du er privilegieblind.’

Nej. Du er fordomsfuld. Fordi jeg ikke er enig med dig, er jeg ikke ’privilegieblind’. Og det er et ikke-ord som du slynger ud uden at ane noget som helst om mig. Du ved ikke hvor jeg er født, vokset op, bor nu, og du ved ikke om jeg er født med en sølvske i munden eller har måttet kæmpe for alt hvad jeg har kært. Du ved ikke om jeg er sort, gul eller hvid, ung eller gammel, homoseksuel eller transkønnet, og sandsynligvis er du nødt til at tjekke mig på Google for at få styr på bare de helt basale informationer. Vigtigst af alt, du ved ikke om jeg på nogen måde er privilegeret. Du er bare fordomsfuld, og det kan jeg godt blive lidt prinsessesur over. Men ikke krænket.

Det ufede ved krænkelseskulturen er at den ofte holder liv i det som den egentlig skulle bekæmpe. Den rykker bagatelgrænsen ned, og desværre er der tilsyneladende ingen nedre grænse for hvornår man kan synes man er blevet krænket. Men hvorfor er det fx krænkende at en brun dreng er iført en sweatshirt med ordet ’Monkey’? Da sagen kørte, sagde Krænkelseskulturen at billedet var et udtryk for racisme, men det er faktisk ikke billedet; snarere synspunktet om racisme, der er racistisk. Det ville først være racistisk hvis drengen IKKE kunne bære sådan en trøje, for så er det et udtryk for at den stadig er gal med vores tænkning om andre racer.

I de situationer hvor der helt konkret ER tale om krænkelser, er der også et primært offer, og så længe det menneske ikke beder om hjælp, behøver du ikke gribe ind. Moderen til den brune dreng i sweatshirten har fx venligt, men bestemt, frabedt sig ’hjælp’ fra filmstjerner, andre berømtheder og ganske almindelige mennesker som ellers stod i kø for at give udtryk for deres krænkelse, og så længe hendes og drengens holdning er sådan, har der ikke fundet en krænkelse sted. Med mindre du vil beskylde drengen og hans mor for at være privilegieblinde.

Det fede ved krænkelseskulturen er at alle kan være med. Den kræver ingen forudsætninger, den kræver ingen kundskaber, og den kræver ingen viden. Det eneste krænkelseskulturen kræver, er en veludviklet nærtagenhed, og med den kan man tilsidesætte selv strengt videnskabelige argumenter fordi man ikke ’føler’ at ens modpart har ret. ’Jamen, jeg synes ikke det du siger, er rigtigt ...’ er bare ikke et argument når fx solid forskning demonstrerer at man tager fejl. Vid noget i stedet for at synes noget.

Og det fede ved krænkelser er at de er identitetsskabende. Jeg kan mærke mig selv, og jeg får et tilhørsforhold til en – ganske vist ofte imaginær – gruppe af ligesindede. Jeg er noget fordi nogen krænker mig. Det gør mig godt. Det gør bare ikke samfundet som helhed noget godt, for min fornemmelse af at være blevet krænket bliver let til et krav om at andre skal indrette sig efter hvad jeg synes. Og det er topmålet af egoisme.

Heldigvis er der andre veje at gå. Prøv fx at sige ’Pyt’. Der er nemlig ingen grund til at fare i flint fordi man mener at DSB’s skilte ved Familiezonen er heteronormative og sexistiske. De kunne jo også bare afspejle virkeligheden, og så er det virkeligheden, og ikke skiltene, vi skal ændre. Krænkelseskulturen er voldsomt skadelig for samfundet, ytringsfriheden, den akademiske verden, pressens mulighed for at udtale sig, den frie debat, uddannelsesinstitutioner, kunsten og endda almindelig kommunikation fordi vi – med vores krænkelse som omdrejningspunkt – gør vores private synspunkter til almengyldige regler og derved tiltager os retten til at bestemme hvad andre mennesker må mene og hvordan de må udtrykke deres meninger. Og så egoistisk kan man altså ikke være i en verden hvor der osse lige skal være plads til 7,7 milliarder andre mennesker med hver sin mening. Synes jeg.

  • 21
  • 2
#57 Sune Marcher

Jeg har det helt fint med at master/slave bliver udskiftet – der er andre termer der er mindst lige så præcise (med mindre du fx er ved at lave et spil der omhandler kolonitiden), så der er ingen grund til krampagtigt at holde fast i master/slave. I nogle tilfælde er det endda decideret upræcist (fx et failover setup hvor en secondary database kan blive forfremmet til primary, det ville aldrig være sket i et master/slave forhold).

Med hensyn til blacklist/whitelist er der så vidt jeg har forstået ikke en direkte racistisk etymologi, men der er stadig "white is good, black is bad", så jeg har det egentligt også helt fint med at flytte til fx allowlist/blocklist. Igen, mindst lige så præcist, og de har samme længde, så det forstyrrer ikke min variabelnavn-indentering-OCD.

Når det kommer til at droppe "master" i Git synes jeg dog det kommer til at være småhysterisk. Ja, med en mængde source code history og mailing-list arkæologi kan man komme frem til at "master" i Git sandsynligvis kommer fra at BitKeeper havde master/slave repos, men jeg kender ingen der har tænkt sådan om konceptet i Git - hvis folk overhovedet har skænket det en tanke, har det været "master" som i fx "master copy".

Master/slave bruges i tilfælde, hvor kun master må agere, mens slaver alene må agere efter invitation fra en master.

Så den eneste måde at undgå antydning af diskrimination er at forbyde en sådan kommunikartion, der gør forskel på enheder.

Der er andre termer man kunne bruge i stedet - et par hurtige bud er coordinator/worker, initiator/target (hej, SCSI!), orchestrator/performer.

  • 6
  • 3
#60 Bjarke Haack Jørgensen

[quote]Nej, det gør der faktisk ikke. Den genetisk variation imellem "racegrupperinger" er mindre end variationen indenfor grupperingerne. https://da.wikipedia.org/wiki/Race_(klassifikation_af_mennesker [quote]

Fair square, men afskaffelsen af race som begreb til de klassificeringer vi bruger idag (som ganske vist er forældede/uvidenskabelige), er nok ikke lige om hjørnet. Så skal vi ihverfald kalde det noget andet end 'racisme', velsagtens? Det vil i så fald være en temmelig vild meta-politisk-korrekthed, og så er spørgsmålet hvordan vi skal tale om forskellige hudfarver/herkomst/etnicitet/ophav/genetik...?

Det var selvfølgelige ikke specielt relevant ift. pointen med mit indlæg, men egentlig en ret interessant problemstilling, sådan filosofisk set.

  • 2
  • 1
#61 Volker Schmidt

Jeg delte den faktisk på facebook, fordi den på sin vis er befriende læsning. Jeg er for uinteressant til at kvalificere mig til en shitstorm, men jeg fik jeg fik et par indsigelser:

"Hvad ved du om det?"

"Du er sikkert med til at bære de her strukturer"

...Ikke sagt på den måde, men på en mere intelligent og velformuleret måde. Og jeg måtte i det store og hele give dem ret. Der er en indeboende racisme i vores kultur og samfund, som vi bør favne og erkende.

Men hvis vi vil ændre på det,er newspeak ikke vejen frem.

  • 1
  • 1
#64 Cristian Ambæk

Vi skaber en verden af overfølsomme individer, der ender med ikke at kunne begå sig i den virkelige verden.

Det er lige så åndsvagt som at se danskere marchere i KBH over "Black lives matter" i USA, og skrige fra toppen af lungerne. Jeg har aldrig set en neger i Danmark blive dårlig behandlet fordi han eller hun var neger.

  • 4
  • 5
#65 Asbjørn Thegler

Jeg har aldrig set en neger i Danmark blive dårlig behandlet fordi han eller hun var neger.

Og hvis du ikke har set det, så må det jo være ensbetydende med at det ikke er sket. Eller hvad? Det er ihvertfald en kendt logisk fejlslutning at forsøge at bevise fraværet af en hændelse, ved at den ikke er blevet observeret.

Logik til side; det er utroligt nemt at ignorere diskrimination man ikke selv oplever. Spørg eventuelt din nærmeste ikke-hvide ven om de har oplevet at blive diskrimineret imod pga. enten navn, hudfarve eller fordi de måske bor i et ghetto-kvarter.

  • 11
  • 4
#66 Albert Nielsen

Det betyder da forhåbentlig også farvel til client/server.

Clientelism involves an asymmetric relationship between groups of political actors described as patrons, brokers, and clients. 'A client' er i bunden af hierarkiet.

Server, eg. waiting staff, those who work at a restaurant or a bar attending customers and supplying them with food and drink as requested - de er underordnede deres hvide kunders ønsker.

  • 2
  • 3
#68 Albert Nielsen

Jeg undre mig over hvilke billeder og tanker der foregår i hovedet på en krænket person, nå denne f.eks. høre ordet slave.

Jo, altså, de tænker nok på den million - eller flere - hvide slaver, som blev brutalt mishandlet af deres arabiske ejere i de Nordafrikanske stater; eller måske på, at de første 50.000 slaver i Nordamerika var hvide englændere, og nok også på de mange hvide slaver i Australiens første mange år.

Eller måske tænker de på de mange millioner sorte afrikanere (en del flere end de som blev sendt til The Americas), som blev hentet af arabiske slavehandlere, hvor flertallet af mændene blev kastreret for at tjene som eunukker, mens en stor andel af kvinderne blev voldtaget igen og igen som sexslaver.

Eller måske tænker de på, at slaveri først blev forbudt i 1962 i Saudi Arabien og Yemen, og at der stadig er slaver i Vestsahara og mange andre steder.

Næh, det gør de nok ikke, for de har fået blæst ørerne af om slaveri i USA.

  • 4
  • 4
#69 Baldur Norddahl

Og hvis du ikke har set det, så må det jo være ensbetydende med at det ikke er sket. Eller hvad? Det er ihvertfald en kendt logisk fejlslutning at forsøge at bevise fraværet af en hændelse, ved at den ikke er blevet observeret.

Logik til side; det er utroligt nemt at ignorere diskrimination man ikke selv oplever. Spørg eventuelt din nærmeste ikke-hvide ven om de har oplevet at blive diskrimineret imod pga. enten navn, hudfarve eller fordi de måske bor i et ghetto-kvarter.

Der er racisme i det danske samfund men det er på ingen måde specielt vendt imod sorte. Om noget så er det folk af arabisk afstamning samt muslimer (og ofte antages 1:1 sammenfald mellem de to grupper) vi er ude efter. Prøv bare at læse en vilkårlig tråd på Ekstrabladet Nationen. Men vi er også efter polakkere, grønlændere og ja selv folk fra andre skandinaviske lande kan møde mistro.

I USA er det derimod de sorte, mexikanere og natives/efterkommere det går ud over. Det skyldes ganske simpelt befolkningssammensætningen. Det er dem der er anderledes vi går efter og i USA har de mange sorte hvorimod vi har mange fra mellemøsten.

  • 4
  • 2
#70 Albert Nielsen

Jeg tror ikke det er nogen god idé at begynde at opfinde nye ord i lukkede faggrupper, til beskrivelse af forhold og situationer som i andre sammenhænge kan misbruges. Det ender meget værre end udgangspunktet - som er slemt nok.

Det er jeg enig i.

Tænk på 'Idiot' -> 'tåbe -> 'åndssvag' -> 'evnesvag' -> 'åndeligt underudviklet' -> oligofreni' -> 'mentalt retarderet' -> 'vidtgående psykisk udviklingshæmmet'.

'vidtgående psykisk udviklingshæmmet' - hvad betyder det? Jo, altså, det er en idiot.

Dertil adskillige lignende forsøg på at opfinde nye ord/betegnelser, hver gang det forrige blev ufint.

  • 5
  • 3
#76 Claus Waldersdorff Knudsen

Begrebet master/slave indenfor elektronik har gamle rødder og er altså ikke noget der er "opfundet" i IT verdenen. Se bare denne beskrivelse af en helt fundamental byggeklods: https://www.javatpoint.com/master-slave-jk-flip-flop-in-digital-electronics

Uden denne byggeklods havde vi ikke noget IT :-)

Og jeg giver Mogens Ritsholm ret:

Forslaget om at afskaffe master/slave betegnelserne i tekniske systemer er idiotisk.

Min kone har ikke noget imod dette begreb, når jeg engang imellem forklarer hende om tekniske ting hvor dette begreb indgår.

Hendes forfædre blev fragtet til USA for 400 år siden!

  • 10
  • 4
#77 Povl Hansen

Alle sprog verden over udvikler sig jo, ikke så tit, men det sker og nu om dage sker det oftere end tidligere.. Det er svært at kapere, men flot at Linux fællesskabet forholder sig til dette.

Men det her er ikke en udvikling men nogle personer der har fået en anderledes ide, lidt lige som da Alternativet blev valgt ind i Folketinget, der var stor kampgejst og så døde det

  • 0
  • 2
#78 Bjarke Haack Jørgensen

Blot et indspark. Jeg var faktisk til en BLM demonstration her i Aalborg. Jeg holdt mig pænt på afstand af de andre demonstranter og var ikke just råbende. Jeg havde dog et skilt hvorpå jeg havde skrevet "strukturel racisme kvæler", for det er faktisk den slags racisme jeg tror er det grundlæggende problem her i Danmark.

Jeg er godt klar over at der findes racister/idioter der vurderer folks værdi på et semi-afgrænset grundlag, der oftest indebærer oprindelsesland, kulturelle/religiøse overbevisninger, hudfarve o.a. men jeg vil som udgangspunkt sige det sådan her:

"Er danskerne racistiske?" "Næh, ikke specielt" "Er Danmark racistisk?" "Ja, det er det blevet"

Der er alt for lidt fokus på den strukturelle racisme i Danmark, hvor politikerne/politikernes beslutninger er langt mere omfattende. Ghetto-loven, der faktisk bryder med at loven er lige for alle? Maskeringsforbudet, som først var et ønske om forbud mod Niqab? Udlændingestyrelsen der printede en artikel i en syrisk avis om at forholdene i Danmark var dårlige, for udlændinge?

... Og den horde af andre hastelove, ændringer, forslag, debatter og generelt fokus på indvandrere, asylansøgere, udlændinge m.m. Den strukturelle racisme som vi har været vidne til i Danmark de sidste 20 år, er langt mere skadende end om vi kalder noget IT for master/slave, og burde have langt større fokus. Problemet med den strukturelle racisme (som nogle vil argumentere for at det i artiklen er med til at viderebringe) er at den bliver cementeret og struktureret i bureaukratiet/politikitiet og vedtaget ved lov, og virker derfor, for almindelige mennesker, langt sværere at opponere imod/gøre noget ved.

Hvis du vil racismen til livs, så start med en top-down tilgang hvor du stiller det politiske hold til ansvar og stemmer derefter, for det er det der gør en reel forskel, og det som i sidste ende hjælper os til at udrydde det idiotiske tankegods der får nogle til at vurdere mennesker på faktorer der er fucking middelalderlige.

  • 9
  • 4
#79 Sebastian Hansen

Min kone har ikke noget imod dette begreb, når jeg engang imellem forklarer hende om tekniske ting hvor dette begreb indgår.

Kan vi stoppe med de logiske fejlslutninger i denne tråd. Fordi din kone ikke har noget imod det betyder det ikke, at alle ikke skal have noget imod det.

  • 5
  • 4
#80 Povl Hansen
  • 3
  • 5
#84 Cristian Ambæk

Og hvis du ikke har set det, så må det jo være ensbetydende med at det ikke er sket. Eller hvad? Det er ihvertfald en kendt logisk fejlslutning at forsøge at bevise fraværet af en hændelse, ved at den ikke er blevet observeret.

det er utroligt nemt at ignorere diskrimination man ikke selv oplever. Spørg eventuelt din nærmeste ikke-hvide ven om de har oplevet at blive diskrimineret imod pga. enten navn, hudfarve eller fordi de måske bor i et ghetto-kvarter.

Denne er rigtig god, dette "guldkorn". "Det er utrolig nemt at ignorere diskrimination man ikke selv oplever"? Og det eneste jeg kan sige er at det lyder til du trænger til at få lidt livserfaring og så prøv at sætte dig lidt ind i hvordan racisme i f.eks. USA fungere.

  • 0
  • 5
#86 Povl Hansen

Denne er rigtig god, dette "guldkorn". "Det er utrolig nemt at ignorere diskrimination man ikke selv oplever"? Og det eneste jeg kan sige er at det lyder til du trænger til at få lidt livserfaring og så prøv at sætte dig lidt ind i hvordan racisme i f.eks. USA fungere.

Det behøver man faktisk ikke, det man behøver er af hvide pesoner der aldrig selv har oplevet diskriminering holder op med af blive sur og dumme af høre på fordi de forstiller sig af der måske er nogle der måske kunne blive sure over et eller andet !

bare se historien med et afsnit af Paradise Hotel, som blev fjernet fordi nogle blev sarte i sverige mange måneder efter der var sendt i Danmark og hvor de to personer det drejede sig om ikke havde nogle problemer med det.

Eller sagen med H&M hvor en neger dreng har en bluse på med noget tekst, hvor drengens mor ikke så nogle problemer med det, men hvor nogle smadrede en H&M butik på grund af det.

  • 3
  • 3
#87 Bjarke Haack Jørgensen

Når nogen postulerer at Mogens Glistrup havde ret tænker jeg altid lige over hvor lang tid/hvor mange kræfter jeg vil investere i diskussionen, for så skal den fandeme godt nok være fundamental.

Jeg vurderer at:

  1. Det vil tage for lang tid at diskutere fornuftigheden af Mogens Glistrups syn på 'muhammedanere', ift. hvad vi/jeg får ud af det.

  2. Dette er ikke stedet for den diskussion.

  3. Obligatorisk Glistrup techno-remix: https://youtu.be/Sui5Jb3ZCho

  • 7
  • 3
#88 Sebastian Hansen

Det er da mere relevant, end den horde af folk, som TROR at nogen andre må have noget imod det.

Det er Linux der laver ændringen, muligvis på baggrund af kritik. Alt sammen noget vi ikke har indsigt i, og derfor ikke burde kommentere på.

  • 1
  • 1
#91 Gert Agerholm

I IT branchen har vi et stort overtal af hvide mænd, hvilket selvfølgelig kan have mange årsager. Jeg ved at de produkter jeg bygger i IT bliver bedre, hvis jeg har en forskelligartet medarbejderskare.

Vi kan hurtigt blive enige i at ingen må udelukkes på grund af race eller sådanne ting. Men lighed og retfærdighed er ikke at skabe ballance i antal. Antal i en branche skal afspejle dem der vil og har evnen til at beskæftige sig i branchen. Når man så "kunstigt" vil ændre på den ballance, så er man racist/undertrykker, for man vil enten tvinge nogle ind i tind de ikke ønsker eller holde andre ude selv om de ønsker. Rent faktisk kan man kunstigt tving personer ud i noget de ikke vil, fordi man selv tror de vil, man opnår derfor det stik modsatte af det man vil.

Det har ikke noget med dig at gøre, jeg hentyder ikke til dig, men mere en gennerel kommentar. Ting som bliver gjort i "retfærdighedens/lige berettigelses navn kan faktisk i praksis være undertykkende. Ting er derfor ikke helt så sort/hvid, hvis jeg må få lov til at bruge de ord.

  • 1
  • 1
#92 Asbjørn Thegler

Antal i en branche skal afspejle dem der vil og har evnen til at beskæftige sig i branchen.

Det er jeg helt enig med dig i. Men hvis branchen har en implicit bias imod en minoritet, så opnår man netop ikke den afspejling du nævner. Det er dét vi skal undgå, og det gør vi kun ved at erkende at vi igennem vores kultur har en diskriminerende bias, typisk for vores eget køn og etnicitet.

  • 3
  • 2
#93 Povl Hansen

Når nogen postulerer at Mogens Glistrup havde ret tænker jeg altid lige over hvor lang tid/hvor mange kræfter jeg vil investere i diskussionen, for så skal den fandeme godt nok være fundamental.

Glipstrup sagde der var et problem, ingen lyttede Nu lytter folk men problemet er bare blevet meget stort Hvis man havde handlede da Glistrup sagde det havde problemet ikke været så stort og havde ikke krævet store løsninger

så lad være med af blive sur på Glistrup, men var ærligt over af det der ikke blev handlet mens problemet var lille

  • 2
  • 3
#94 Kim Madsen

Pointen er jo netop at folk der aldrig har oplevet at blive diskrimineret imod har utroligt svært ved at forstå hvordan diskrimination opleves.

Det er jo den antagelse nogle folk gør....

Jeg tror at rigtig mange mennesker kan huske tilbage til en barndom, hvor nogen var noget og andre ikke var noget i forskellige sammenhænge som udseende, tykkelse, hårfarven, dygtighed til læsestoffet, dygtighed til sport osv.

Alle (de fleste) mennesker har oplevet at blive diskrimineret i årevis, selvom de ikke havde en "ikke bleg" (for fanden... hvad skal vi kalde os etnisk danskere - må man overhovedet kalde os etniske danskere, da det jo også potentielt klasse opdeler os og dem?? - hvid er udelukket, da det er kontrast farven til sort, som jo også er udelukket og straks resulterer i krænkede følelser) hudfarve (det bliver sværere og sværere at udtrykke sig præcist og med få ord i denne tid).

Der er så nogen som har en historie bag sig hvor deres forfædre er blevet diskrimineret og forfulgt og udnyttet, og som flere og flere undskylder for. Men igen.. find lige nogen gruppe af mennesker som ikke kan falde i den kategori, på et eller andet tidspunkt i historien.

Jeg føler mig da ikke krænket over mine medborgeres eksistens eller deres ordvalg i forhold til en tynd eller tyk klient, bare fordi jeg selv er blevet drillet i årevis med at være en "tyk klient" da jeg var barn. Faktisk så er jeg blevet en endnu tykkere klient disse dage, selvom jeg dyrker enormt meget tynde klienter og rundt om i verden sikkert har titusindvis af disse kørende.

Man skal passe på med at føle sig krænket over alting. Faktisk skal man nok overveje lidt nøjere om man selv har en mulighed for at forbedre sit eget liv, inden man tyer tul symbol politik og fingerpegning.

  • 5
  • 4
#95 Volker Schmidt

Der er ikke noget indeboende 'master/slave' i en JK-flipflop. Kun en dum (!!!) betegnelse for indgangene. Det er en SR flipflop som har fået fikset den udefinerede tilstand, hvor både 'set' og 'reset' er sande. Jeg mener at det er initialererne på de ingeniører som fiksede SR-flipflopen som står for bogstaverne.

Ingen racisme her. Men en anerkendelse af, at nogen gange, bør man ændre betegnelser. JK-flipflopen er bare en SR-flipflop som den skulle have været. Det ville være nemmere for mine elever og mig.

  • 2
  • 0
#96 Gert Agerholm

Det er jeg helt enig med dig i. Men hvis branchen har en implicit bias imod en minoritet, så opnår man netop ikke den afspejling du nævner. Det er dét vi skal undgå, og det gør vi kun ved at erkende at vi igennem vores kultur har en diskriminerende bias, typisk for vores eget køn og etnicitet.

Har den? Ved vi det? Eller er det fordi nogen tror at det forholder sig sådan? Er der lavet undersøgelser? Kunne det være at man "opfinder problemer" af fuld overbevisning bare for at ville være korrekt? I det tilfælde er man jo racist over for "os selv".

Jeg er dansker, jeg gør ingen forskel på hudfarve eller andet, som for håbentlig også fremgår af min holdning. Ved at påstå at vores kultur har en diskriminerende bias, så anklager du også mig, jg er en del af den danske kultur. Jeg kunne føle mig krænket, hvilket jeg ikke gør. Jeg ved hvad du mener, jeg læser din mening ud fra formuleringen, at du ikke anklager alle, så derfor tager jeg ikke ordne helt bogstaveligt, men forstår meningen.

På samme måde kan folk føle sig krænket af ord, som i sammenhængnene faktisk betyder noget andet eller vil sige noget andet. Vi skal derfor kunne forstå ting ind i en sammenhæng, hvilket gør at krænketheden måske foregår i hovedet og ikke i praksis.

Al praktisk racisme skal bekæmpes, men det gør vi ikke ved ikke at måtte bruge formuleringer, som intet har med racisme at gøre, selv om det i hovedet af lytteren lyder sådan.

  • 10
  • 2
#97 Asbjørn Thegler

Har den? Ved vi det? Eller er det fordi nogen tror at det forholder sig sådan? Er der lavet undersøgelser? Kunne det være at man "opfinder problemer" af fuld overbevisning bare for at ville være korrekt? I det tilfælde er man jo racist over for "os selv".

For det første - der er lidt anstrengt at kalde Linux-gruppen racister overfor 'sig selv'. Det er ikke kun hvide mænd der contributer til Linux-kernen.

Derudover er det naivt at tænke at det er et selvopfundet problem. Der ER mennesker der har følt det akavet eller uheldigt at de termer findes i source-koden.

I den danske racisme-debat om hvorvidt man kan kalde diskrimination imod mennesker der bor i et geografisk område, eller lignende grupperinger for racisme. Hvis diskriminationen 'tilfældigvis' overlapper temmeligt godt med en minoritet, men ikke addresserer dem direkte, er det så diskrimination? Fx. ghettoloven ifht. geografisk område, eller Trumps indrejseforbud fra bestemte lande?

Jeg betragter Trumps indrejseforbud fra mellemøstlige og afrikanske lande for racistiske, selvom det ikke direkte nævner en bestemt minoritet. På samme måde mener jeg også at ghettoloven er racistisk.

Men - det kan diskuteres længe, og er temmeligt off-topic for nu. Det vigtige for mig er at folk der læser kommentarsporet igennem får et nuanceret billede. :) Så - tak til alle der har deltaget i debatten.

  • 2
  • 1
#99 Adam Sjøgren

Termen graylist gav mening fordi den ramte midt i mellem whitelist og blacklist

Ja, men den har også altid krævet en forklaring at forstå, synes jeg.

Forleden kom jeg på at "delaylisting" måske kunne være et passende udtryk i stedet for greylisting.

Det er både mere beskrivende, uden reference til farve - og oven i hatten slipper man for dilemmaet mellem britisk engelsk (grey) og amerikansk engelsk (gray) stavemåde.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere