Slut med papkortet - og ingen digitale 10-turskort til ældre iPhones

31. januar 2017 kl. 10:4416
DSB's billet-app virker ikke længere til ældre iOS-styresystemer og dermed heller ikke på ældre iPhones.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er ikke længere muligt at købe titurskort på sin telefon-app, hvis man har en telefon med et ældre styresystem. Det fortæller Metroxpress om i dag i en historie med særligt fokus på iPhone-indehaveren Tine Pedersen.

Hun rejser et par gange om måneden fra Vejle til Randers, og her plejer Tine Pedersen at anvende et titurs-papklippekort. Men siden den 15. januar har det ikke været muligt at bruge papklippekortet. Derimod skal kunder bruge en digital version gennem DSB's app.

Men Tine Pedersen har en iPhone 4, hvor den seneste version af Apples iOS ifølge Wikipedia er 7.1.2. Og DSB's app fungerer kun til iOS 9 og opefter og til Android-versioner fra version 4.4, fremgår det af transport-virksomhedens hjemmeside.

Derfor er hun ifølge Metroxpress tvunget til at købe enkeltbilletter, bruge rejsekort eller investere i en ny telefon. Og uanset hvad hun vælger, bliver det dyrt, oplyser mediet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jeg er simpelthen så vred. Jeg synes ikke, at DSB skal bestemme, om jeg skal købe en ny telefon,« siger Tine Pedersen til Metroxpress.

Seniorrådgiver hos Passagerpulsen, Asta Ostrowski, kritiserer overfor Metroxpress DSB for at begrænse kundernes mulighed for at købe billigere billetter og mener samtidig, at togselskabets manglende understøttelse af ældre telefoner kan være på kant med EU-lovgivning.

»For mange kunder vil det her betyde, at de skal købe en ny telefon. Og EU’s passagerforordning siger, at kunderne skal kunne få billetter gennem ‘almindeligt tilgængelige informationsteknologier’. Og jeg vil sige, at en iPhone 4 må betegnes som en almindelig telefon, som mange danskere har. Det her er ikke godt nok,« siger Asta Ostrowski til mediet.

Aske Wieth-Knudsen fra DSB er ifølge Metroxpress ked af, at kunder med ældre telefoner er blevet ramt, og han tager gerne en dialog med Passagerpulsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er vores vurdering, at vi allerede leverer billetløsninger på de gængse kanaler. Vi følger it-udviklingen og sørger for, at vores apps er opdateret,« siger Aske Wieth-Knudsen til Metroxpress.

Af en opgørelse på Wikipedia fremgår det, at Apple stoppede med at supportere iPhone 4 30. juni 2014. På samme side står det desuden at læse, at den første iPhone 4 udkom i oktober 2011.

Står man i en situation, hvor app'en med klippekort ikke længere er understøttet på en given mobiltelefon, så er det muligt at få refunderet eventuelle tilbageværende klip ved at kontakte DSB's kundecenter, oplyser virksomhedens pressevagt til Version2.

Hvad mener du? Er det rimeligt, at DSB's app ikke udkommer til iPhones med iOS under version 9?

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
16
31. januar 2017 kl. 18:08

Den digitale udvikling går stærkt og der er gode grunde til at IOS og andet IT ikke understøttes evigt. Som eks, IOS 9 der ikke findes til iPhone 4, at en browser som IE6 ikke understøttes eller hvad det nu skal være.

Har har vi at gøre med en virksomhed som bruger mine penge til at tilbyde et produkt som jeg ikke kan benytte mig af.

Ja uden en del af mine (ogalle andre danskeres) skattepenge ville DSB forlængst være lukket ned.

Derfor er det ikke akseptablet at der de kræver at jeg SKAL bruge en meget ny smartphone. Jeg blev lige før jul tvunget til at skifte en en smartphone fordi min gamle telefon døde, men der går nok ikke længe før den bliver skiftet ud med en telefon igen. Og kender en del der har haft det på samme måde.

Dels er der de praktiske udfordringer ved at supportere 'alverdens' IT, der i sig selv vil forhindre innovation og sikker IT, dels vil udgifterne blive tørret af på kunderne.

Hvis du absolut skal lave din egen app fra bunden, bliver det selvfølgelig bøvlet. Men det gode gamle sms-klippekort virkede for alle. Køb kortet på nettet, og få tilsendt din billetkode incl pladsreservation via sms. Hvis du ikke har en pladsreservation til dit sæde, har du ingen billet. Meget nemt at administrere, men selvfølgeligt et problem hvis du kan klare dig med en ståplads.

Så ja, det er rimeligt at teknologier over tid ikke understøttes.

Men at udelukke folk fra at benytte et delvis skattebetalt produkt er ikke akseptabelt.

At Coop giver rabat via en app er forretningens problem. Hvis ikke jeg handler der, har jeg intet betalt til dem. Direkte eller indirekte.

15
31. januar 2017 kl. 16:50

"Coop har lanceret et medlemsprogram hvor tilsvarende rabatter fås ved at installere en app, uden medlemskab og app ingen rabatter. Man kan jo bare lade være."

Dog kan man bestille et plastikkort, hvis ikke man vil/kan bruge app'en.

13
31. januar 2017 kl. 14:38

Det er trist at der ikke er udviklet et helt almindeligt website så man kan tilgå tjenesten fra alle rimelige browsere.

Naturligvis kan man ikke understøtte alle tidligere browser- eller OS-versioner, men at lænke sig til to app stores er uigennemtænkt, og taget i betragtning hvor lille en opgave, det er at wrappe en sådan service, et mystisk fravalg.

Tager app-storen også et cut af betalingen af klippekortet? Og i så fald, vil man kunne tilbyde rejsende en tilsvarende rabat ved at købe klippekortet via et website?

11
31. januar 2017 kl. 14:06

Så må man jo til at regne på, om besparelsen ved at køre med "klippekort" kan nå at betale den stadig indkøben af nye telefoner. Eller om man skal købe en bil? Jeg er i hvert fald nær ved "jeg gider ikke rigtigt DSB" længere. Tilsyneladende skal jeg også have klippekort-apps til tre forskellige firmaer for at kunne komme rundt. DSB, Midttrafik og Arriva.

10
31. januar 2017 kl. 13:53

De havde på et tidspunkt SMS-klipekortet Alle mobiltelefoner kan bruge SMS

9
31. januar 2017 kl. 13:52

DSB har sat grænsen ved iOS 9 og Android 4.4

Surt show - min trofaste Android er kun nået til 4.2.2, og producenten tilbyder ikke højere. Så må man jo i gang med at opgradere dimsen til lidt bedre cifre via nettets mere eller mindre tvivlsomme tilbud på sådanne downloads. Heldigvis er dette lidt nemmere end med en iPhone - men det hjælper jo ikke Tine Pedersen og flertallet af mere teknikskræmte brugere...

8
31. januar 2017 kl. 13:51

I det hele taget er paradigmet om man partout skal have en smartphone for at kunne benytte offentlig transport da betænkeligt (mildt sagt).

Og turister, dem gider vi i hvert fald ikke have her i landet (med mindre de allerede har givet op på forhånd, og lejet en bil i lufthavnen)!

7
31. januar 2017 kl. 13:26

Ville det ikke være muligt at lave et elektronisk klippe kort som en web applikation - måske med en front end app til de mest benyttede smartphones?

Alle der så ikke benytter disse 2 platforme, vil blot kunne tilgå produktet via en alm. browser - hvilket mange ældre telefoner understøtter, dog måske ikke brugervenligt, men dog fungerende.

Forestil jer at kun Mac/Windows brugere kan tilgå offentlige hjemmesider, men Linux brugere ikke kunne komme ind.

I min optik burde det ikke være tilladt det offentlige at tilbyde tjenester/apps som udelukkende kan tilgås fra 2 forskellige systemer: Her Android og IOS

6
31. januar 2017 kl. 13:03

Nu kan et ti turs klippekort ikke købes på anden måde så DSB forhindre faktisk kunderne i at få adgang til rabater med mindre de har nyere elektronisk enhed. Så rimeligt ja hvis DSB tilbød produktet til alle uden tekniske krav eller nej.

5
31. januar 2017 kl. 12:03

NSB Norge laver ikke cross platform, de har bare sat grænsen ved iOS 8, Android 4.0.4 og Windows Phone 8

DSB har sat grænsen ved iOS 9 og Android 4.4

4
31. januar 2017 kl. 11:53

Alt det sagt, så rejser alle hår sig på når DSB ikke tilbyder alternativer til dem der ikke er med på det nyeste og ikke ønsker det. Fordi DSB i modsætning til COOP udfører en samfundstjeneste. Rejsekortet er vel egentlig synderen da dette ikke understøtter funktionalitet svarende til klippekort.

Sidst jeg var i Bologna havde de et rigtig smart system.

Det var sådan et lille papkort, på størrelse med et visitkort, som nemt kan ligge i tegnebogen.

Og når man så skal med bussen, så stikker man kortet ned i en automat, bzzzz, så spyttes kortet ud igen, og der er et stempel på kortet der viser hvornår man er stået på bussen - og så kan man køre frit i hele området i fem kvarter for 1,20 €.

Det kan man så gøre op til 10 gange - dødsmart, og alle kan være med.

Gad lide at vide hvornår vi får et ligeså fremtidssikret system her i landet.

3
31. januar 2017 kl. 11:50

Hallo, Windows Phone har mindre end 1% af markedet for smartphones!!!

2
31. januar 2017 kl. 11:15

Sjovt nok kan NSB i Norge sagtens finde ud af at lave en cross-platform app (som i øvrigt virker ganske fortræffeligt), men den slags service gider DSB ikke.

Ikke at det er noget voldsomt problem, når man har et Rejsekort, men alligevel.

1
31. januar 2017 kl. 10:54

Det er et tilbud at man kan købe billetter på en smartphone. Ikke et krav.

Den digitale udvikling går stærkt og der er gode grunde til at IOS og andet IT ikke understøttes evigt. Som eks, IOS 9 der ikke findes til iPhone 4, at en browser som IE6 ikke understøttes eller hvad det nu skal være.

Dels er der de praktiske udfordringer ved at supportere 'alverdens' IT, der i sig selv vil forhindre innovation og sikker IT, dels vil udgifterne blive tørret af på kunderne.

Så ja, det er rimeligt at teknologier over tid ikke understøttes.

App'en er eks. heller ikke udkommet tilgængeligt på WAP.

Coop har lanceret et medlemsprogram hvor tilsvarende rabatter fås ved at installere en app, uden medlemskab og app ingen rabatter. Man kan jo bare lade være.

Alt det sagt, så rejser alle hår sig på når DSB ikke tilbyder alternativer til dem der ikke er med på det nyeste og ikke ønsker det. Fordi DSB i modsætning til COOP udfører en samfundstjeneste. Rejsekortet er vel egentlig synderen da dette ikke understøtter funktionalitet svarende til klippekort.